Tjock rulle vid mankammen

Sv: Tjock rulle vid mankammen

Sista utvägen för fett att lagra sig ska vara mankammen. Tro mig det går att banta ner en häst som är över fet jag har gort det utan att vara djurplågare:rofl:

Sista utvägen ja, men nu är han inte så fet som han kan vara utan är rätt hygglig för att vara han. Han har alltid varit tjock och väldigt lättfödd. Ägaren har haft han sen han var unghäst, nu är han 22. Och han har alltid varit lite rund. Att det är sista utvägen kan jag kanske gå med på, men i så fall borde han ju vara fet på resten av kroppen innan han blir tjock på halsen. Vilket han inte är. Dessutom, som jag sa innan, så är det ingen fettkonsistens. Utan det är hårt, svullet liksom oh man kan inte "dra" huden fram och tillbaka lite grann, så som man kan på resten av halsen.

Han kunde väl ridas någon dag mer, men han får inte för mycket mat. Inte nu iaf, det har hänt att de gått på för mycket bete enligt mig men nu är det verkligen inte för mycket. De måste ju äta!
Det går ju inte att låta bli att ge den mat bara för att den är fet.
Nu får de inget hö, utan går bara på bete och på vintern får de bara hö (som de har testat) och någon gång i veckan även lite betfor, men det är väldigt lite.

Jag vet att man kan banta ner hästar, men jag tycker att det skulle vara taskigt och orätt att sköta honom på annat sätt än vad vi gör nu. Vi rider så ofta vi hinner och han trivs inte med att bli riden varje dag heller, det märks tydligt! Så vi brukar rida 4-5 gånger i veckan.

Det ska jag göra.

Han verkar inte sjuk, men det kanske finns "dolda symptom". Tror inte att det är något allvarligt, men det skadar inte att kolla en gång för mycket.

Hans päls ser väl fin ut. Hur skulle den se ut, om det var något fel alltså, speciella kännetecken etc?
Jag har inte märkt något konstigt iaf. Har fällt av all vinterpäls (kraftig eftersom de går ute mycket på vintern) och sommarpälsen ser slät och fin ut. Inget konstigt tror vad jag vet.

Får väl kolla extra noga imorgon, något speciellt jag ska kolla efter??

Tack på förhand:bow:

Om du har stor erfarenhet av bantning av hästar, har du något bra tips?

Kan ju vara något vi inte tänkt på eller något vi kan prova. Vill ju inte, för hans skull att han ska vara fet, men å andra sidan vill man ju inte ge sämre livskvalitet i ett långvarigt försök att få en smal häst. Hellre lite småfet än lidande. Eller ja, jag föredrar det han lider minst av, om bantningen innebär mer lidande än fetman så föredrar jag fetman.

man ska inte banta hästar i den bemärkelsen att man skär ner på maten (om nu inte hästen äter FÖR mycket) man ska istället mortionera sin häst till viktminskning.
rådfråga din vet om viktminskning ist för på buke är mitt råd.

man ska inte banta hästar i den bemärkelsen att man skär ner på maten (om nu inte hästen äter FÖR mycket) man ska istället mortionera sin häst till viktminskning.
rådfråga din vet om viktminskning ist för på buke är mitt råd.

Du har helt rätt rådfråga vet. Se till at någon som är kunnig kollar över foderstaten. Hästen är gammal så att mortionera den som en yngling är nog svårt långa skritturer är bra

Så det är djurplågeri att erbjuda sin häst hö? Vad snackar du om? Min häst har varit väldigt dålig och hon åt glatt sitt hö. Hon fick det förstås i ett hönät som hon lätt kunde nå så hon inte skulle belasta sina framhovar mer än nödvändigt. Dom gånger hon blivit frisk fortast är dom gånger hon fått fri tillgång på hö efteråt. Varför skulle hästen inte kunna äta hö om den pillar i sig halm?

Om min häst någonsin blev så dålig av fång att hon slutade äta skulle jag ta bort henne samma dag.

Jag med om hästen skulle tappa gnistan det ser man. Men så länge han vill vara med fick han leva Sedan vill jag bara säga att om vet skulle råda mig att ta bort honom som han ej gjorde skulle jag tagit bort honom på studds

Så det är djurplågeri att erbjuda sin häst hö? Vad snackar du om? Min häst har varit väldigt dålig och hon åt glatt sitt hö. Hon fick det förstås i ett hönät som hon lätt kunde nå så hon inte skulle belasta sina framhovar mer än nödvändigt. Dom gånger hon blivit frisk fortast är dom gånger hon fått fri tillgång på hö efteråt. Varför skulle hästen inte kunna äta hö om den pillar i sig halm?

Om min häst någonsin blev så dålig av fång att hon slutade äta skulle jag ta bort henne samma dag.

Alvarligt hur många gånger har din häst haft fång på hur lång tid.

Varför ska dom inte ha fri tillgång? Om du tycker dom får i sig för mycket energi då så är det ju bara att välja ett energifattigare hö men med bra kvot såklart.

För att det naturliga för hästen är att äta lite men ofta

är hästen smällfet har den knappast konditionen för något annat än långa skritturer ändå.. dessutom sliter det så mycket på leder osv att göra annat än skitta, dessutom är den absolut effektivaste förbränningen just långa skritturer så då är det ju ändå dumt att låta den dra ut och galoppera.

min smällfeta donna började med 2 promenader på 1 timma om dagen i ca 2 veckor vid hand. sedan ökades det till en promenad vid hand om dagen på ca 1 timma och en skittur på 2,5 timmar (vid det laget fick jag ont i mina höfter och kunde inte gå å långt) nu efter fyra veckor ska vi börja trava lite granna på en av turerna om dagen. dock önskar jag att jag hade tömkört mer än jag gjort, däremot är jag himla nöjd med att vi gått på allt sorts underlag, grus, assfalt, skog, backar osv osv. hästen har gått ner fint i vikt trotts att hon gått på bete och jar hag fått fin beröm av hovis.

ja självklart är det naturliga för en häst att äta lite men ofta, men det naturliga är ju samtidigt att en häst har fri tillgång. skillnaden på varför många hästar inte funkar på fri tillgång jämfört med vildhästar är ju för att vi begränsar möjligheten för hästarna att röra på sig med våra små hagar vi presenterar dem för. jag önskar att jag kunde ha mina hästar på fri tillgång, min ena blir jätte trevlig och lugn när han står på bete, men han kan tyvärr inte ha fri tillgång, när jag försökte så tröck han i sig 26 kilo silage på en dag, det sjuka var då att han lyckades med detta trotts att han endast stod med fri tillgång på kvällen och natten och i hagen fick han bara 2 kilo till lunch. mycket av hans problem kan jag tänka mig att det grundar sig i att han (enligt ryktet) blivit vanvårdad och inte fått ordentligt med mat.

Har jag skrivit att det är djurplågeri att ge sin häst hö? :confused:

Om och om igen säger jag att fång yttrar sig olika på olika hästar.
Jag förstår att endel blir mer sjuka och andra inte. När jag skrev att min häst inte åt hö första dagen efter attacken så gjorde hon inte det. Vad vill du?

Såvitt tolkar jag att pilla med mulen i halm och ta ett strå av hö eller halm för att äta är Skillnad.

Senast ändrad:

Nej man vet inget säkert. Fruktan är en teori man har. Och proteiner har man avskrivit som fångorsak.

Det finns mer av dom farliga kolhydraterna i hö om jag minns rätt.

Ville du ge din fånghäst som dessutom ligger ned av smärta hö då det första du gör, eftersom du skriver att det har mest av de elaka kolhydraterna i sig, som i sin tur ger upphov till fång?

Senast ändrad:

Det ska jag göra.

Han verkar inte sjuk, men det kanske finns "dolda symptom". Tror inte att det är något allvarligt, men det skadar inte att kolla en gång för mycket.

Hans päls ser väl fin ut. Hur skulle den se ut, om det var något fel alltså, speciella kännetecken etc?
Jag har inte märkt något konstigt iaf. Har fällt av all vinterpäls (kraftig eftersom de går ute mycket på vintern) och sommarpälsen ser slät och fin ut. Inget konstigt tror vad jag vet.

Får väl kolla extra noga imorgon, något speciellt jag ska kolla efter??

Tack på förhand:bow:

Min pålla verkade inte heller direkt sjuk mer än fånganfall i början. Sen fick hon lite fler symptom: lite rinninga ögon(haft länge), svettades mycket, drack en del, kissade mycket och lockig päls. Och den svullna mankammen.

Pälsen brukar bli lång, tät och lockig på en häst med Cushing.

Har jag skrivit att det är djurplågeri att ge sin häst hö? :confused:

Om och om igen säger jag att fång yttrar sig olika på olika hästar.
Jag förstår att endel blir mer sjuka och andra inte. När jag skrev att min häst inte åt hö första dagen efter attacken så gjorde hon inte det. Vad vill du?

Såvitt tolkar jag att pilla med mulen i halm och ta ett strå av hö eller halm för att äta är Skillnad.

Du skrev: " Hah Och jag ska inte sparka vet. i baken! Jag ansåg det inte vara djurplågeri. Snarare att lägga in en bunt med hö till en fånghäst som inget kan äta - så mkt värre..." men ska jag vara ärlig fattar jag inte häften av det du skriver så missuppfattade säkert.

Fattar inte detta "Såvitt tolkar jag att pilla med mulen i halm och ta ett strå av hö eller halm för att äta är Skillnad." Vad menar du?

Ville du ge din fånghäst som dessutom ligger ned av smärta hö då det första du gör, eftersom du skriver att det har mest av de elaka kolhydraterna i sig, som i sin tur ger upphov till fång?

Olika sorters hö innehåller olika mycket. Det kan man ta prover på. Mängden lättlösliga kolhydrater alltså. Bara för att skulle innehålla mer än hösilage betyder inte att det innehåller farliga mängder. Och jag skrev att jag trodde det var så. Kollade upp nu och hösilage var inte med på det stället jag såg. Utan det var alfalfa, gräs, torkat gräs och hö med. Och av dom hade hö mindre än gräs och torkat gräs men alfaalfa överläget minst per kg/ts.

Och det sista jag skulle göra är att byta till ett foder hon inte brukar få. Jag kör på med det hö hon är van att äta för att få magen stabil så fort som möjligt.

Senast ändrad:

Vad har det med tråden att göra?

Vad det har med tråden att göra är bara nyfiken på hur bra ditt sätt är att förebygga återfall. Minn har haft det en gång för 2 år sedan jag la om hela hans kost någott som medförde att han mår kanon bra i dag inte haft en skada sedan dess. Förr var det små skavanker hela tiden. Nu säger inte jag att faran är över han kan få återfall det är jag medveten om.

Ja det är ju därför man ger fri tillgång. :confused:

Som sakt en del hästar klarar inte av fri tillgång dom äter sig till döds A-o för en fånghäst är att ha kontroll över maten. För mig är det mer djurplågeri att övermata våra hästar

Vad det har med tråden att göra är bara nyfiken på hur bra ditt sätt är att förebygga återfall. Minn har haft det en gång för 2 år sedan jag la om hela hans kost någott som medförde att han mår kanon bra i dag inte haft en skada sedan dess. Förr var det små skavanker hela tiden. Nu säger inte jag att faran är över han kan få återfall det är jag medveten om.

Min ponny har Cushing och med hjälp av medicin till Cushinghästar + inget gräs har hon varit utan fånganfall två år. Och det för två år sen var ganska milt. Hon får hö, extra proteiner i form av lucern (viktigt för henne!) samt betfor varje dag. Hö ges runt 8-9 kg /dag (c-ponny) men i perioder nästan fri tillgång beroende på hur mycket hö vi tillgång till. Målet är fri tillgång jämt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka