Tjockare hästar på lösdrift??

Sv: Tjockare hästar på lösdrift??

Du har inte funderat på om de har hög risk för att få magsår?

Det beror ju på omständigheterna, hur näringsrikt foder, tillgången till det, hästens ämnesomsättning, hur den tränas osv. Svårt om man har en flock hästar där vissa är lättfödda-andra svårfödda, har olika näringsbehov osv. Finmaskigt nät på balen kan användas om alla hästar behöver gå ner i vikt, munkorg på de individer som det behövs på mm. Vissa hästar hetsäter en period och lugnar sig med foderintaget efter ett tag.

Men nej, alla hästar bör inte gå på fri tillgång enligt mig. Sen spelar det ingen större roll ifall den går på lösdrift eller är installad.

Finns ju lösdrifter som Active Stable där man kan ställa in både grov och kraftfodermängd per dag i en sändare runt halsen.

Fast det är inte speciellt konstigt. En lättfödd häst måste man motionera mer än en normalfödd, annars får man en tjockis. Och handlar det om en häst som går regelbundet och får fri tillgång och ändå blir tjock, ja då är det den fria tillgången som måste bort, alternativ får man rida ännu mer, men det finns alltid en gräns för vad som är rimligt, en tjock häst ska man heller inte rida alltför intensivt med, det sliter mkt mer på kroppen. En timmes ridning räcker inte, hästen äter upp sig igen och mer därtill när den kommer ut i hagen -ond cirkel. Precis som när människor överäter, man behöver inte äta en hel måltid till bara för att man gått en stund och man är tjock, finns att ta från på kroppen. Man blir aldrig smalare så länge man proppar i sig mer än man gör av med.

Preciasly, och en lättfödd häst äter alltid mer den gör av med varför fri tillgång inte är ett alternativ för dessa.;)

Tyvärr så används fri tillgång av bekvämlighetsskäl av människan många gånger, och det är inte alls till gagn för hästen även om man vill påskina det. Ja jag låter anti, men det hänger just samman med att jag har träffat ytterst få hästar som är fina kroppen på just fri tillgång och ändå så menar man på fullt allvar att fri mat är bäst för dessa överviktiga hästar.:crazy:

Nej nu kan tyvärr inte rida bort övervikten vid fri tillgång, det enda som hjälper hästen ner i vikt är kontrollerat intag precis som med alla andra överviktiga individer.

Det tråkiga är att flocken är så sammansvetsad, alla är verkligen kompisar med alla, så lugn och trygg flock. men nu när en fått fång och så min häst som bara blir större i omfång så är det ju nått som inte funkar. Intressant att notera är att fånghästen är i ok hull. Tänker att det borde vara större risk för min som ändå är i överhull att få fång lr något annat. Nu ska de ju snart byta hage helt, om en månad så då blir det ju lättare att kontrollera hur mkt de får i sig. Det är trist detta med fri tillgång, för man vill ju göra hästen en tjänst -öka dess livskvalité, men istället så blir det sämre livskvalité och till det sämre. Så ja, vissa funkar hur bra som helst med fri tillgång, andra inte alls.

Jag menar nu i sommar när de går på bete, det finns gräs som de kan plocka i och äta men just nu finns det ju inte jättemkt näring i det. Under vintern så får de en ny när den tidigare balen är slut, de kan ju inte gå utan när det är kallt. Jag kanske uttryckte mig otydligt.

Nej det har jag inte, visste inte att det är hög risk för det så som de går nu?

Det är inte jag som har gården, alltså inte jag som bestämmer hur den sköts... Men om det finns risk för magsår såsom de sköts nu kanske jag ska se mig runt om något annat ställe... Det är inte som att de inte har någonting när det inte är en bal framme, de har gräs fortfarande om än inte så näringsrikt längre.

Jag ska precis flytta mitt varmblod till en utedrift med 2 andra hästar (pa vinterna ställs dom i box under natten). Hon som har utedriften verka vara en bra tjej och vi har ungefär samma syn pa hästhallning verkar det som. Men det verkar som hon ger lite hö tycker jag. Vilket ar det vanliga hâr i Belgien dvs hästar far väldigt lite hö. Hon ger sina hästar hö en gang om dagen och inte sag det ut att vara mycket, dom blir för tjocka annars säger hon. Jag har sagt att jag vill att min ska ha 2 ganger om dagen, dvs när hon fodrar pa morgonen och när han tas in för natten. Det finns alltid gräs i hagen Även om jag tyckte det inte var mycket nu. Om det kommer snö lägger hon ut hö, sa hon. Jag har tänkt att jag kan ge honom mer när jag kommer senare pa kvällen. Dom far kraftfoder morgon och kvâll. I stallet min häst star i nu (box)ger jag honom hack varje kväll för det är samma sak där = för lite hö. Vad tycker ni om detta upplägg? Vad ska jag tänka pa ang utedrift?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 036
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 908
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar