Tjock rulle vid mankammen

Sv: Tjock rulle vid mankammen

Jag tror inte en vetig människa har svälit en häst sedan 60 talet. Jag hade fång på en av våra förra sommaren så jag VET ATT MAN INTE SKA SVÄLTA DOM. Trots att dom är sjuka så har dom ändå ett näringsbehov och tuggbehov.Sparka den veterinären i aslet.

Jag håller med!

Den veterinären borde du anmäla. Jag tror inte en vetig människa har svälit en häst sedan 60 talet. Jag hade fång på en av våra förra sommaren så jag VET ATT MAN INTE SKA SVÄLTA DOM. Trots att dom är sjuka så har dom ändå ett näringsbehov och tuggbehov.Sparka den veterinären i aslet.

Nu ska vi inte överdriva. Lek med tanken att ni skulle vara nära döden sjuk hur mycket skulle ni äta då. Fång är som sakt ingen hovsjukdom utan det har med tarmen att göra. Jag antar att allt gift lär ut får ej blandas med ny mat. Sedan svälter nog ingen sin häst utan vi ger dom bara rätt mängd med mat. sedan ska inte fånghästar äta hösilage utan dom ska ha hö

Nu ska vi inte överdriva. Lek med tanken att ni skulle vara nära döden sjuk hur mycket skulle ni äta då. Fång är som sakt ingen hovsjukdom utan det har med tarmen att göra. Jag antar att allt gift lär ut får ej blandas med ny mat. Sedan svälter nog ingen sin häst utan vi ger dom bara rätt mängd med mat. sedan ska inte fånghästar äta hösilage utan dom ska ha hö

Vad det är för skillnad mellan att fasta hästen i tre dagar, sedan tokbanta den i en månad och att svälta sin häst? Du skriver tidigare i tråden att du har fastat din och "tokbantat" den och nu påstår du att den får rätt mängd mat. Jag får inte ihop det riktigt.
Sedan undrar jag vad du har för underlag till dittt påstående om att en fånghäst inte ska äta hösilage utan hö?

Citerar här ett av dina svar till mig tidigare i tråden

Från dag ett när hästen får fång måste man tänka på att förebygga ett nytt anfall det innebär viktminskning. Sedan handlar det inte om 3 dar utan det tar betydligt längre tid. att man fastar dem i börgan tror jag har att göra med att fång brukar starta i tarmarna nu är jag osäker om det stämmer men troligen vill man få bort gifterna

När jag läser det igen kan jag inte riktigt förstå hur du kan vara så säker i dina svar här.

Om du vill veta så
Det finns flera olika teorier om hur fång startar. Antagligen är det så att det kan ske på olika sätt. Ett av dessa är att det blir en rubbning i balansen för grovtarmens bakterier. Det blir för surt i tarmen och fel sorts bakterier ökar i antal och då produceras en del gifter.(enkelt förklarat). Denna rubbning beror på att hästen har ätit för mkt kolhydrater ex fruktan eller stärkelse. Det gäller alltså att så snabbt som möjligt återställa pH dvs surhetsgarden och tarmbalansen i grovtarmen.

Jag tror inte att man gör det genom att låta hästen svälta. Då dör antagligen bakterierna också både de skadliga och de nyttiga (min gissning). Jag tror då mer på att ge hästen så lite av dessa kolhydrater som möjligt och i stället ge den foder som är snällt mot magen. dessutom måste den få i sig proteiner så att hovarna kan läka ihop igen.

Vad det är för skillnad mellan att fasta hästen i tre dagar, sedan tokbanta den i en månad och att svälta sin häst? Du skriver tidigare i tråden att du har fastat din och "tokbantat" den och nu påstår du att den får rätt mängd mat. Jag får inte ihop det riktigt.
Sedan undrar jag vad du har för underlag till dittt påstående om att en fånghäst inte ska äta hösilage utan hö?

Så här ligger det till jag gav min häst på tok för mycket mat så när jag skar ner till normalt så blev det mycket jag skar ner. Det blev en stor omställning för hästen. Men som tur är så är hästar vane djur efter ett tag bryr dom inte sig att dom får mindre mat. (rätt mängd). Sedan lär vi ha klart för oss att en fånghäst inte tränas så ge dem mat som innan är korkat. Angående hösilage så är det forskat på det (owe wattle) Så alla som vill lära sig om fång sök på nätet efter Owe Wattle om han nu inte blivit anklagad för djurplågeri:banana: Skulle vara kul och höra vad ni andra ger era hästar för givor före och efter fånget.

Hej igen. Nu svarar jag lite på allas inlägg.

Tillståndet är som skrivet mycket komplicerad och svår förstådd för många av oss.

Det ni måste tänka på ang. mitt första inlägg om "fastan" som så många hakat upp sig på, är att min häst var svårt sjuk då. Det blir aningens överilat med alla svält ord som nu finns i många inlägg. Det är väldigt svårt att försöka förklara något skriftligen då endel missuppfattar.

Vi övervägde avlivning eller inte på kort tid. Hon stod i tydlig fångställning med mycket smärta. Om hon ville äta halm fick hon det, vilket hon brukade gladeligen göra innan. "Fasta" är då kanske ett dålig ord att använda MEN hon åt ju inget själv för att hon inte kunde. Håller med freddan där. En fånghäst som inte ens kan flytta sig några centimeter av sig själv kastar sig inte över höet. Dom äter inget. Hon gjorde inte iaf. Därav åt hon inget mer än butta + betfor och stod på halm. (En häst kan ha fång och röra sig och kunna äta hö utan problem. Jag skulle aldrig dra ifrån foder hos en häst med ett bättre tillstånd.) Efter någon dag blev hennes tillstånd bättre pga av buttan och kanske var alla giftiga produkter ute ur systemet. :confused: Då började hon sakta små äta lite på höet.

Jag tycker också att diskussionen ang. tillväga gångssätten över att få en häst frisk så snabbt som möjligt är intressant.

Jag tror det är viktigt att processen tar steg för steg. Man kan lixom inte ge den protein för att hovarna ska läka ihop igen det första man gör. Det motverkar ju hela processen. Det första anser jag är att tarm mag kanalen renas innan man oroar sig över hovarna. Man måste börja från rätt ända. Sen som sagt har alla olika tillväga gångssätt.

Summa sumarum blev att vi valde att satsa på att få hästen frisk. Hon är idag helt återställd. Tog ca 6 månader. Går nu ute på gräs under året, dock med försiktighet under sommrarna. Hovarna är helt återställda och hon är inte längre känslig för ensilage. Perfekt!

Hah Och jag ska inte sparka vet. i baken! Jag ansåg det inte vara djurplågeri. Snarare att lägga in en bunt med hö till en fånghäst som inget kan äta - så mkt värre...

Senast ändrad:

Angående hösilage så är det forskat på det (owe wattle) Så alla som vill lära sig om fång sök på nätet efter Owe Wattle om han nu inte blivit anklagad för djurplågeri:banana: Skulle vara kul och höra vad ni andra ger era hästar för givor före och efter fånget.

Jag tycker alltid att det är svårt att söka på SLU.
När jag sökte på Google på Owe Wattle och ensilage så fick jag egentligen bara upp en bra träff.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=727452&page=2

Det är en tråd med några intressanta inlägg. Det står bla att man från SLU inte anser att ensilage ökar fångrisken.
citat från tråden
"Jag kontaktade SLU som säger att det inte finns vetenskapligt puplicerade bevis för att varken hö eller hösilage skulle vara bättre eller sämre för fångbenägen häst."

om du har läst ngt annat av Owe W får du gärna hjälpa mig att hitta det.

Senast ändrad:

Jag tycker alltid att det är svårt att söka på SLU.
När jag sökte på Google på Owe Wattle och ensilage så fick jag egentligen bara upp en bra träff.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=727452&page=2

Det är en tråd med några intressanta inlägg. Det står bla att man från SLU inte anser att ensilage ökar fångrisken.
citat från tråden
"Jag kontaktade SLU som säger att det inte finns vetenskapligt puplicerade bevis för att varken hö eller hösilage skulle vara bättre eller sämre för fångbenägen häst."

om du har läst ngt annat av Owe W får du gärna hjälpa mig att hitta det.

Ska kolla var jag läst det det. Jag sökte på yahoo. Fång owe wattle. För att komplicera det ännu mer så ska det vara så att hö innehåller mer farliga ämnen men ska tydligen vara bättre för fång. Fråga mig inte varför. Den enda teorin jag har är att magen arbetar mer när dom tuggar hö. Intresant vad SLU sa.

Intresant jag läste igenom trådarna så som jag fattade det så fick dom flesta fri tillgång. Hästar bör inte ha fri tillgång enligt mig. Men däremot skulle dom behöva fri tuggtid. Min hjärna jobbar på högvarv hur jag ska lösa det på bästa sätt. Jag vill ej bygga fast något i boxen.

Idag vet man att det är en viss sockerart som som stimulerar bakterier negativt och samverkar med protein. Dessa i sig stör tarmfloran, vilket resulterar i akut fång. Denna sockerart, finns den mer av i ensilage än i hö?

Detta med fri tillgång till grovfoder beror nog på vilken typ av häst det är. Jag har två som klarar det, ett fullblod och ett varmblod.
sedan har jag två ponnyer. De skulle rulla fram om de fick fri tillgång till hö eller ensilage. Men de har alltid halm i boxar och hage (om det ej finns gräs) så de har alltid att tugga på ändå.

Det är just den frågan forskare spekulerar i och forskar kring eftersom hästar får fång av denna obestämda sockerart. Men man kan inget säkert veta. Om sockerarterna vet man idag inte jättemycket om än. Sockerart som bildas i gräset.

Jag tror det är mer än fruktan som man menar.

Jag har surfat runt, det verkar logiskt att det inte bara är kolhydraterna man bör akta sig för vid fång. Läste om en tjej vars häst fick fång av höet som innehöll minimal mängd kolhydrater, protein (men idag vet man att det inte utlöser fång) samt att energihalten var inte jättehög. Finns fler hästar som får fång fast att kolhydrathalten inte är hög.
Foder som innehåller minst av de elaka sockerarterna ska tydligen vara lusern utan tillsatser, havrehalm och kornhalm.

Det är mycket intressant hurvida denna okända sockerart påverkar eller ej. Jag menar det blev ett stort genombrott så forskare kom fram till att proteinet inte spelade någon roll.

Senast ändrad:

Hur gammal är ponnyn?

Min ponny med Cushing har en sån konstant. Den går inte att få bort. Hon är i fint hull. Det kan vara ett tecken på IR också. Om han inte har någon puls och vänder fint skulle jag inte oroa mig så mkt. Men ett par veckor med hö/hösilage istället för gräs för att vara på den säkra sidan är ju aldrig fel. Har ni ingen hage som är gräsfri han kan gå i?

Det är en gammal herre på 22 år. Fast han är inte så fin i hullet, har varit fet i hela sitt liv, och nu går han typ inte att banta ner. De går inte på särskilt mycket gräs alls, men han sväller upp för allt, är fet även på vintern, så det har nog inte så mycket med vad han äter att göra. Rids iofs inte varje dag heller, men ca 3-4 ggr i veckan iaf.

Vad är cushing och IR? Cushing har jag hört med kan inte plasera, har för mig att det är något med ryggen eller lederna, eller har jag helt fel?

Vad menas med vänder fint? Vi har longerat fonom på gräs och han visade inget, skrittat på asfalt och han visade inget, travat i vägkant och han visade inget. Har ställt upp honom och backat in honom i stallgången, visade inget då heller. Detta är ändå en häst som brukar stappla väldigt försiktigt och ömma på grus och liknande, och han har inte visat minsta lilla tecken på att ömma.
Men hovarna överlåter jag till hovslagarfan när han väljer att visa sig.

Nu har de stängslat av i hagen så han får gå på en liten del, underlaget är lite blandat: jord (torkad upptrampad lermark från i vintras) grus (en liten den där de drenerade all lervälling i vintras, så han behöver inte gå på gruset, jag vet att det inte är bra om han nu ömmar, så det är ingen fara) och ögräs, typ lite snåriga buskar och ett litet träd. Inget gräs, tror inte att de små växterna räknas som gräs, de e mer ogräs och ser inte så goda ut.

Tror att det ska funka bra med denna lilla hagen, så ser han ju de andra hästarna och får lite sällskap eftersom de går på andra sidan stängslet.

I detta fallet har hästen misstänkt fång och det förändrar hela saken som sagt. Men ja, min lilla häst som hade akut super kraftig fång fick stå två dygn utan mat på tjock halmbädd. Butta fick jag ge tillsammans med betfor men ingen hö var nödvändig i det akuta läget ansåg man. Varför? Inte en aning. Snäll ägare gör som tillsagd blir. Det funkade ju iaf. Men det är klart att det finns fler, nya och kanske bättre sätt nu. Detta var ju några årsedan.

Och nej, det var inte vet som sa att man skulle känna sig elak. Det var jag som skrev att man lätt känner sig taskig om man drar ner på maten då man ställer in hästen vid akut fång. Jag tror för den delen också att en så sjuk fång häst äter inte i första taget ändå, smärtan tar över..

Enligt trådskrivaren verkar läget inte vara lika allvarligt. Vilket är bra!

Nej, alltså den hästen har haft fång förut, så vi vet att det inte är särskilt allvarligt, någon skrev att man skulle ringa vet direkt eftersom hästen har ont, men så är inte fallet. Har haft dit vetirnären förr när han fått fång och då har han aldrig fått medicin, vissa får ju smärtlindring och så, men det har han aldrig behövt.

Jag har läst en del om fång och vet att man skiljer på olika typer av fång. Och det är inte akut fång han har (om han nu har fång över huvud taget, det har vi inte fått något svar på än) utan om han har fång så är det utfodringsfång. De har inte gått på det nya betet särskilt länge så jag tror det beror på det då.

Självklart kan en fånghäst äta hösilage och ensilage. Inga som helst problem med det. Var har du fått det ifrån?

Och självklart skulle jag anmäla en vet som ber mig svälta min häst i flera dagar.

Senast ändrad:

Så här ligger det till jag gav min häst på tok för mycket mat så när jag skar ner till normalt så blev det mycket jag skar ner. Det blev en stor omställning för hästen. Men som tur är så är hästar vane djur efter ett tag bryr dom inte sig att dom får mindre mat. (rätt mängd). Sedan lär vi ha klart för oss att en fånghäst inte tränas så ge dem mat som innan är korkat. Angående hösilage så är det forskat på det (owe wattle) Så alla som vill lära sig om fång sök på nätet efter Owe Wattle om han nu inte blivit anklagad för djurplågeri:banana: Skulle vara kul och höra vad ni andra ger era hästar för givor före och efter fånget.

ALLA våra hästar får FRITILLGÅNG till grovfoder. JÄMT.

Det är just den frågan forskare spekulerar i och forskar kring eftersom hästar får fång av denna obestämda sockerart. Men man kan inget säkert veta. Om sockerarterna vet man idag inte jättemycket om än. Sockerart som bildas i gräset.

Jag tror det är mer än fruktan som man menar.

Jag har surfat runt, det verkar logiskt att det inte bara är kolhydraterna man bör akta sig för vid fång. Läste om en tjej vars häst fick fång av höet som innehöll minimal mängd kolhydrater, protein (men idag vet man att det inte utlöser fång) samt att energihalten var inte jättehög. Finns fler hästar som får fång fast att kolhydrathalten inte är hög.
Foder som innehåller minst av de elaka sockerarterna ska tydligen vara lusern utan tillsatser, havrehalm och kornhalm.

Det är mycket intressant hurvida denna okända sockerart påverkar eller ej. Jag menar det blev ett stort genombrott så forskare kom fram till att proteinet inte spelade någon roll.

Jag är kanske lite trögtänkt idag men jag förstår nästan ingenting av det du har skrivit.
Jag trodde att man visste en hel del om sockerarter i gräs, både vilka som finns i gräs och hur de tas upp av hästen. Och att man har ganska klart för sig på vilket sätt de kan vara skadliga.
Den här okända sockerarten kan knappast vara okänd inom forskningen för då hade man väl inte kunnat veta att vissa foder innehåller mindre av den än andra, är fortfarande intresserad av vilken kolhydrat du menar och på vilket sätt det finns en koppling mellan den och protein som du skriver om i ett tidigare inlägg? eller vilka- är det de som ej finns i lusern och halm??

jag läser gärna det du har läst om hästar som får fång av foder med låg kolhydrathalt.

Senast ändrad:

Jag har läst en del om fång och vet att man skiljer på olika typer av fång. Och det är inte akut fång han har (om han nu har fång över huvud taget, det har vi inte fått något svar på än) utan om han har fång så är det utfodringsfång. De har inte gått på det nya betet särskilt länge så jag tror det beror på det då.

Det är möjligt att jag har fel men akut fång och utfodringsfång är väl inte två olika sorters fång?
Jag har förstått det som att utfodringsfång (om det nu finns ngt som heter det tex betyder att hästen får i sig för mkt kolhydrater) och att detta sedan ofta leder till ett sjukdomstillstånd i kroppen så att den får akut fång.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring

Hästrelaterat

Tillbaka