Tjock rulle vid mankammen

Sv: Tjock rulle vid mankammen

Tänk så här: Om man ständigt går och äter på salladsblad, morötter, gurka, tomat...osv. alltså bara mat med lågt energiinnehåll så kan man äta hela tiden. Om man i stället prövar med att äta gräddtårta ständigt så lär kilona öka obarmhärtigt på de flesta av oss.

Hästen är gjord för att aldrig eller i alla fall mycket få timmar per dygn vara utan mat. Så alla hästar kan gå på fri tillgång av grovfoder, vissa kan ha fri tillgång på hö som har högt protein/energivärde och vissa medelvärde och andra måste ha lågt protein/energivärde. Grovfodrets värde måste alltså anpassas till hästens förbrukning. Fri tillgång på ett hö som är av gräddtårtskaraktär till en häst som kräver lite energi innebär alltså felaktigt hö. Det innebär inte att hästen inte kan gå på fri tillgång av rätt hö med rätt värde för just den hästen.

Jag skulle gärna ha min häst på fri tillgång, men beroende på var i landet man bor är det inte så lätt att hitta ett hö som passar en lättfödd häst som inte lämnar balen på hela vintern...

Vi gör analyser på höet och detta året bytte vi hö 4 ggr, man allt hade för högt energivärde. Så att det är inte så BARA att använda sig att ett passande hö, man ska hitta ett sådant också.

För min del är det absolut inte det! Jag önskar verkligen att jag hade en häst som hade kunnat gå på fri tillgång eftersom det är det aldra bästa för hästen, och det är väll alla hästägare ute efter. Om hästarna kan välja när det är dax att äta, gå och pilla och ta några strån då och då så tror jag hästarna mår bättre både fysiskt och psykiskt. Tänk vad mycket magsår många hade kunnat förhindra genom vettig utfodring. Själv har jag löst det med att lägga pengar på dyra automatiska fodergrindar och delat av hagen till en foderhage. Nu får hästarna grovfoder 4 gånger om dagen när de står på stall. Min häst, som haft extrema problem med både mat och psyke har blivit mycket lugnare och trevligare nu när jag har honom hemma och kan själv planera hur utfodringen ska se ut. Nu kan han promenera in i hagen på mornarna och gå en vända innan han går till maten, innan sprang han upp i hagen för att få maten så snabbt som möjligt. Jag tror att utfodringar gör mycket för hästarna om man sköter dem på rätt sätt... så här trodde jag ALDRIG att min häst skulle göra för ett halvår sedan, men saker händer när hästarna sköts på rätt sätt.
n627071460_817057_15.jpg

Jag måste verkligen missat något vad är skilnaden att fodra hästen flera gånger dagen med ikea påsar. Eller ha dyra grindar. Jag bara undrar

ptja alla har inte möjligheten att vara hemma 24/7 och utfodra sina hästar? jag jobbar 8-17 och om jag inte hade haft grinden hade jag inte haft någon möjlighet till lunchfodrig. nu får hästarna ist mat på morgonen vid utsläpp i hagen med hö som vi (haha) burit dit i ikea kassar och sedan vid 12 tiden får de mat i foderhagen (som vi också burit i ikeakassarna) sedan när jag kommer hem vid 18 tiden får de en grovfodergiva till och sedan en vid nattning.
utan fodergrinden hade hästarna fått stå utan mat i kanske. 11 timmar, nu blir det bara 5 timmar om jag räknar på att det tar ca 1 timma för dem att äta upp.

Men för att en häst skall hålla sig frisk psykiskt o fysiskt så måste ättid o magfyllnad hålla sig inom rimliga gränser. Har man då ett energirikt foder o en lättfödd häst som inte gör ngt så gårt ekvationen helt enkelt inte ihop. Vad som går att ändra på är energitätheten i fodret o motionen.
PL

+ Ideaal.

Tack precis det jag försökt säga! Dessutom om man har en väldigt lättfödd häst finns det olika trick för få dom att äta långsammare och på så sätt få i sig ännu mindre men fortfarande ha fri tillgång över dygnets timmar. :)

Men för att en häst skall hålla sig frisk psykiskt o fysiskt så måste ättid o magfyllnad hålla sig inom rimliga gränser. Har man då ett energirikt foder o en lättfödd häst som inte gör ngt så gårt ekvationen helt enkelt inte ihop. Vad som går att ändra på är energitätheten i fodret o motionen.
PL

Det är mycket som spelar in om en häst ska må bra. Enormt stora hagar då får dom möjlighet att gå och plocka. Massa hästkompisar att gå med är nog det viktigaste ur hästens synvinkel. Allt för många hästar går i för små hagar trampar i sitt egen skit blandat med lera totalt sysslolösa

vi har fritillgång för att det är bekvämt...för oss och hästarna som går på lösdrift. :D

för att slippa dem bli feta, så har vi nu byggt ett megastort foderhäck, de får pilla fram mat ist för att stå över rundbalen o bara mala i sig, de är great. ooo bekvämt :laugh:

hehe, jag tror Peter_Lundin vet om att det är mycket som spelar in för att hästarna ska vara friska eftersom han är veterinär ;)

hehe, jag tror Peter_Lundin vet om att det är mycket som spelar in för att hästarna ska vara friska eftersom han är veterinär ;)

Nu var svaret inte bara riktat till honnom. Jag tvivlar inte ett dugg på hans kompetens. Om jag inte minns fel så handlade tråden om fång. Då är fortfarande min övertygelse att det är viktigt att ha kontroll över hästens matvanor. Sedan är inte jag någon siffer fanatiker när det gäller foder höet ska vara balanserat det räcker. Ögat är det viktigaste går hästen upp i vikt måste man se till att den går ner har man då en häst som ska ta det lugnt i ett år förstår ni nog att det blir knepigt. Det bästa är ögat är hästen bara glad så funkar det

Sedan är inte jag någon siffer fanatiker när det gäller foder höet ska vara balanserat det räcker. Ögat är det viktigaste går hästen upp i vikt måste man se till att den går ner har man då en häst som ska ta det lugnt i ett år förstår ni nog att det blir knepigt. Det bästa är ögat är hästen bara glad så funkar det

Jag är inte riktigt med på hur du menar. Jag har fått den uppfattningen att du tycker att det är mkt viktigt att hästen inte får för mkt mat. Men jag kan ha blandat ihop dig med ngn annan, orkar inte läsa allting en gång till.

Om du vill ha koll på allting så måste det vara mkt lättare om man räknar ut hur mkt som hästen behöver. Vad innebär det för dig att ett hö är balanserat? Jag tycker att du motsäger dig själv i ditt senaste inlägget. Först skriver du att det bästa är att fodra med ögat (något som jag inte håller med om) och sedan skriver du att det är knepigt. Vad har hästens humör med saken att göra? Min häst hade varit gladare om hon hade fått gå ute på vallen tillsammans med de stora hästarna än i den stora hage hon delar med sin kompis men där betet är betydligt sämre än på vallen. Men det hade inte funkat det vet jag då hade hennes mage blivit alldeles för stor och risken att hennes fång skulle komma tillbaka hade troligen ökat rejält.

Jag är inte riktigt med på hur du menar. Jag har fått den uppfattningen att du tycker att det är mkt viktigt att hästen inte får för mkt mat. Men jag kan ha blandat ihop dig med ngn annan, orkar inte läsa allting en gång till.

Om du vill ha koll på allting så måste det vara mkt lättare om man räknar ut hur mkt som hästen behöver. Vad innebär det för dig att ett hö är balanserat? Jag tycker att du motsäger dig själv i ditt senaste inlägget. Först skriver du att det bästa är att fodra med ögat (något som jag inte håller med om) och sedan skriver du att det är knepigt. Vad har hästens humör med saken att göra? Min häst hade varit gladare om hon hade fått gå ute på vallen tillsammans med de stora hästarna än i den stora hage hon delar med sin kompis men där betet är betydligt sämre än på vallen. Men det hade inte funkat det vet jag då hade hennes mage blivit alldeles för stor och risken att hennes fång skulle komma tillbaka hade troligen ökat rejält.

Hallå det knepiga är att träna en häst till lagomt hull när dom ska ta det lugnt och inte gå för långa sträckor. Det är en annan sak när man har en frisk häst (då fins det inga ursäkter då ska dom tränas). En häst som man ser är glad har det bra oavsett om man ger fri tillgång eller ej. Släpp den på den stora vallen då min går på fint bete (greangard) Inte är han ledsen för att han inte kan stoppa i sig lika mycket som dom andra. Jag är som sakt inte bra på siffror i foder men om jag förstått rätt så är ett balanserat hö när det inte är supermycket av en sak o lite av ett annat utan att det är gämt fördelat. Finns säkert andra som kan svara på det här

Stämmer om dom blir fet

Hallå det knepiga är att träna en häst till lagomt hull när dom ska ta det lugnt och inte gå för långa sträckor. Det är en annan sak när man har en frisk häst (då fins det inga ursäkter då ska dom tränas). En häst som man ser är glad har det bra oavsett om man ger fri tillgång eller ej. Släpp den på den stora vallen då min går på fint bete (greangard) Inte är han ledsen för att han inte kan stoppa i sig lika mycket som dom andra. Jag är som sakt inte bra på siffror i foder men om jag förstått rätt så är ett balanserat hö när det inte är supermycket av en sak o lite av ett annat utan att det är gämt fördelat. Finns säkert andra som kan svara på det här

Men alla hästar är inte likadana. Det finns vissa hästar som min egen som är mkt lättfödd och som inte har så stort behov av energi i grunden. Det är i stort sett omöjligt att träna henne så mkt att hon skulle kunna äta mkt. Då måste man säkert rida flera timmar om dagen och det är en omöjlighet i alla fall för mig. Jag rider henne mellan 1-2 timmar varje dag när det är sommar. Greenguard är för mig en onödig sak att ta till just nu. Jag har två lättfödda hästar. Den andre är expert på att krypa ut ur alla grimmor och täcken. Det är möjligt att just dessa sitter bättre. Men jag tycker att min lösning med två olika hagar är bra. När vi sedan bara har en ponny kvar så kommer jag att tänka om.

Ett balanserat hö var ditt eget ordval och det var därför jag undrade vad du ansåg att det var. Ett bra hö är för mig ett som passar hästen bäst. Eftersom vi har fyra hästar med olika behov så är ett bra hö för mig ett med ganska mkt protein och så låg energihalt som möjligt.

Jag är som sakt inte bra på siffror i foder men om jag förstått rätt så är ett balanserat hö när det inte är supermycket av en sak o lite av ett annat utan att det är gämt fördelat. Finns säkert andra som kan svara på det här

Är inte det rätt grundläggande att man vet att hö innehåller energi och protein och vad en bra balans mellan dom är? Att banta en häst utan att veta vad fodret innehåller känns rätt konstigt. Varför famla omkring i mörker när man kan göra en analys (kostar några hundra)sen räkna fram ungefär vad hästen behöver? Och då kunna anpassa grovfodret efter hästen istället.

Nu var svaret inte bara riktat till honnom. Jag tvivlar inte ett dugg på hans kompetens. Om jag inte minns fel så handlade tråden om fång. Då är fortfarande min övertygelse att det är viktigt att ha kontroll över hästens matvanor. Sedan är inte jag någon siffer fanatiker när det gäller foder höet ska vara balanserat det räcker. Ögat är det viktigaste går hästen upp i vikt måste man se till att den går ner har man då en häst som ska ta det lugnt i ett år förstår ni nog att det blir knepigt. Det bästa är ögat är hästen bara glad så funkar det

Om du vill ha kontroll över hästens mat ser jag inget bättre medel än just siffror. Analyserat hö och kunskapen att veta vad man ska göra med siffrorna. Är inte särskilt svårt att lära sig. Om man måste banta en häst som inte får röra sig så mycket så anser jag det vara 100 % bättre att då välja ett grovfoder som passar till hästens nuvarande situtation istället för att bara dra ner på mängden.

Du får mycket bättre kontroll över matintaget om du vet vad maten innehåller. ;)

Är inte det rätt grundläggande att man vet att hö innehåller energi och protein och vad en bra balans mellan dom är? Att banta en häst utan att veta vad fodret innehåller känns rätt konstigt. Varför famla omkring i mörker när man kan göra en analys (kostar några hundra)sen räkna fram ungefär vad hästen behöver? Och då kunna anpassa grovfodret efter hästen istället.

Så här är det destå bättre balans höet har destå mindre kraftfoder Destå sämre hö destå mer kraftfoder för att hästen behöver rätt mängd av allt. Kraft ej bra till fång. Svårare är det inte. Visst jag har bantat min häst tokbantat var tydligen ett ord som vissa hakat upp sig på men jag kallar det fortfarande för det när man skär ner på en på tok för hög foderstat. Sedan analyserar vi vårt hö för att se hur mycket det innehåller och förhoppningsvis slipper jag ge mycket kraft

Så här är det destå bättre balans höet har destå mindre kraftfoder Destå sämre hö destå mer kraftfoder för att hästen behöver rätt mängd av allt. Kraft ej bra till fång. Svårare är det inte.

Sedan analyserar vi vårt hö för att se hur mycket det innehåller och förhoppningsvis slipper jag ge mycket kraft

Va? Vad exakt är det i höt du anser ska ha en bra balans? Har jag sagt att kraftfoder är bra för fånghästar?

Du skrev ju bara vad jag skrev fast väldigt luddigt. Vet du inte vad energi och proteiner är och vad dom används till? Balansen du snackar om antar jag är kvoten mellan energi och protein eller?

Om det är för lite protein i höt är det lätt åtgärdat med lucern som är ett grovfoder, inte ett kraftfoder. Om det är för lite energi så är ju första saken man kan göra att öka hö givan helt enkelt.

Va? Vad exakt är det i höt du anser ska ha en bra balans? Har jag sagt att kraftfoder är bra för fånghästar?

Du skrev ju bara vad jag skrev fast väldigt luddigt. Vet du inte vad energi och proteiner är och vad dom används till? Balansen du snackar om antar jag är kvoten mellan energi och protein eller?

Om det är för lite protein i höt är det lätt åtgärdat med lucern som är ett grovfoder, inte ett kraftfoder. Om det är för lite energi så är ju första saken man kan göra att öka hö givan helt enkelt.

Ja du jag förstår nog mer än vad du tror. Frågan är vad du håller på med av en slump var jag in på foder.(tråden något med hur mycket hö vi ger) jag trodde du hade fri tillgång till dina hästar Har i alla fall fått det intrycket tydligen inte. Är det så att du vänder kappan efter vinden beroende vilken tråd du är på. Nu avslutar jag det här

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka