Tjock rulle vid mankammen

Sv: Tjock rulle vid mankammen

Som sakt en del hästar klarar inte av fri tillgång dom äter sig till döds A-o för en fånghäst är att ha kontroll över maten. För mig är det mer djurplågeri att övermata våra hästar

Som sagt då anpassar man mängden energi i fodret så att den kan äta dygnet runt utan att få i sig för mycket.

Jag har aldrig hört talas om en häst som ätit sig till döds på ett grovfoder. Ätit sig fet möjligtvis men då motionerar man inte hästen tillräckligt eller så har man ett för energirikt grovfoder.

A-O för en fånghäst är bra hovvård samt bra foder så den får i sig alla näringsämnen den behöver för att läka och hålla magen i bra skick och såklart ett bra hull.

Min ponny mår som bäst på fri tillgång med hö. Då är hon finast i magen. Tyvärr fick vi inte tag i så mycket hö som vi ville efter förra sommarens regn och den milda vintern. Annars hade hon haft fri tillgång.

Som sagt då anpassar man mängden energi i fodret så att den kan äta dygnet runt utan att få i sig för mycket.

Jag har aldrig hört talas om en häst som ätit sig till döds på ett grovfoder. Ätit sig fet möjligtvis men då motionerar man inte hästen tillräckligt eller så har man ett för energirikt grovfoder.

A-O för en fånghäst är bra hovvård samt bra foder så den får i sig alla näringsämnen den behöver för att läka och hålla magen i bra skick och såklart ett bra hull.

Min ponny mår som bäst på fri tillgång med hö. Då är hon finast i magen. Tyvärr fick vi inte tag i så mycket hö som vi ville efter förra sommarens regn och den milda vintern. Annars hade hon haft fri tillgång.

Man kan se det på orlika sidor. Dom flesta fång hästar som tas bort har enligt mig ätit sig till döds. Sedan håller jag med dig om hovvården. Även om jag tog det som givet att alla hästar får det även friska.
Det måste finnas en orsak till att fång har blivit allt vanligare bland alla raser. Jag är ganska övertygad om att enn av orsakerna har med överfodring pluss att hästarna inte tränas ordentligt

ja självklart är det naturliga för en häst att äta lite men ofta, men det naturliga är ju samtidigt att en häst har fri tillgång. skillnaden på varför många hästar inte funkar på fri tillgång jämfört med vildhästar är ju för att vi begränsar möjligheten för hästarna att röra på sig med våra små hagar vi presenterar dem för. jag önskar att jag kunde ha mina hästar på fri tillgång, min ena blir jätte trevlig och lugn när han står på bete, men han kan tyvärr inte ha fri tillgång, när jag försökte så tröck han i sig 26 kilo silage på en dag, det sjuka var då att han lyckades med detta trotts att han endast stod med fri tillgång på kvällen och natten och i hagen fick han bara 2 kilo till lunch. mycket av hans problem kan jag tänka mig att det grundar sig i att han (enligt ryktet) blivit vanvårdad och inte fått ordentligt med mat.

Verkligheten med vild hästen är att dom svaga dör. Vissa tider om året har dom problem att hitta nog med mat då går en del under. Sedan har dom inte värsta betet överallt utan dom vandrar stora sträckor långt mer änn vi tränar våra hästar i dag

Dom flesta fång hästar som tas bort har enligt mig ätit sig till döds.

Vad grundar du den bedömningen på?
Har du sett tillräckligt många fånghästar för att så säkert kunna avgöra att det är så? Jag får uppfattningen att det är din personliga uppfattning.

Vad grundar du den bedömningen på?
Har du sett tillräckligt många fånghästar för att så säkert kunna avgöra att det är så? Jag får uppfattningen att det är din personliga uppfattning.

Jag skrev enligt mig. Sedan är det många hästar med återfall som blivit för kraftiga igen(om det är viktigt så är det dom fallen jag hört om). En smäcker och vältränad häst brukar faktiskt klara sig bättre
Jag vet att man inte ska gämföra hästar o människor. Nu gör jag det ändå om vi skulle drabbas av fettma hjärtsjukdom diabetes. Då skulle vi få lov att ändra matvanorna utan att för den delen svälta (docktorn skulle halshugga oss om vi gick och små åt)Det är dit jag vill komma det handlar inte om att svälta dom utan att ge dom rätt mängd mat till förhållandet av deras arbete Det är våran skyldighet att se till att dom inte blir överviktiga (även för smala)

Jag skrev enligt mig. Sedan är det många hästar med återfall som blivit för kraftiga igen(om det är viktigt så är det dom fallen jag hört om). En smäcker och vältränad häst brukar faktiskt klara sig bättre
Jag vet att man inte ska gämföra hästar o människor. Nu gör jag det ändå om vi skulle drabbas av fettma hjärtsjukdom diabetes. Då skulle vi få lov att ändra matvanorna utan att för den delen svälta (docktorn skulle halshugga oss om vi gick och små åt)Det är dit jag vill komma det handlar inte om att svälta dom utan att ge dom rätt mängd mat till förhållandet av deras arbete Det är våran skyldighet att se till att dom inte blir överviktiga (även för smala)

Det känns som om jag är mer trögfattad än vanligt. Men jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Det viktiga för mig när det gäller att utfodra en fånghäst är för det första att se till så att mikroflorans balans i tarmen fungerar bra. Dessutom är det viktigt att den får i sig den näring den behöver och sedan får den inte bli överviktig. Hur detta ska gå till beror nog lite på vilken typ av häst det är frågan om och vilka förutsättningarna är med foder, hagar osv. Men jag tycker att allt detta redan står i tråden.

Jag tycker fortfarande att det är konstigt att du är så tvärsäker på vilka hästar som insjuknar igen osv. Jag menar bara för att du har hört talas om några fånghästar behöver de inte utgöra ett representativt urval av alla fånghästar.
Därmed inte sagt att jag tror att det är fel. Jag har förstått det som att om man ser statistiskt på vilka hästar som blir sjuka i fång så är de flesta överviktiga (ofta ponnyer?) som har gått på bete.

Du har helt rätt rådfråga vet. Se till at någon som är kunnig kollar över foderstaten. Hästen är gammal så att mortionera den som en yngling är nog svårt långa skritturer är bra

Det är redan gjort, fast inte på gräset, går det ens??

Men höet har de kollat näringsvärdet på och räknat ut hur mycket dom behöver.

Sen så är han inte såå gammal, han är fortfarnade som en unghäst, bockar som en galning och galopperar gärna. Han är inte det minsta skruttig, men vi räknar med att han blir 30, så som han beter sig.

Så vi har inga problem att motionera honom, det är bara när det blir flera dagar i sträck som han blir lite kinkig och tycker det är tråkigt. Så vi brukar inte rida mer än 2-3 dagar i sträck.

är hästen smällfet har den knappast konditionen för något annat än långa skritturer ändå.. dessutom sliter det så mycket på leder osv att göra annat än skitta, dessutom är den absolut effektivaste förbränningen just långa skritturer så då är det ju ändå dumt att låta den dra ut och galoppera.

QUOTE]

Hästen jag pratar om är inte smällfet (har dock varit en gång i tiden). Han har stor mage, men inte mer än så, resten av honom är normalbyggd. Och han är definitivt inte rund som en ost, som han kan bli på sommaren.

Vi skrittar väldigt mycket, eftersom vi rider mest i skogen så travar vi bara kanske 10-15 min på en 1,5 timmas ridtur. Galopperar gör vi bara korta sträckor, några minuter kanske, inte mer än så.

Normalt sett brukar vi vara ute mellan 1 och 2 timmar. Men någon gång emellanåt blir det en långrunda på 3-4 timmar, detta händer väl kanske 5-6 gånger på ett år. Och det klarar han av utan problem. Då är det i stort sett bara skritt och någon liten paus för att dricka vatten.

Min pålla verkade inte heller direkt sjuk mer än fånganfall i början. Sen fick hon lite fler symptom: lite rinninga ögon(haft länge), svettades mycket, drack en del, kissade mycket och lockig päls. Och den svullna mankammen.

Pälsen brukar bli lång, tät och lockig på en häst med Cushing.

I så fall är det inget konstigt med pälsen. För den ser inte ut så utan är slät och kort som den brukar vara. Ögonen rinner inte. Svettas inte mer än de andra hästarna heller, hur mycket han dricker vet jag inte riktigt eftersom de går ute och dricker ur stora tummor, men jag tror att stallägaren skulle märka om de var tvungna att fylla på oftare än vanligt. Hur mycket han kissar är ju också svårt för mig att säg med tanke på att han går ute, men han kissar inte mer än någon annan när vi är ute och rider. (Däremot fiser han mycket, men det har han alltid gjort. Även när han var smalare)

Så det är bara den svullna mankammen som stämmer, men får väl höra med ägaren om hon har pratat mer med hovslagaren eller vetrinären.

Fast hästar är gjorda för att småäta.

Det handlar inte bara om rätt mängd mat energimässigt utan även rätt mängd grovfoder för magens skull.

Fast hästar är gjorda för att småäta.

Det handlar inte bara om rätt mängd mat energimässigt utan även rätt mängd grovfoder för magens skull.

Jag vet att att hästar är gjorda att äta 14-18 tim dag (rättare sakt tugga gå och leta små strån att tugga i sig) En del hästar klarar inte fri tillgång. Många av hästarna blir för gluppska tar för stora tuggor dom äter för mycket på för kort tid.Det går inte över heller på en del Jag skulle aldrig våga chansa att min skulle få ett nytt fång anfall. På sommaren är tydligen dom flesta överens att fång hästar inte ska äta sig fet på bete vad är skillnaden på vintern

Jag vet att att hästar är gjorda att äta 14-18 tim dag (rättare sakt tugga gå och leta små strån att tugga i sig) En del hästar klarar inte fri tillgång. Många av hästarna blir för gluppska tar för stora tuggor dom äter för mycket på för kort tid.Det går inte över heller på en del Jag skulle aldrig våga chansa att min skulle få ett nytt fång anfall. På sommaren är tydligen dom flesta överens att fång hästar inte ska äta sig fet på bete vad är skillnaden på vintern

Men är du trög med flit? :confused:Jag har skrivit flera gånger nu att man får hitta ett lämpligt grovfoder med lagom (lågt för lättfödda hästar såklart) energiinnehåll men med bra kvot. Anpassat efter hästen som ska äta. Då går det jättebra att ha fri tillgång till den mest lättfödda och klupska häst. Eller så köper man en höhäck där man kan ställa gallret tät så den får kämpa lite för varje höstrå.

Jag håller faktiskt med Freddan i mångt och mycke i den här tråden.
Nu vet inte jag om jag missförstått eller om krambanaen gjort det...

Men som jag förstått menar freddan på att alla hästar klarar inte av fri tillgång (håller med) då min inte gör det, han äter konstant och eftersom han är promenadhäst kan han inte motioneras så pass att han kan hålla sig smal.

Att hästen ska ha en uträknad fodestat ser jag som en självklarhet, men inte fri tillgång.

Min häst håller sig smalare på betet än han gjorde på fri tillgång ensilage, då han på betet rör sig mycket mer, vintertid stod han bara vil balen, hela dagarna.

Men för att en häst skall hålla sig frisk psykiskt o fysiskt så måste ättid o magfyllnad hålla sig inom rimliga gränser. Har man då ett energirikt foder o en lättfödd häst som inte gör ngt så gårt ekvationen helt enkelt inte ihop. Vad som går att ändra på är energitätheten i fodret o motionen.
PL

Tänk så här: Om man ständigt går och äter på salladsblad, morötter, gurka, tomat...osv. alltså bara mat med lågt energiinnehåll så kan man äta hela tiden. Om man i stället prövar med att äta gräddtårta ständigt så lär kilona öka obarmhärtigt på de flesta av oss.

Hästen är gjord för att aldrig eller i alla fall mycket få timmar per dygn vara utan mat. Så alla hästar kan gå på fri tillgång av grovfoder, vissa kan ha fri tillgång på hö som har högt protein/energivärde och vissa medelvärde och andra måste ha lågt protein/energivärde. Grovfodrets värde måste alltså anpassas till hästens förbrukning. Fri tillgång på ett hö som är av gräddtårtskaraktär till en häst som kräver lite energi innebär alltså felaktigt hö. Det innebär inte att hästen inte kan gå på fri tillgång av rätt hö med rätt värde för just den hästen.

Lägger mig i denna diskussionen lite. Det finns säkert hästar som inte klarar fri tillgång, men rent logoskt och genetiskt kan alla hästar få fri tillgång, det är så de är skapade från början.
Anledningen till att vissa hästar inte klarar det är att de får fel foder.
Om man jämför en tex shettis, islänning eller russ som på grund av evulotion har blivit en ras som är extremt lättfödda (eftersom det inte finns så mycket frodig föda där de lever) med en annan ras som tex varmblod som är väldigt svårfödda eftersom de har levt i århundraden och utvecklats så på grund av att de levt på stora grässläpper i ett mycket frodigare landskap så är det inte konstigt att det är olika hur de klarar fri tillgång.

Om man skulle efterhärma de naturliga omständigheterna så mycket som möjligt så ska lättfödda hästar få massa energifattig mat (utan att för den sakens skull vara fattig på vitaminer och mineraler, så de får brist på det istället) och en svårfödd skulle få massa energirik mat så att den kan tillgodose sina behov.
Vissa behöver mer energi än andra, så är det med människor med.

Självklart fodrar man inte bara hästen 1 gång/dag.

Om hästen inte kan ha fri tillgång (pga olika anledningar) så får man helt enkelt fodra fler gånger per dag istället.

Självklart fodrar man inte bara hästen 1 gång/dag.

Om hästen inte kan ha fri tillgång (pga olika anledningar) så får man helt enkelt fodra fler gånger per dag istället.

Det är väll den största orsaken till att man vill ha fri tillgång bekvämligheten

Det är väll den största orsaken till att man vill ha fri tillgång bekvämligheten

För min del är det absolut inte det! Jag önskar verkligen att jag hade en häst som hade kunnat gå på fri tillgång eftersom det är det aldra bästa för hästen, och det är väll alla hästägare ute efter. Om hästarna kan välja när det är dax att äta, gå och pilla och ta några strån då och då så tror jag hästarna mår bättre både fysiskt och psykiskt. Tänk vad mycket magsår många hade kunnat förhindra genom vettig utfodring. Själv har jag löst det med att lägga pengar på dyra automatiska fodergrindar och delat av hagen till en foderhage. Nu får hästarna grovfoder 4 gånger om dagen när de står på stall. Min häst, som haft extrema problem med både mat och psyke har blivit mycket lugnare och trevligare nu när jag har honom hemma och kan själv planera hur utfodringen ska se ut. Nu kan han promenera in i hagen på mornarna och gå en vända innan han går till maten, innan sprang han upp i hagen för att få maten så snabbt som möjligt. Jag tror att utfodringar gör mycket för hästarna om man sköter dem på rätt sätt... så här trodde jag ALDRIG att min häst skulle göra för ett halvår sedan, men saker händer när hästarna sköts på rätt sätt.
n627071460_817057_15.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka