Tjock ponny?

ponny143

Trådstartare
Min ponny har en hängmage, men dock känner man revbenen helt bra. Problemet är att magen gör så att sadeln åker fram (magjorden drar med sig sadeln). Hur får jag bort hängmagen? Ponnyn är 17 år och jag fick höra att en så gammal häst behöver ha lite extra fett, och att hon inte behövde bantas. Vad ska jag göra?

Räkna foderstat först och främst. Se till att hästen får sina behov fyllda. En ponny på 17 år är inte gammal och enbart ålder avgör inte heller om hästen behöver extra fett. Det beror på hästens hull, arbete och om hästen kan äta tillräckligt med grovfoder för att få i sig sitt energibehov.

Hästar kan bli bukiga av proteinbrist, av att de är feta, av sjukdom, och av för dåliga magmuskler. När du har koll på att hästen får sina behov tillgodosedda så arbeta alltid hästen i en bra form, rid kavalleti, klättra i backar och ut i skogen så att hästen får lyfta på benen. Långa skritturer med tryck i steget är också väldigt stärkande för magmusklerna. För att kunna bära sig korrekt måste hästen också ha en sadel som passar och inte åker fram.

Räkna foderstat först och främst. Se till att hästen får sina behov fyllda. En ponny på 17 år är inte gammal och enbart ålder avgör inte heller om hästen behöver extra fett. Det beror på hästens hull, arbete och om hästen kan äta tillräckligt med grovfoder för att få i sig sitt energibehov.

Hästar kan bli bukiga av proteinbrist, av att de är feta, av sjukdom, och av för dåliga magmuskler. När du har koll på att hästen får sina behov tillgodosedda så arbeta alltid hästen i en bra form, rid kavalleti, klättra i backar och ut i skogen så att hästen får lyfta på benen. Långa skritturer med tryck i steget är också väldigt stärkande för magmusklerna. För att kunna bära sig korrekt måste hästen också ha en sadel som passar och inte åker fram.

Och medans sadeln inte ligger bra så kan det vara bra att träna den barbacka och/eller utan ryttare :)

Man kan också fundera kring om hästen kan ha mask, det kan de bli bukiga av, övriga störningar i magen som gör dem uppblåsta(fiser mkt) kan också göra att magen ser stor ut.
Om ponnyn går på fri tillgång på mat så kan det faktiskt också vara att det ligger mycket grovfoder där. Om den ändå inte är fet kan det vara krångel med tänderna, så de är värda att kolla upp med.

Och medans sadeln inte ligger bra så kan det vara bra att träna den barbacka och/eller utan ryttare :)

Man kan också fundera kring om hästen kan ha mask, det kan de bli bukiga av, övriga störningar i magen som gör dem uppblåsta(fiser mkt) kan också göra att magen ser stor ut.
Om ponnyn går på fri tillgång på mat så kan det faktiskt också vara att det ligger mycket grovfoder där. Om den ändå inte är fet kan det vara krångel med tänderna, så de är värda att kolla upp med.
Har nog kollat tänder och avmaskat regelbundet. :)

Har nog kollat tänder och avmaskat regelbundet. :)

Man avmaskar inte regelbundet hur som helst, det gör man om behovet finns och då med rätt medel. Man tar träckprov för att se om och isåfall mot vad hästen behöver avmaskas. Att avmaska på rutin skapar resistens och risken är stor att hästen har parasiter som det medel du använder inte biter på.

Man avmaskar inte regelbundet hur som helst, det gör man om behovet finns och då med rätt medel. Man tar träckprov för att se om och isåfall mot vad hästen behöver avmaskas. Att avmaska på rutin skapar resistens och risken är stor att hästen har parasiter som det medel du använder inte biter på.
Sällan avmaskar man dessutom mot bandmask(heter det väl? fick hjärnsläpp) så det kan vara värt att kolla med träckprov också.

Men det du skrev är en självklarhet. För att förtydliga vad jag menade var att jag regelbundet tar träckprov och avmaskar vid behov.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 908
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
742
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama