Tjockare hästar på lösdrift??

karamelldrottningen

Trådstartare
Ja vad tkr ni? Jag ser att så kan det mkt möjligt vara, många hästar på lösdrift äter mer än de gör av med. Då tänker jag de som får fri tillgång.

Så egentligen kan inte alla hästar ha fri tillgång, alternativt får man rida mer och min uppfattning är att lösdrifthästar inte går så mkt -generellt.

Min islandshäst kan tex inte gå på fri tillgång, han blir en tunna på nolltid.. oavsett hur mkt han går verkar det som. Så han får va inne på nätterna med knappt nått käk, bara halm och så nått/några kilo hö i nät, sen så fri tillgång med de andra under dagen. Hoppas han ska hålla sig på det och gå ner i vikt, för jag har insett att detta GÅR INTE! Och ja ridning + (PLUS) promenader, helst en timmes promenad/dag + ridning. Vill ha en mer slimmad häst..

så nu ska jag se om detta ger nån resultat när jag lägger in en timmes promenad till på det, vad tror ni?

Återkommer om en månad om det nu hunnit bli nån skillnad öht.

Sv: Tjockare hästar på lösdrift??

Tror oxå det av egen erfarenhet:p

Har haft mina på lösdrift och fri tillgång de senaste åren men inser att det funka inte.
Dom äter och äter och äter, blir fetare och fetare.
En är dessutom inte så fräsch att den går att motionera sej smal heller.

Så nu bli det ransonering, dom får flera portioner under dagen ist.
Ev kommer två av dom stallas in under natten.

Är kanske liite rasbetingat oxå:) Kallbloden ha nog en förmåga att lägga på sej lättare, iaf min erfarenhet.

På mina har det funkat utmärkt, men det är halvblod. De har lärt sig att inte hetsäta och har varit fina i hull.

Min uppfattning är att för tjocka hästar får mat med för högt näringsinnehåll och/eller för lite motion. Det har inget med hur de är uppstallade att göra.

Min uppfattning är att för tjocka hästar får mat med för högt näringsinnehåll och/eller för lite motion. Det har inget med hur de är uppstallade att göra.

Min ena fick mestadels halm med insådd...tjock ändå. Men det är va oxå den jag inte kan motionera fullt ut.

Två andra fick näringsrikt men behövde det då oxå, föl och digivande sto.

Fast iof, du har rätt. Det är väl kanske inte lösdriften i sej utan den fria tillgången hellre då.

Det har ju ingenting med lösdriften att göra, det är ju fri tillgång på grovfoder som är boven i detta läget:confused:

Det är min erfarenhet också. Ska man ha fri tillgång får man anpassa grovfoder och övrig foderstat till hästens behov och träning, precis som det är för oss människor - äter vi energirik mat och rör på oss för lite i förhållande till vad vi förbränner så blir vi tjocka. Om hästen blir rund trots ridning + promenader så är det nog bara att välja på att begränsa fodermängden eller att byta foder till ett med mindre energiinnehåll. (Om den nu inte blir bukig pga proteinet i fodret förstås)

Jag har mina tre på lösdrift och fri tillgång (dock med slow-feedingnät för att de inte ska grisa så mycket med maten) och det fungerar bra, förutom på en häst som är tunn (femårig hingst som föll ur under betäckningssäsongen och stått i vila i tre veckor efter hälta och påföljande lymfangit). De andra två (fölston som inte rids) är kanonfina i hull och päls. Kan också tillägga att de stod på fri tillgång även när de var uppstallade om natten på vinterhalvåret och jag tycker de är finare i kroppen nu. Förmodligen pga mer rörelse i en stor och kuperad vinterhage. Mitt grovfoder har en ett energiinnehåll på dryga 7 och protein runt 30. Även stona äter extra proteinfoder (lusern + soja).

En lösdrift med fri tillgång, det trodde jag var underförstått, det framgår ju av vad jag skrev.

Han har ju inte varit inne så länge ännu på nätterna, men nu har det ordnat sig med sällskap så han slipper stå själv och ha tråkigt så då har jag kunnat ha honom inne. Får se om det blir nån resultat med promenader varje dag, liten tillgång på mat på natten och såklart den fortsatta träningen uppsuttet, där kommer jag nog inte ändra schemat, ännu iaf.

Min nordsvensk och shettis har hållt sig snygga trots lösdrift och fri tillgång, de har ju såklart fått rimlig motion också.
De hetsäter inte på något vis.

Däremot ska jag återigen bygga höhäck för fri begränsad tillgång, så att säga.
Har en rund islandshäst i flocken nu också så jag vill begränsa lite.

Har hästarna precis utanför så jag kan springa ut och ge hur och när jag vill dessutom.

Ja så är det givetvis. så är det ju med människor oxå, vi gör inte av med det vi stoppar i oss (nu tänker jag på alla överviktiga i världen).

Frågan är om jag måste rida 5 timmar varje dag + gå 2 timmar lr nått med honom för att han ska hålla ok hull. Men det har jag ju inte tid med varje dag, inte när jag jobbar heldagar. Det faller på sin orimlighet, men tanken har jag tänkt.

Ja många funkar ju bra med det, det beror ju helt på vad man har för häst. min lilla äter nästan konstant och hon rids inte och håller bra hull :).

Min andra rids/tränas ca 1 timme varje dag och det räcker ingenstans, måste utöka. Börjar med en timmes promenader som komplement.

Senast ändrad:

Min pålle blev smällfet på lösdrift med fri tillgång på hösilage, dock med småmaskigt nät över balarna men det verkade inte göra någon nytta på min häst tyvärr. Han reds inte stenhårt men ändå 4-6ggr/vecka nån timme åt gången i skogen i alla gångarter och i djup snö.

Tyvärr blev jag hemmablind och lät det gå för långt. Han har inte gått på fri tillgång sedan i april i år och ej bete heller + rids hårdare ca 6 dagar i veckan. Han har gått ner i vikt men jag har märkt att han gått upp i vikt sedan ett par veckor tillbaka också så nu har vi nog super-hösilage eftersom han får 10kg/dag ungefär men har gått upp i vikt...

Slutet mars/början april (byte av stall, bort från fri tillgång):

P3267480.jpg

För ett par veckor sedan:

PA020033.jpg

Och det är oxå svårt att verkligen kräva det där lilla extra med en häst som väger några kilo för mkt några längre stunder. För det är ju som med människor kan jag tänka mig och övervikta hundar tex. Det sliter så på kroppen, orkar inte prestera maximalt som tidigare, det är tråkigt. Därför tänkte jag komplementet med promenader, så slipper han ha mig på ryggen. och sen får ju jag oxå motion. Passar på att ha med mig hunden när vi går, svårare uppsuttet för honom, hunden alltså att hänga med och för mig att fokusera på ridningen samtidigt som hunden ska vara med. Nej så då tänkte jag -två flugor i en smäll -alla tre får motion, hästen, hunden och jag.

Men jag ska väl inte ropa hej ännu, bara gått en dag sedan jag bestämde mig att det måste bli en ändring och detta tror jag kan vara ett alternativ till det bättre, hoppas på det.

Har en D-ponny och en shettis på lösdrift här hemma. De har tillgång till hö dygnet runt, men i en lite begränsad form där de inte kan vräka i sig maten. Lagom runda och fina i hullet.

Vi har lösdrift men inte fri tllgång och hästarna håller hullet bra. Det är nog bara ett fåtal av våra hästar som skulle klara fri tillgång men de får mera inne i stället.

Vi har lösdrift men inte fri tillgång. Eller jo, under 2 veckor i vintras när det var -20 hade de fri tillgång. I övrigt fodras de med hö 3 ggr/dag och en liten skvätt kraftfoder 1 gg/dag i samband med ridning/annan skötsel.
Och så ströas det med halm i lösdriften så det kan de tugga på.

Har 2 kallblod, 19 och 3 år gamla. Båda lika lättfödda. De får i dagsläget 4+4+8 kg kö att dela på (alltså 8 kg/häst). 19-åringen får dessutom 300 gr lucern.

Alldeles för lite mat tycker de men de är ganska lagom i hull nu så de får inget mera.:p

Fast man måste tillgodose tuggbehovet också.

De ska inte gluffsa i sig hö några gånger om dagen och sedan stå utan i många timmar.

Jag har ju fördelen att ha mina precis utanför huset så jag kan ge dom lite och ofta nu på hösten. Skulle aldrig låta mina stå utan hö/halm i flera timmar.

. Så han får va inne på nätterna med knappt nått käk, bara halm och så nått/några kilo hö i nät, sen så fri tillgång med de andra under dagen.

Fast har han fri tillgång på dagen lär han tugga i sig dubbelt så mycket då istället.
Jag har svårt att tro att det är nyttigt för en häst att nästan vara utan foder halva dygnet, och sen få vräka i sig resten av timmarna.

Fast man måste tillgodose tuggbehovet också.

De ska inte gluffsa i sig hö några gånger om dagen och sedan stå utan i många timmar.

MEN

Och så ströas det med halm i lösdriften så det kan de tugga på.

Så tuggbehovet tillfredsställs nog. Dessutom har de en del sly och gräs (mycket glest och magert dock) i skogshagen som hör till lösdriften. Men hö är godast såklart!

fast han kommer ju fortfarande att kunna tugga när han vill -står på halm och sen några kilo hö från förra året. Alternativt hösilage som i hagen, men det är väldigt energirikt, så det är nog bättre med hö för honom.

Snart ska han dessutom inte gå i den hagen alls -med lösdriftshästarna. bara en månad till, sen så ska han och en till gå själva och bli utfodrade och inne på nätterna, han och en fånghäst som tidigare gått på lösdriften, men som nu aldrig kommer kunna ha fri tillgång längre. så det tror jag kommer funka bra, de är nämligen väldigt bra polare med varandra.

Så jag är väldigt glad att de är så sjusta här och att vi kunnat lösa det såhär, fast det ska vara ett stall med lösdrift -fri tillgång. Så det känns faktiskt väldigt bra att kunna stå kvar och min lilla får fortsätta gå i sin lösdrift med stona :).

Lite dyrare med boxplats, men helt klart värt det.

Så november -inne på box nätterna och i lösdriften med fri tillgång.

från och med december -separat hage tillsammans med fånghäst (han står i en sjukhage just nu en månad fram över).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 036
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 908
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar