Tjock man!

Krockodil

Trådstartare
Vad gör man med en man som är supertjock och lång på en häst som inte går att rycka???? :confused:
Det är ett halvblod och underligt nog så växer manen som ogräs! Och självklart så tål han inte att jag rycker manen. Det är knappt att han tillåter mig att kamma den. Klippa går underligt nog bra men inte en trimkniv för så fort han hör det där "ritch" ljudet när manen går av så börjar han skaka på huvudet igen.
Och jag lovar att manen är tjock! Den är så tjock att man skulle behöva rycka bort hälften och den skulle endå vara på gränsen till att vara för tjock för att knoppa manen.... Suck...
Har funderat på en desperat utväg... Att helt enkelt klippa eller raka bort en del av manen efter mankammen men då kommer den där så hemska stubben att växa fram sedan så då kommer jag att få fortsätta så det viset för all framtid! :eek:
Några tips...??? :crazy:

Sv: Tjock man!

Puttar upp tråden lite frö jag har samma problem med min häst :crazy:
Han accepterar trimkniven en liten stund men på den tiden har det knappt blivit någon skillnad... och snart börjar tävlingarna igen och då är det ju bra om man kan knoppa utan att det blir typ 78 st...:p

Prova att rycka med tromkniv istället. Det brukar gå bra på hästar som inte vill bli ryckta för hand. För att tunna ur manen kan du använda en urtunningnssax.

Aldrig i livet!!! :eek: :p

bara en liten fråga..:angel: vrf itne? vad är de som är så hemskt me de? att knoppa ser förjävligt ut även om man är duktigt på de.. och jag vet att iaf halvblod "ska" ha så på tävlingar o sånt för vi har nämligen två halvblod men de ser ju så jälva fult ut tycker iaf ja xD snyggare me låång fin och välskött man ist:D:D

jag klipper uppåt i manen o slizar eller hur man säger, gör som frisörerna gör med mitt tjocka styriga hår.

bara en liten fråga..:angel: vrf itne? vad är de som är så hemskt me de? att knoppa ser förjävligt ut även om man är duktigt på de.. och jag vet att iaf halvblod "ska" ha så på tävlingar o sånt för vi har nämligen två halvblod men de ser ju så jälva fult ut tycker iaf ja xD snyggare me låång fin och välskött man ist:D:D

Precis som du tycker att knoppar ser hemskt ut så tycker jag att långa manar på halvblod ser fruktansvärt ovärdat ut, hur välskött den än är :p

nej det blir bra jag slizar hela manen inte bara topparna, eller ja tunn blir den inte, men iaf tunnare än innan. När jag köpte honom hade han man på båda sidorna av halsen, nu ligger den på en sida, kort o välvårdad :)

när han kom :crazy:

92493_1183843784.jpg

idag
080114012.jpg

Senast ändrad:

Vill inte hästen gå med på det eller? Du kanske har fel teknik? Om du skär av stråna med kniven ska inte hästen känna det. Annars är urtunningssaxen bra till riktigt tjocka manar om man vill tunna ur. Med många klipp kan du även korta den utan att det ser alltför klippt ut.

Vill inte hästen gå med på det eller? Du kanske har fel teknik? Om du skär av stråna med kniven ska inte hästen känna det. Annars är urtunningssaxen bra till riktigt tjocka manar om man vill tunna ur. Med många klipp kan du även korta den utan att det ser alltför klippt ut.

Nej, han känner det förmodligen inte men precis som jag skrev innan så blir han stissig och skakar på huvudet när han hör själva "ritch" ljudet som blir när manen skärs av. Vilket är väldigt underligt eftersom han inte eragerar på ljudet vid en sax... :crazy:

Jag vet inte hur en trimkniv till häst fungerar, men jag är frisör och är inte klippkniven vass så luggar det rätt rejält...

Liknande trådar

Utrustning Så, nu fick jag ut min frustration inför den stundande tränings/tävlingssäsongen. Min häst ser totalt hemsk ut i manen. Jag har testat...
2
Svar
38
· Visningar
5 158
B
Utrustning 1. Har ni några bra tips för att tunna ur manen på hästen? Min ponny har oerhört tjock man, jag har alltid försökt få den tunn, men...
Svar
3
· Visningar
1 209
Senast: Belleriet
·
S
Hästvård Jag har försökt rycka manen på min häst, men gav upp efter ett tag. Jag förstår varför den var klippt innan... Hur gör man för att få...
Svar
11
· Visningar
1 273
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund