Tjock rulle vid mankammen

Sv: Tjock rulle vid mankammen

IR betyder insulinresistent dvs hos hästar ungefär som diabetes 2 hos människor. De har alltså problem med sockerupptagningen i cellerna. Man är ganska säker på att det finns ett samband mellan IR hästar och fång.

Jag har förstått det som att en häst som har ett pågående fånganfall har svårt att vända, alltså göra en tvär vändning. Ibalnd kan det vara svårt att avgöra om det är fång eller inte om den inte har så många andra tydliga symptom.

Jag är kanske lite trögtänkt idag men jag förstår nästan ingenting av det du har skrivit.
Jag trodde att man visste en hel del om sockerarter i gräs, både vilka som finns i gräs och hur de tas upp av hästen. Och att man har ganska klart för sig på vilket sätt de kan vara skadliga.
Den här okända sockerarten kan knappast vara okänd inom forskningen för då hade man väl inte kunnat veta att vissa foder innehåller mindre av den än andra, är fortfarande intresserad av vilken kolhydrat du menar och på vilket sätt det finns en koppling mellan den och protein som du skriver om i ett tidigare inlägg? eller vilka- är det de som ej finns i lusern och halm??

jag läser gärna det du har läst om hästar som får fång av foder med låg kolhydrathalt.

Jag formulerade mig säkert dåligt. Det är möjligt att sockerarter i gräset är välkänt numera. :D Det var det iaf inte för mig :p. Det jag menar angående sockret verkar du redan veta ju. Hela iden om att kolhydrater inte nödvändigtsvis behöver ge fång, utan det är sockret som i gräset som är det farliga, var nytt för mig men det är jag som är trög eftersom ni visste om det redan.

Det första inlägget ang. sockret var ett citat som jag sedan ställde frågan på - om det finns mer av sockerarten i hö eller ensilge? Det är därför jag undrar lite om den här sockerarten eftersom jag inte riktigt förstod. Men du verkar mera insatt så du får gärna berätta mera om det.

Sist ang. kraftfodret så menade forskare att det farliga sockret finns mindre av i lusern och halm. Om så är fallet är det väl bättre att ställa en akut fånghäst på halm + att den får äta havrehalm än hö?

Lite spekulationer bara , vad anser du/ni?

Jo, så är det ju, jag ber om ursäkt jag virrade ihop det totalt. Akut fång är väl ett "stadie" av fång då de får en inflamation i hoven och det är då de får svårt att stå, försöker avlasta bakbenen och får pila i hoven. Då får de även feber har jag för mig.

Och visst finns det något som heter utfodringsfång.:idea:
Det finns dessutom förlossningsfång och överbelastingsfång (fast det är rätt ovanligt tror jag). Så det är inte säkert att de får fång av gräs eller vad de nu har ätit. Det kan ju bero på andra saker med, fast jag tror ju knappast att han skulle få förlossningsfång :poch det andra var ju rätt ovanligt så det är nog inte heller så troligt (fast möjligt)

Jag formulerade mig säkert dåligt. Det är möjligt att sockerarter i gräset är välkänt numera. :D Det var det iaf inte för mig :p. Det jag menar angående sockret verkar du redan veta ju. Hela iden om att kolhydrater inte nödvändigtsvis behöver ge fång, utan det är sockret som i gräset som är det farliga, var nytt för mig men det är jag som är trög eftersom ni visste om det redan.

Det första inlägget ang. sockret var ett citat som jag sedan ställde frågan på - om det finns mer av sockerarten i hö eller ensilge? Det är därför jag undrar lite om den här sockerarten eftersom jag inte riktigt förstod. Men du verkar mera insatt så du får gärna berätta mera om det.

Sist ang. kraftfodret så menade forskare att det farliga sockret finns mindre av i lusern och halm. Om så är fallet är det väl bättre att ställa en akut fånghäst på halm + att den får äta havrehalm än hö?

Hoppas att du inte tyckte jag var otrevlig för det var inte meningen. Jag vet inte riktigt vad du har läst men kan fösöka svara lite kort.

De farliga kolhydraterna i gräs är dels de som vi ofta ibland lite slarvigt kallar för sockerarter dvs de som snabbt bryts ner och tas upp av hästen. Dels är det fruktan som är en kolhydrat som hästen har svårt att spjälka i lugn och ro. Sedan innehåller gräsets fibrer andra kolhydrater, cellulosa som vad jag förstår inte alls ger fång.
Vilket som innehåller mest hö eller ensilage är komplicerat och svaret blir nog att det beror på en massa faktorer. Det finns en annan tråd på foder som handlar om det.

När det sedan gäller kraftfoder om det är spannmål du menar så innehåller det ytterligare än kolhydrat, stärkelse. Denna kolhydrat kan hästen bryta ner i mindre mängder. Men om den får för mkt så kan det ställa till problem i grovtarmen.

Jag har förstått det som att högt intag av fruktan eller stärkelse ger ungefär samma problem dvs störningar i grovtarmen som sedan kan ge fång. Ett högt intag av socker tror jag egentligen mest påverkar de hästar är insulinresistenta som då producerar insulin och då kan detta utlösa fång (det kan även stärkelse göra hos dessa hästar).

Lusern är ett grovfoder med bra kolhydrater för en fånghäst. Betfor innehåller också bra fibrer, sockret finns i vattnet som man kan hälla av. Halm består mest av fibrer som inte heller kan orsaka fång. Men jag tror att det kan bli lite väl hårdsmält.

Vad som är bäst att ge en häst som är akut sjuk i fång vet jag inte egentligen. Jag kan tycka att det bästa vore att ge den ett hö med låg energihalt eller blötlägga det så att dessa kolhydrater minskar och sedan halm (och kanske lusern). Men nu gissar jag bara. Jag har inte ngn utbildning inom detta alls så det bör nog ngn med det avgöra. Jag kan tänka mig att det kan vara olika med olika hästar.

Allt detta är min tolkning av vad jag har läst.
Det finns som jag nog har skrivit tidigare inte ngt klart bevisat samband mellan ngn fångframkallande faktor och fång.
Läs gärna gamla trådar om fång här på forumet. Det finns andra här som kan detta bättre än jag.

Senast ändrad:

låter som att hästen är fet ^^, enligt mig
har träffat mågna hästar med knölig mankam och det är helt enkelt fett
ex. ett gotlandsruss som gått som sällskapshäst kom tillbaka smällfet och hans mankam var lix jättestor och jaa vinglade lite när han gick ^^,

är hästen fet i övriga kroppen?
för det gotlandsrusset hade verkligen enorm mage och rumpa hals och lite på bogarna

Ja, hästen är fet, men detta är inte fett!

Han har alltid varit fet och kan inte bli smal (tro mig, vi har försökt) bara smalare. Eftersom vi inte vill att han ska vara fet så har han inte gått åp särsilt mycket bete. Han har ju gått ute i hagen, men där är inte särskilt bra gräs, väldigt glest, och hagen är iten särskilt stor heller.

Han har dessutom blivit smalare nu, dvs inte fet på hela kroppen, de gånger han varit riktigt fet har han varit tjock över bogen, bringan och ut på sidorna på magen, men nu har han bara stor mage, alltså inte särskilt tjock för att vara honom. Det är som sagt en gammal häst och så mycket smalare än så här har han inte varit på 10 år.

Dessutom är den här "rullen" väldigt hård, inte fettig liksom.

Det är väldigt många som sagt att det är fångtecken, och det tror jag är mer troligt, eller att han bara blivit gammal och knotig:p. Nej, jag tror nog att det kan vara en mild form av fång i så fall, får väl se vad hovslagaren säger.

Ja, hästen är fet, men detta är inte fett!

Han har alltid varit fet och kan inte bli smal (tro mig, vi har försökt) bara smalare. Eftersom vi inte vill att han ska vara fet så har han inte gått åp särsilt mycket bete. Han har ju gått ute i hagen, men där är inte särskilt bra gräs, väldigt glest, och hagen är iten särskilt stor heller.

Han har dessutom blivit smalare nu, dvs inte fet på hela kroppen, de gånger han varit riktigt fet har han varit tjock över bogen, bringan och ut på sidorna på magen, men nu har han bara stor mage, alltså inte särskilt tjock för att vara honom. Det är som sagt en gammal häst och så mycket smalare än så här har han inte varit på 10 år.

Dessutom är den här "rullen" väldigt hård, inte fettig liksom.

Det är väldigt många som sagt att det är fångtecken, och det tror jag är mer troligt, eller att han bara blivit gammal och knotig:p. Nej, jag tror nog att det kan vara en mild form av fång i så fall, får väl se vad hovslagaren säger.

Sista utvägen för fett att lagra sig ska vara mankammen. Tro mig det går att banta ner en häst som är över fet jag har gort det utan att vara djurplågare:rofl:

Nu ska vi inte överdriva. Lek med tanken att ni skulle vara nära döden sjuk hur mycket skulle ni äta då. Fång är som sakt ingen hovsjukdom utan det har med tarmen att göra. Jag antar att allt gift lär ut får ej blandas med ny mat. Sedan svälter nog ingen sin häst utan vi ger dom bara rätt mängd med mat. sedan ska inte fånghästar äta hösilage utan dom ska ha hö

Vet du hur hästens magsäck fungerar? Den har ständig produktion av magsyra och ska ha mat i magsäcken hela tiden för att inte magsyran ska fräta på den övre delen av magsäcken och ge magsår. Lite snabbt beskrivet. Nu kanske du förstår varför man inte ska ge en häst för lite grovfoder ens i ett par dagar.

Superselma;10842003 Hah Och jag ska inte sparka vet. i baken! Jag ansåg det inte vara djurplågeri. Snarare att lägga in en bunt med hö till en fånghäst som inget kan äta - så mkt värre...[/QUOTE skrev:
Så det är djurplågeri att erbjuda sin häst hö? Vad snackar du om? Min häst har varit väldigt dålig och hon åt glatt sitt hö. Hon fick det förstås i ett hönät som hon lätt kunde nå så hon inte skulle belasta sina framhovar mer än nödvändigt. Dom gånger hon blivit frisk fortast är dom gånger hon fått fri tillgång på hö efteråt. Varför skulle hästen inte kunna äta hö om den pillar i sig halm?

Om min häst någonsin blev så dålig av fång att hon slutade äta skulle jag ta bort henne samma dag.

Intresant jag läste igenom trådarna så som jag fattade det så fick dom flesta fri tillgång. Hästar bör inte ha fri tillgång enligt mig. Men däremot skulle dom behöva fri tuggtid. Min hjärna jobbar på högvarv hur jag ska lösa det på bästa sätt. Jag vill ej bygga fast något i boxen.

Varför ska dom inte ha fri tillgång? Om du tycker dom får i sig för mycket energi då så är det ju bara att välja ett energifattigare hö men med bra kvot såklart.

Idag vet man att det är en viss sockerart som som stimulerar bakterier negativt och samverkar med protein. Dessa i sig stör tarmfloran, vilket resulterar i akut fång. Denna sockerart, finns den mer av i ensilage än i hö?

Nej man vet inget säkert. Fruktan är en teori man har. Och proteiner har man avskrivit som fångorsak.

Det finns mer av dom farliga kolhydraterna i hö om jag minns rätt.

Vad är det för obestämd sockerart du pratar om? Jag förstår inte vad du menar.

Det är en gammal herre på 22 år. Fast han är inte så fin i hullet, har varit fet i hela sitt liv, och nu går han typ inte att banta ner. De går inte på särskilt mycket gräs alls, men han sväller upp för allt, är fet även på vintern, så det har nog inte så mycket med vad han äter att göra. Rids iofs inte varje dag heller, men ca 3-4 ggr i veckan iaf.

Vad är cushing och IR? Cushing har jag hört med kan inte plasera, har för mig att det är något med ryggen eller lederna, eller har jag helt fel?

Vad menas med vänder fint? Vi har longerat fonom på gräs och han visade inget, skrittat på asfalt och han visade inget, travat i vägkant och han visade inget. Har ställt upp honom och backat in honom i stallgången, visade inget då heller. Detta är ändå en häst som brukar stappla väldigt försiktigt och ömma på grus och liknande, och han har inte visat minsta lilla tecken på att ömma.
Men hovarna överlåter jag till hovslagarfan när han väljer att visa sig.

Nu har de stängslat av i hagen så han får gå på en liten del, underlaget är lite blandat: jord (torkad upptrampad lermark från i vintras) grus (en liten den där de drenerade all lervälling i vintras, så han behöver inte gå på gruset, jag vet att det inte är bra om han nu ömmar, så det är ingen fara) och ögräs, typ lite snåriga buskar och ett litet träd. Inget gräs, tror inte att de små växterna räknas som gräs, de e mer ogräs och ser inte så goda ut.

Tror att det ska funka bra med denna lilla hagen, så ser han ju de andra hästarna och får lite sällskap eftersom de går på andra sidan stängslet.

Sök på Cushing på google eller här. Jag har en lång tråd om Cushing bl a. Hur ser hans päls ut?

IR = insulinresistens.

Testa att vända honom riktigt snävt inne i stallet. Vänder han runt bra? Eller avlastar han framhovarna?

Jag skulle ta bort ogräset. Inte bra om han pillar i sig massa som inte är bra för att det inte finns gräs i hagen.

Har ni pratat med någon vet? Som kan komma ut och göra ett test för Cushing och bedömma huruvida han är i farozonen för ett fånganfall just nu.

Vet du hur hästens magsäck fungerar? Den har ständig produktion av magsyra och ska ha mat i magsäcken hela tiden för att inte magsyran ska fräta på den övre delen av magsäcken och ge magsår. Lite snabbt beskrivet. Nu kanske du förstår varför man inte ska ge en häst för lite grovfoder ens i ett par dagar.

Nu vet inte jag om du haft en häst som inte haft många procent att överleva sin fång. Om du haft det så borde du veta att dom ligger den mesta tiden dom har så förbannat ont det är vidrigt att se dem man lider. Även om du bjuder dom på hö så äter dom inte. Sedan att somliga här tror att vi vill svälta våra hästar till döds får stå för er. Sedan att dom ska ha mat hela tiden i magen har jag svårt att tro på har för mig att tuggandet är det viktigaste (det är inte samma sak)

Socker = kolhydrater. Menade du protein?

Sista utvägen för fett att lagra sig ska vara mankammen. Tro mig det går att banta ner en häst som är över fet jag har gort det utan att vara djurplågare:rofl:

Inte om den har ett medicinskt fel. Då är det inte säkert det ens hjälper att svälta den. Och din :rofl: tycker jag var väldigt respektlös. Dom kan ha stor/hård/knölig mankam utan att vara feta med för övrigt.

Nu vet inte jag om du haft en häst som inte haft många procent att överleva sin fång. Om du haft det så borde du veta att dom ligger den mesta tiden dom har så förbannat ont det är vidrigt att se dem man lider. Även om du bjuder dom på hö så äter dom inte. Sedan att somliga här tror att vi vill svälta våra hästar till döds får stå för er. Sedan att dom ska ha mat hela tiden i magen har jag svårt att tro på har för mig att tuggandet är det viktigaste (det är inte samma sak)

Jo tänkt för att det har jag haft. Och hon åt hö glatt bara jag la det framför henne så hon kunde ligga ner och äta. Men jag sa ju också att om min häst hade så ont att hon inte åt skulle jag tagit bort henne på fläcken för en fånghäst som inte äter måste ha väldigt ont.

Du kanske ska läsa på istället för tro då. Läs lite om hur hästens magsäck och magsyreproduktion fungerar. Gärna lite om magsår på häst med. Tuggandet är viktigt för tänderna och mättnadskänslan. Och även för att få igång saliveringen. Att dom ska ha mat i magen hela tiden är viktigt av andra aneldningar som jag rekommenderar att du läser lite om.

Visst bör man banta överfeta hästar men snabbantning eller felaktig bantning är livsfarlig ffa för ponnier.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka