W
Willebillebus
Sv: Tjock rulle vid mankammen
Jag skulle gärna ha min häst på fri tillgång, men beroende på var i landet man bor är det inte så lätt att hitta ett hö som passar en lättfödd häst som inte lämnar balen på hela vintern...
Vi gör analyser på höet och detta året bytte vi hö 4 ggr, man allt hade för högt energivärde. Så att det är inte så BARA att använda sig att ett passande hö, man ska hitta ett sådant också.
Tänk så här: Om man ständigt går och äter på salladsblad, morötter, gurka, tomat...osv. alltså bara mat med lågt energiinnehåll så kan man äta hela tiden. Om man i stället prövar med att äta gräddtårta ständigt så lär kilona öka obarmhärtigt på de flesta av oss.
Hästen är gjord för att aldrig eller i alla fall mycket få timmar per dygn vara utan mat. Så alla hästar kan gå på fri tillgång av grovfoder, vissa kan ha fri tillgång på hö som har högt protein/energivärde och vissa medelvärde och andra måste ha lågt protein/energivärde. Grovfodrets värde måste alltså anpassas till hästens förbrukning. Fri tillgång på ett hö som är av gräddtårtskaraktär till en häst som kräver lite energi innebär alltså felaktigt hö. Det innebär inte att hästen inte kan gå på fri tillgång av rätt hö med rätt värde för just den hästen.
Jag skulle gärna ha min häst på fri tillgång, men beroende på var i landet man bor är det inte så lätt att hitta ett hö som passar en lättfödd häst som inte lämnar balen på hela vintern...
Vi gör analyser på höet och detta året bytte vi hö 4 ggr, man allt hade för högt energivärde. Så att det är inte så BARA att använda sig att ett passande hö, man ska hitta ett sådant också.