Tjock rulle vid mankammen

Sv: Tjock rulle vid mankammen

Ja du jag förstår nog mer än vad du tror.

Jag tror snarare att det är så att krambanan är mer insatt i detta än vad du tror.
Det är möjligt att du förstår mer än vad vi tror men du kommer hela tiden med i mitt tycke lösryckta, obegripliga påståenden.

Eller också är det jag som inte fattar någonting av det du skriver.

Ja du jag förstår nog mer än vad du tror. Frågan är vad du håller på med av en slump var jag in på foder.(tråden något med hur mycket hö vi ger) jag trodde du hade fri tillgång till dina hästar Har i alla fall fått det intrycket tydligen inte. Är det så att du vänder kappan efter vinden beroende vilken tråd du är på. Nu avslutar jag det här

LoL. Jag har för tillfället inte 100 % fri tillgång nej. Men jag tycker fortfarande det är det bästa alternativet och anser att alla hästar klarar det på rätt grovfoder.

Varför jag inte har det just nu har eg inte med saken att göra men beror helt enkelt på att vi inte fick tag i så mycket hö av bra kvalite som vi ville efter förra sommaren. Men dom har haft semi-fri tillgång. På nätterna har dom haft så mycket att det räckt till frukost. Och som du nog läste i den tråden äter inte min stora mer än 12 kg ens på fri tillgång. Min ponny har tidigare haft fri tillgång och åt då 8-9 kg / dygn dvs ungefär så mycket hon får nu.

Och som jag skrivit i någon annan tråd (eller tidigare i denna, kommer inte ihåg) så har dom fri tillgång på natten och får minst var 4e timme ute och då så mycket att det räcker 1-2 h. Dvs dom står utan mat absolut max 3h i sträck på dagen och har fri tillgång på natten. Den stora går dessutom i gräshage året runt och har att gnaga på större delen av året i hagen.

Om du kan så mycket som du säger ska du kanske fundera på hur du utrycker dig då. För dina svar är väldigt luddiga och svåra att förstå, iallafall i denna tråden. Varför skriva "balanserat hö" om du eg menar ett hö med bra kvot? Eller varför inte använda uttryck som energi och proteiner? Så slipper du bli missförstådd? :idea:

Jag tror snarare att det är så att krambanan är mer insatt i detta än vad du tror.
Det är möjligt att du förstår mer än vad vi tror men du kommer hela tiden med i mitt tycke lösryckta, obegripliga påståenden.

Eller också är det jag som inte fattar någonting av det du skriver.

Du är inte ensam. ;)

Hej igen. Det var ett tag sen nu. Satt och kollade igenom gamla trådar och hittade denna.

Ville bara tacka alla som svarade i tråden och lämna lite uppföljning för dom som är intresserade.

iaf så kom ju hovslagaren dit och kollade hovarna och gjorde lite olika tester. Vände och kollade pulsen och så.
Hon sa att det var inte fång och hon kollade även på rullen och resten av hästen och sa att det var vanligt att gamla hästar fick lite bulor och skönhetsdefekter. Hon sa att vi inte behövde oroa oss över det för hon hade sett flera med liknande.

Så det gick bra med hästen och han mår bra och så.

Men tack alla som kom med tips och hjälp!:bow:

Låter som fång och har det blivit en "korv" där du beskriver det så har det gått rätt långt i sjukdomsförloppet! Kontakta vet och ta bort hästen från betet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka