F
freddan
Sv: Tjock rulle vid mankammen
Det var lika för mig. Jag skar ner maten riktigt ordentligt.(han tok bantades i ca 1 mån) Oftast är fång hästar överviktiga då går det inte att låta dom äta sig mätt man får lov att välga mellan pest eller colera. Sedan är dom inte så villiga att äta om dom åkt på en riktig smäll den första tiden. Tänk er själv att ni sakta drar av er laglarna och sedan går på såren så ont ska det tydligen göra på hästen.
Det jag fick veta av vet. när min häst fick fång för tre årsedan, var att man kan fasta hästen de första dygnen utan problem. En fånghäst är oftast överviktig. Man bevöver inte känna sig taskig för att man tar bort hästen från betet och ställer den i box i låt säga tre dagar utan mat. Att fodra mindre de första dagarna är vad jag fick lära. Men det kanske har ändrats på dessa år? Självklart beror det hela också hur mycket fång hästen har.
Det var lika för mig. Jag skar ner maten riktigt ordentligt.(han tok bantades i ca 1 mån) Oftast är fång hästar överviktiga då går det inte att låta dom äta sig mätt man får lov att välga mellan pest eller colera. Sedan är dom inte så villiga att äta om dom åkt på en riktig smäll den första tiden. Tänk er själv att ni sakta drar av er laglarna och sedan går på såren så ont ska det tydligen göra på hästen.