Tjockare hästar på lösdrift??

Sv: Tjockare hästar på lösdrift??

De flesta fritidshästar klarar inte fritillgång eftersom de gör av med för lite helt enkelt. En timmes promenad en gång om dag kommer nog inte göra någon större skillnad.

Vildhästar har fritillgång och det är ju "det vilda" vi vill efterlikna (oftast) i våra lösdrifter.. man vill helt enkelt att sin häst ska leva så naturligt så möjligt. Men våra tamhästar klarar inte av det.. Det vi inte tänker på är att vildhästar är antingen dräktiga eller digivande (ston), unghästar som växer, äldre hästar eller hingstar. Dock kan vildhingstarna bli lite mulliga, men de gör ändå av med mycket mer än vad våra tam valacker gör!
Dock klarar våra tamhästar som tränas väldigt hårt oftast av att få fritillgång..

Bara för att man har en lösdrift betyder det inte att man måste ha fritillgång. ;)
Vill man ändå ha fri tillgång får man leta efter ett grovfoder med dåliga värden och sen komplitera med mineraler.

Jag har ju fördelen att ha mina precis utanför huset så jag kan ge dom lite och ofta nu på hösten. Skulle aldrig låta mina stå utan hö/halm i flera timmar.
Fast det är inte bra att ge dem för lite åt gången. För då hinner de precis "komma igång" och sen tar det slut. Då har man ändå inte tillfredsställt tuggbehovet. Det är bättre att ge mycket 2gånger om dagen än att ge väldigt små givor 5gånger om dagen.

Så lite får dom inte.

Men de står inte utan i +-8timmar som många hästar gör, eller mer över natten.

Fast så kan man väl inte generalisera? Min häst får 9 kg hö/dygn. Om jag skulle dela upp detta på endast två gånger, skulle hon antagligen ha hö att äta max 2 timmar x 2/dygn. Det kan väl ändå inte vara bättre än att hon äter ca 30 min/gång flera gånger om dagen?

Jag vet inte om "de flesta" inte klarar av fri tillgång, men många verkar ju inte kunna göra det, lr iaf en del hästar.

Jo men en rask promenad på en timme VARJE DAG borde ge nått resultat kan jag tycka, då blir det ju motion minst två timmar varje dag.

Nu är det inte jag som äger gården så man måste ju lyssna på vad ägarna vill och har tänkt sig. Nu är de väldigt bussiga och har gått med på en lösning som skulle funka för min häst och fånghästen. De hade kunna blåneka och säga att vi ska flytta, men jag trivs annars bra så vill inte göra det och nu blir det som sagt box nattetid för dem och en annan hage dagtid, från och med december. Ingen fri tillgång men regelbundna fodringar. Ska även hålla detta med promenaderna tills han gått ner lite och sen utöka ridtiden.

Fast.. Det grovfoder vi ger våra hästar i fångenskap kan inte i det närmaste vildhästar äter på fri tillgång... Vårt producerade grovfoder har bra mycket högre innehåll av MJ, ofta även protein och förmodligen även mineraler etc.

Dessutom är ju inte våra hästar vildhästar som spenderar tiden med promenera och äta hela dagarna. Jag hör själv till de som vill ge hästarna ett så naturligt liv som möjligt, men har alltid i bakhuvudet att de inte ÄR vilda, utan går på det underlag jag har i hagarna, äter den mat jag kan tillhandahålla och dessutom utsätts för en massa annat som inte är "naturligt" om man ser till vildhästarna. En häst är en häst, men miljön skiljer sig åt!

Om hästen klarar fri tillgång eller inte beror helt och hållet på näringsinnehållet vs individen. Alla klarar fri tillgång om man kan anpassa fodret till var och en, vilket i praktiken är snudd på omöjligt.

Fast.. Det grovfoder vi ger våra hästar i fångenskap kan inte i det närmaste vildhästar äter på fri tillgång... Vårt producerade grovfoder har bra mycket högre innehåll av MJ, ofta även protein och förmodligen även mineraler etc.

Dessutom är ju inte våra hästar vildhästar som spenderar tiden med promenera och äta hela dagarna. Jag hör själv till de som vill ge hästarna ett så naturligt liv som möjligt, men har alltid i bakhuvudet att de inte ÄR vilda, utan går på det underlag jag har i hagarna, äter den mat jag kan tillhandahålla och dessutom utsätts för en massa annat som inte är "naturligt" om man ser till vildhästarna. En häst är en häst, men miljön skiljer sig åt!

Om hästen klarar fri tillgång eller inte beror helt och hållet på näringsinnehållet vs individen. Alla klarar fri tillgång om man kan anpassa fodret till var och en, vilket i praktiken är snudd på omöjligt.

Men jag tycker att Saraaandersson skrev just det, ni menar samma sak:)
Och jag håller med.
Därför så ha jag nu slutat med att utfodra så, måste komma på hur jag ska dra ut på tuggtiden bara...

Jag vet då inga vildhästar som får maten serverat som våra -stor rundbal i hagen, varsågod och ät! Så ja, speciellt naturligt är det ju inte ens.

Fast så kan man väl inte generalisera? Min häst får 9 kg hö/dygn. Om jag skulle dela upp detta på endast två gånger, skulle hon antagligen ha hö att äta max 2 timmar x 2/dygn. Det kan väl ändå inte vara bättre än att hon äter ca 30 min/gång flera gånger om dagen?

Om hon bara äter 30min så hinner tarmfunktionen, magsaft osv. precis komma igång när det tar slut. Då står hästen där med frätande magsaft i en tom mage -vilket som inte är bra. Och man har då heller inte tillfredsställt tuggbehovet.

I "det vilda" är hästens ätperioder på minst 60min.. men normalt 70-100min med max 3,5h uppehåll (medel 45min "paus" och under den matpausen vilar eller sover dem oftast). Hästen har ca 10 ätperioder på ett dygn. Mest äter hästen i gryning och skymning.

Det är inte bra att ge 2ggr om dagen om de bara äter 1-2h.. men det är lika illa att ge dem små givor på 30min, fast ofta.

Ex. din häst åt 9kg om dagen? Då kanske det "bästa" skulle vara att ge ex. 3kg på morgonen, 1½kg vid lunch 1½kg em & 3kg på kvällen ? (bara ett förslag)

Det var ju precis det jag menade :)

Men jag tycker att Saraaandersson skrev just det, ni menar samma sak:)
Och jag håller med.
Därför så ha jag nu slutat med att utfodra så, måste komma på hur jag ska dra ut på tuggtiden bara...

Du kanske kan ge hästen halm? eller om du hittar något hö med dåliga värden? :)
Det finns ju också lösningar som ; hönät, olika höpåsar osv. som kan förlänga tiden lite.
Jag har även gjort så någon gång att jag "knytit ihop" små hötussar.. så tar det lite längre tid för hästen att äta upp. Men det tar ju väldigt mycket extra tid.. men kanske kan man göra "små bollarna" till ett mattillfälle iaf :) kanske till natten? då det är som längst tid till nästa fodring.

Ex. din häst åt 9kg om dagen? Då kanske det "bästa" skulle vara att ge ex. 3kg på morgonen, 1½kg vid lunch 1½kg em & 3kg på kvällen ? (bara ett förslag)

Jag ser inte vinsten? 1 1/2 kg äter hon lika snabbt som 1 kg. Hon får nu 1 kg kl 6.30, 11, 14 och 16.30. Till natten får hon 4 kg. Ca kl 8.30 och 18.30 får hon ungefär 0,5 kg. Hon får alltså ungefär 5 kg mellan kl 6,30 och 21 och sedan 4 kg mellan kl 21 och 6,30. Det enda man vinner med ditt förslag är att hon får längre ättid på morgonen. De andra två tillfällena där du föreslår 1,5 kg gör ju ingen skillnad alls. Kanske också ska tillägga att mina hästar går i gräsfri hage. Jag föredrar därför att fodra mindre mängd väldigt ofta.

Jag ser inte vinsten? 1 1/2 kg äter hon lika snabbt som 1 kg. Hon får nu 1 kg kl 6.30, 11, 14 och 16.30. Till natten får hon 4 kg. Ca kl 8.30 och 18.30 får hon ungefär 0,5 kg. Hon får alltså ungefär 5 kg mellan kl 6,30 och 21 och sedan 4 kg mellan kl 21 och 6,30. Det enda man vinner med ditt förslag är att hon får längre ättid på morgonen. De andra två tillfällena där du föreslår 1,5 kg gör ju ingen skillnad alls. Kanske också ska tillägga att mina hästar går i gräsfri hage. Jag föredrar därför att fodra mindre mängd väldigt ofta.

Det var bara ett förslag.. :crazy: försöker hjälpa dig bara då jag vet att det inte är bra att ge väldigt små givor.. som ex. när hästen får 0,5kg. Det skälper mer än hjälper hästen.
Som sagt är det inte bra för hästen att fodra för små mängder.

Nu har jag bara praktisk erfarenhet av en lösdrift med fri tillgång...så mitt svar får tas med en smula salt.

Men här hos oss fungerar det generellt väldigt bra. Nu är det åtta stycken i hagen, och enbart en har fläskat på sig. Fullblodet och halvbloden ser jättefina ut, runda rumpor och överlinje med inte feta över revbenen. Däremot de två kallbloden är knubbiga, framförallt den ena som är lite äldre och därför inte tränas såvärst. Den hade säkerligen mått bra av en annan utfodringsform, eller annat hösilage.

Men det är ju problemet med fri tillgång - här ställer vi ut en hel bal åt gången. Det finns inget riktigt smart sätt att dela upp givorna. Jag kan dock tala gott om den lugnande inverkan som fri tillgång har på flocken, det blir en helt annan "ton" hästarna emellan när de vet att det alltid finns mat.

I övrigt håller jag med saraandersson om detta med träning - en timmes promenad är såklart bättre än ingen promenad alls, men för att bränna fett är det inte så mycket. Inte heller för att träna upp konditionen (om inte hästen är helt ur form). Då behövs lite tuffare tag, långa skrittpass är jättebra - vi snackar tre timmar. Eller konditionsträning, intervaller. Eller såklart styrketräning; dressyr, cavalettiserier, eller hoppa låga studsserier.

Jag förstår att du försöker hjälpa. Men det är vare sig bra med för små givor eller att stå för länge utan mat. Som att välja mellan pest eller kolera... Jag har trixat med fodermängder och antal tillfällen i snart 3 år (sedan hästen hade fång), och tycker faktiskt att jag hittat något som fungerar hyfsat bra för oss. Det finns ju faktiskt hästar som har att göra LÄNGE med, säg, 3 kg hö. Min är tyvärr inte sådan. Hon äter konstant tills maten är slut = snabbt. Det betyder att jag i stället har valt mindre mängder oftare i stället för att låta henne stå för länge emellan fodertillfällena.

Där min går på lösdrift så får de en hel bal som de får äta på tills den tar slut, sen får de gå utan nått dygn eller två och får därefter en ny. Två treåringar är ganska tjocka, min (åring) är fin i hull men tenderar till att vara smal så jag stödfodrar henne själv, och den tredje treåringen är också av det lite mer svårfödda hållet så han är normal i hullet.

Då går de ändå på 8 hektar och det ända de gjort hela sommaren är att ströva omkring och äta. De går säkert några mil om dagen såsom de förflyttar sig och varje em är det lekstund då de galopperar som tokar ett bra tag. Treåringarna rids och tränas lite också.. Men det verkar som sagt svårt att hålla dem jämna i hullet.. De är halvblod alla 4. Men när man tänker efter så är ju hästar i vilt tillstånd inte anpassade att ha fri tillgång till högkvalitativt foder. inte konstigt att de tenderar till att bli tjocka precis som vi människor lätt lägger på oss vid "fri tillgång"

Ursäkta om jag kanske missförstod...

Men när balen tar slut - får de ingen ny på två dygn? Vad händer dessa två dygn, ska de leva på bark? Eller menar du nu i sommar när de gått på bete?

Jag vet då inga vildhästar som får maten serverat som våra -stor rundbal i hagen, varsågod och ät! Så ja, speciellt naturligt är det ju inte ens.

Vi har finmaskigt nät över balen. Det första massakrerades och fick stora hål på bara några veckor. :o Ska se om det nya håller bättre. Det gör ju iaf att det tar längre tid för dem att få i sig samma mängd.

Sedan upplever jag att iaf halvbloden äter lugnare nu när de vant sig vid att det alltid finns en bal framme. Det blir inte det där hysteriska när de kastar sig fram och nästan inhalerar maten...

Men nej - egentligen ska de röra sig hela tiden, och äta små tuggor med näsan i backen. Inte stå md halva huvudet inne i en bal.

Det hänger samman med en rad orsaker om hästen blir fet eller inte med fri tillgång, har man en lättfödd ras så ja då riskerar man att få en fet häst.
Att skriva att personen inte rider tillräckligt när de får en fet häst med fri tillgång, är mer en fråga om okunskap. För ju mer man motionerar hästen desto mer äter den med fri tillgång.:D

Kort sagt alla hästar fungerar inte i fri tillgång, och då ska de helt enkelt inte vara i en sådan. Men för att svara på din fråga, så ja många hästar med fri tillgång står i klart överhull.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 036
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 908
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar