Tjock rulle vid mankammen

Sv: Tjock rulle vid mankammen

Det jag fick veta av vet. när min häst fick fång för tre årsedan, var att man kan fasta hästen de första dygnen utan problem. En fånghäst är oftast överviktig. Man bevöver inte känna sig taskig för att man tar bort hästen från betet och ställer den i box i låt säga tre dagar utan mat. Att fodra mindre de första dagarna är vad jag fick lära. Men det kanske har ändrats på dessa år? Självklart beror det hela också hur mycket fång hästen har.

Det var lika för mig. Jag skar ner maten riktigt ordentligt.(han tok bantades i ca 1 mån) Oftast är fång hästar överviktiga då går det inte att låta dom äta sig mätt man får lov att välga mellan pest eller colera. Sedan är dom inte så villiga att äta om dom åkt på en riktig smäll den första tiden. Tänk er själv att ni sakta drar av er laglarna och sedan går på såren så ont ska det tydligen göra på hästen.

Det jag fick veta av vet. när min häst fick fång för tre årsedan, var att man kan fasta hästen de första dygnen utan problem. En fånghäst är oftast överviktig. Man bevöver inte känna sig taskig för att man tar bort hästen från betet och ställer den i box i låt säga tre dagar utan mat. Att fodra mindre de första dagarna är vad jag fick lära. Men det kanske har ändrats på dessa år? Självklart beror det hela också hur mycket fång hästen har.

Varför skulle man fasta hästen? Hinner en häst verkligen gå ner så pass mkt av att fasta i tre dagar?
Jag tycker också precis som andra som har svarat före mig att det verkar konstigt. Det är klart att det är bra för den att gå ned i vikt för då minskar belastningen på hovarna. Men samtidigt så kan det inte vara bra för magen. Men jag antar att man så fort som möjligt ska minska mängden lättlösliga kolhydrater.

Varför skulle man fasta hästen? Hinner en häst verkligen gå ner så pass mkt av att fasta i tre dagar?
Jag tycker också precis som andra som har svarat före mig att det verkar konstigt. Det är klart att det är bra för den att gå ned i vikt för då minskar belastningen på hovarna. Men samtidigt så kan det inte vara bra för magen. Men jag antar att man så fort som möjligt ska minska mängden lättlösliga kolhydrater.

Från dag ett när hästen får fång måste man tänka på att förebygga ett nytt anfall det innebär viktminskning. Sedan handlar det inte om 3 dar utan det tar betydligt längre tid. att man fastar dem i börgan tror jag har att göra med att fång brukar starta i tarmarna nu är jag osäker om det stämmer men troligen vill man få bort gifterna

OM det nu är för att hästen snabbt ska gå ner i vikt.... så allvarligt talat tycker jag det såfall låter som djurplågeri att fasta en häst om resultatet blir att det går ner SÅ mycket. nu tror ju inte jag det men jag tycker fortfarande att det låter jätte konstigt att fasta hästen tre dagar.

oj, det där tyckte jag lät jätte konstigt! att hästen inte skulle få mat på tre dagar? det ger ju massa magsyror och kan inte alls vara bra för varken mage eller tarmar. många pratar väll om att fång kan bero på obalans i tarmfloran, och inte rättar man till obalansen med att inte ge hästen någon mat?
sa veterinären på fullaste allvar att hästen skulle stå helt utan mat i tre dagar och att du inte skulle känna dig elak?

Om min fångponny har minsta lilla tillstymmelse till dålig mage eller puls får hon extra mkt hö. Då brukar hennes mage stabilisera sig fint. Jag skulle aldrig drömma om att svälta en fånghäst. :crazy:

OM det nu är för att hästen snabbt ska gå ner i vikt.... så allvarligt talat tycker jag det såfall låter som djurplågeri att fasta en häst om resultatet blir att det går ner SÅ mycket. nu tror ju inte jag det men jag tycker fortfarande att det låter jätte konstigt att fasta hästen tre dagar.

Jag tror inte att det menas att hästen ska stå helt utan mat.

Min vet. tyckte bara jag skulle fodra med halm blandat med lite hö första tiden och sen öka på lite i taget, men inte för mycket då han var överviktig.

Nu är kanske detta ingen vet. som är jätteinsatt i fång, men hon är inte så gammal så hon "borde" ju läst in de senaste rönen, om dom inte lär sig gamla rön.

Min systers sköthäst har fått som en tjock och hård rulle ovanför halsmusklen eller vad det är för muskel som putar ut precis nedanför mankammen. Iaf, denna ligger alltså precis under och delvis i mankammen, det är som om man rullat ihop något och lagt in. Har inte varit så förr vad vi märkt iaf och de andra hästarna i stallet har det inte. (han har stubbman så det syns jättetydligt)

Någon som vet vad det kan vara, verkar inte som om han har ont och det ser inte så farligt ut eller vad man ska säg, men jag vill ändå ta reda på vad det kan vara. Vi bestämde att avvakta med vetrinärbesök och när en hästkunnig person vi känner kommer hem ska hon få kolla på det, men tills dess undrar jag om någon här vet vad det kan vara.
Ska se om jag kan fixa ne bild, den vi tog med mobilen sysn det inte alls bra på.

Hur gammal är ponnyn?

Min ponny med Cushing har en sån konstant. Den går inte att få bort. Hon är i fint hull. Det kan vara ett tecken på IR också. Om han inte har någon puls och vänder fint skulle jag inte oroa mig så mkt. Men ett par veckor med hö/hösilage istället för gräs för att vara på den säkra sidan är ju aldrig fel. Har ni ingen hage som är gräsfri han kan gå i?

Jag tror inte att det menas att hästen ska stå helt utan mat.

Min vet. tyckte bara jag skulle fodra med halm blandat med lite hö första tiden och sen öka på lite i taget, men inte för mycket då han var överviktig.

Nu är kanske detta ingen vet. som är jätteinsatt i fång, men hon är inte så gammal så hon "borde" ju läst in de senaste rönen, om dom inte lär sig gamla rön.

Halm ger ju bara energi inga proteiner. Det är ju energin man vill minska på om hästen ska gå ner i vikt. Proteiner måste ju hästen fortfarande få i sig. Jag skulle hellre skaffa ett hö med bra kvot men med anpassad energimängd så man kan ge hyfsat med grovfoder fortfarande utan att hästen får för lite att ugga på eller för lite proteiner.

Halm ger ju bara energi inga proteiner. Det är ju energin man vill minska på om hästen ska gå ner i vikt. Proteiner måste ju hästen fortfarande få i sig. Jag skulle hellre skaffa ett hö med bra kvot men med anpassad energimängd så man kan ge hyfsat med grovfoder fortfarande utan att hästen får för lite att ugga på eller för lite proteiner.

Detta är ju ett par år sedan... Menade bara på att det verkar vara ganska vanligt att veterinärer ordinerar minimering av mat första dagarna.

Så man tycker ju att det borde finnas en anledning?

Efter dessa dagar fick han ett bra hö i rätt mängd.

Detta är ju ett par år sedan... Menade bara på att det verkar vara ganska vanligt att veterinärer ordinerar minimering av mat första dagarna.

Så man tycker ju att det borde finnas en anledning?

Efter dessa dagar fick han ett bra hö i rätt mängd.

Den anledningen hade varit kul att få ta del av. Jag kan som jag skrev innan tänka mig att det kan handla om att ta bort orsaken till ett fånganfall. Men det är bara som jag tror.

Den anledningen hade varit kul att få ta del av. Jag kan som jag skrev innan tänka mig att det kan handla om att ta bort orsaken till ett fånganfall. Men det är bara som jag tror.

Jag har för mig att det var för "min" del att hästens mage skulle "få nystart".

Han gick då på fri tillgång på ensilage och fick order om att ta bort honom från det och bara ge vanligt hö utblandat med halm. Anledningen till att jag skulle blanda det med halm var att han skulle äta långsammare, så att han hade att pilla med hela tiden utan att få i sig några mängder.

jag kan ha fått det om bakfoten, men det är väll fibrerna i halmen man vill åt? jag har fått rådet att ge min snällfeta dam halm eftersom jag var nojig över fångrisken.

det är möjligt att det kanske inte var meningen att man skulle låta dem stå helt utan mat, men jag tycker det låter jätte konstigt att man ska sätta en häst på så lite mat att man kallar det fasta. låter super suspekt för min del.

det är möjligt att det kanske inte var meningen att man skulle låta dem stå helt utan mat, men jag tycker det låter jätte konstigt att man ska sätta en häst på så lite mat att man kallar det fasta. låter super suspekt för min del.

Ja så tycks du ha nojja för fångrisken. Vi människor tror vi gör en välmening när vi trycker i våra hästar käk som om dom skulle arbeta hela dagarna.

Ja så tycks du ha nojja för fångrisken. Vi människor tror vi gör en välmening när vi trycker i våra hästar käk som om dom skulle arbeta hela dagarna.

Men det är väl skillnad mellan att ge en häst i stort sett bara halm och att trycka i den massor av mat?

oj, det där tyckte jag lät jätte konstigt! att hästen inte skulle få mat på tre dagar? det ger ju massa magsyror och kan inte alls vara bra för varken mage eller tarmar. många pratar väll om att fång kan bero på obalans i tarmfloran, och inte rättar man till obalansen med att inte ge hästen någon mat?
sa veterinären på fullaste allvar att hästen skulle stå helt utan mat i tre dagar och att du inte skulle känna dig elak?

I detta fallet har hästen misstänkt fång och det förändrar hela saken som sagt. Men ja, min lilla häst som hade akut super kraftig fång fick stå två dygn utan mat på tjock halmbädd. Butta fick jag ge tillsammans med betfor men ingen hö var nödvändig i det akuta läget ansåg man. Varför? Inte en aning. Snäll ägare gör som tillsagd blir. Det funkade ju iaf. Men det är klart att det finns fler, nya och kanske bättre sätt nu. Detta var ju några årsedan.

Och nej, det var inte vet som sa att man skulle känna sig elak. Det var jag som skrev att man lätt känner sig taskig om man drar ner på maten då man ställer in hästen vid akut fång. Jag tror för den delen också att en så sjuk fång häst äter inte i första taget ändå, smärtan tar över..

Enligt trådskrivaren verkar läget inte vara lika allvarligt. Vilket är bra!

Senast ändrad:

Den veterinären borde du anmäla. Jag tror inte en vetig människa har svälit en häst sedan 60 talet. Jag hade fång på en av våra förra sommaren så jag VET ATT MAN INTE SKA SVÄLTA DOM. Trots att dom är sjuka så har dom ändå ett näringsbehov och tuggbehov.Sparka den veterinären i aslet.

Det ÄR djurplågeri och följer inte alls djurskyddets regler.. Det troliga är bara att det leder till magsår hos hästen.

ursäkta? jag fick hem en häst som var GROVT överviktig och jag fick rådet att inte ens ställa henne på bete, tyvärr hade jag inget alternativ annat än att göra det och fick planera där efter, självklart är man försiktig när man tvingas släppa en FET häst på bete.
mina hästar går endast på grovfoder, efter analys har aldrig något annat behövts och jag trycker inte i hästarna mer mat än de behöver, men jag fastar dem inte. hästar har ett tuggbehov om behöver tillfredställas, min ena är ett praktexempel på detta då han blir mer vild än tam om han inte får mat.
förstår inte alls vad du grundar detta "påhopp" på, tycker det helt saknar grund och är helt fel. jag förtår inte alls hur du kan tycka att jag trycker i mina hästar mat när du för det första inte har en aning om vad de får för mat, när de för de andra inte ens får ett mått kraftfoder och för det tredje får en analyserad foderstat.
jag tycker ju personligen det är värre med folk som säger att hö inte ger någon energi och proppar sina hästar fulla med 5 liter kraftfoder om dagen och 4 kg hö till ett halvblod på 170.. men det är ju jag......

Senast ändrad:

nu förstår jag lite bättre, tack för en utförligare förklaring, jag ställde också in tjejen på endast halm de första nätterna när jag hade möjlighet till det, vetehalm som hon gladerligen åt. ville inte sätta in henne på ett nytt hö då hon inte ätit hö i förra hemmet på ett tag och ville inte störa magen med ett nytt hö uppepå allt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka