Tjock man!

Sv: Tjock man!

Jag hade en häst som INTE gillade att bli rykt. Dock va det inte PANIK när jag började rycka men många skakningar och hästen vandrade fram o tillbaka.. Och jag som HATAR klippta manar vägrade att gå upp.
Så då istället för att rycka typ 10 hårstrån i taget som man gör när man rycker vanligt så rycker jag typ 50/gång istället. Brukar "tuppera" som vanligt men lämnar en större tofs kvar, drar tofsen ett varv runt någon starkt och drar loss. Det tyckte han va mera okej och gav till slut upp och stod still och än så länge har jag inte mött någon häst som tyckt att det va värre än "vanligt ryckande".
Jag brukar ha en hundkam i metall med handtag. Jättesmidigt att tuppera manen med kammen, dra ett varv runt eller två och dra. Snabbt smidigt och enkelt! Men framförallt så får man inga blåsor på händerna!

Självklart gillar inte alla hästar att bli ryckta såhär men det kanske är värt ett prov iallfall... =)

/Magini

Har samma problem med min häst, han är "ömmanad" och jag klipper!
Klipp de understa håren (närmast halsen) hälften så korta och låt det utanpå ha den längd du vill ha. Vinkla saxen uppåt sas när du klipper. Det får manen att se tunnare och välvårdad ut.

Jag hade en häst som INTE gillade att bli rykt. Dock va det inte PANIK när jag började rycka men många skakningar och hästen vandrade fram o tillbaka.. Och jag som HATAR klippta manar vägrade att gå upp.
Så då istället för att rycka typ 10 hårstrån i taget som man gör när man rycker vanligt så rycker jag typ 50/gång istället. Brukar "tuppera" som vanligt men lämnar en större tofs kvar, drar tofsen ett varv runt någon starkt och drar loss. Det tyckte han va mera okej och gav till slut upp och stod still och än så länge har jag inte mött någon häst som tyckt att det va värre än "vanligt ryckande".
Jag brukar ha en hundkam i metall med handtag. Jättesmidigt att tuppera manen med kammen, dra ett varv runt eller två och dra. Snabbt smidigt och enkelt! Men framförallt så får man inga blåsor på händerna!

Självklart gillar inte alla hästar att bli ryckta såhär men det kanske är värt ett prov iallfall... =)

/Magini

Det är ett bra tips och jag brukar ta ett handtag till hjälp när jag rycker andra hästar men det funkar bara inte på min. Han gör verkligen ALLT för att jag ska sluta och eftersom det är en rätt ängslig häst i sig själv så vill jag inte riktigt börja bråka med honom om något så "oviktigt" som manen :crazy:

Har samma problem med min häst, han är "ömmanad" och jag klipper!
Klipp de understa håren (närmast halsen) hälften så korta och låt det utanpå ha den längd du vill ha. Vinkla saxen uppåt sas när du klipper. Det får manen att se tunnare och välvårdad ut.

Hur fungerar det när man knoppar manen? Blir inte flätorna väldigt tjocka i början och sedan väldigt tunna?

Men det är klart trimkniven måste vara vass för att kunna fungera bra. Är den slö så är det bättre att köpa ny tycker jag.

Liknande trådar

Utrustning Så, nu fick jag ut min frustration inför den stundande tränings/tävlingssäsongen. Min häst ser totalt hemsk ut i manen. Jag har testat...
2
Svar
38
· Visningar
5 158
B
Utrustning 1. Har ni några bra tips för att tunna ur manen på hästen? Min ponny har oerhört tjock man, jag har alltid försökt få den tunn, men...
Svar
3
· Visningar
1 209
Senast: Belleriet
·
S
Hästvård Jag har försökt rycka manen på min häst, men gav upp efter ett tag. Jag förstår varför den var klippt innan... Hur gör man för att få...
Svar
11
· Visningar
1 273
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund