Tjej på 5 år som fortfarande har blöja.

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

MaLiNsMaLiN

Min granne är 5 år gammal (6 i februari) Hon har ett handikapp som heter möbius syndrom (tror jag) och är en sorts utvecklingsstöring då hon har svårt att gå normalt och säger bara vissa ord. Jag är avlastare till henne normalt 8 timmar i veckan (ofta mer).
Och så till frågan:
Hon har inte alls blöja på dagen. När hon sover på middagen hemma behöver hon inte ha blöja då hon är väldigt duktig med att inte kissa på sig. Men på dagiset har de provat utan blöja på middagsvilan men det går inte. kissar ner sig helt även om hon nyss gått på toaletten innan hon lägger sig. Såfort hon ska bajsa ger föräldrarna henne bljöan så hon kan bajsa i den men detta är ju helt fel enligt min mening. ibland får hon prova först på toan men absolut inte alltid. vet inte hur de gör på dagiset. När hon är hemma hos mig får hon alltid alltid sitta på toan iaf i 10 minuter innan hon får blöjan. Men hur ska jag igentligen göra? hon kan ju om hon bara vill men jag kan ju inte låta henne och och bajsa på sig.

Hur gör man igentligen i detta läge?
 
Sv: Tjej på 5 år som fortfarande har blöja.

Såfort hon ska bajsa ger föräldrarna henne bljöan så hon kan bajsa i den men detta är ju helt fel enligt min mening.

Det är inte ett dugg fel.
Vissa barn vill ha det så och då så får det bli så.
Det reder ut sig innan de börjar i skolan.
Att börja bråka om det kan däremot bli väldigt fel.
Men förstoppningar och andra problem som följd.
 
Sv: Tjej på 5 år som fortfarande har blöja.

Jo men att inte ens låta henne prova på toan först? det är det jag tycker är rätt korkat. Eftersom att hon faktiskt snart fyller 6 år och att jag antar att hon börjar särskola till efter sommaren barn måste ju kunna prova och testa. när hon är hemma hos mig provar hon alltid och försöker verkligen men går det inte så får hon själv klart blöja. har visat att hon kan bajsa på toan en gång.
 
Sv: Tjej på 5 år som fortfarande har blöja.

Sonen är en frisk 4-åring som fortfarande bajsar i blöjan.
Att börja bråka med att han ska sätta sig på toan före gör bara saken värre och det låser sig helt för honom. Vi drar på honom blöjan.
Tjejen är ju handikappad också, mentalt då om jag fattade det rätt, så man kanske kan dra tillbaka henne lite i ålder. Enligt bvc var det inte alls ovanligt att barn som hade fått för sig att de bara kan bajsa i blöjan fortsatte med det ända tills de början skolan typ, fast de flesta slutade i 5 års åldern.
 
Sv: Tjej på 5 år som fortfarande har blöja.

Hmm läser här på Buke att det är ganska många "stora" barn som har blöja. Det förvånar mig lite... I ditt fall då barnet är handikappat kan jag tycka att det är normal, men en femåring som fortfarande har blöja tycker jag är lite skumt...
Har själv två barn som lagt blöjan vi 2 o varit nattorra vid 2,5 (givetvis med "olyckor då o då, det är inte helt lätt att vakna!":p)

Jag tror att många föräldrar gör för stor grej av det!
Gör toabesöken till nåt helt odramatiskt.
Jobbar med barn o ibland förvånar man sig över föräldrars tänkande...
Men det är en annan tråd! :p
Säger som inte_ung; låt det ta sin tid o gör inte så stor affär av det!

O i ditt fall tycker jag att du ska sätta dig in i vad det är för sjukdom barnet har innan du ifrågasätter om det är normalt eller ej!
 
Sv: Tjej på 5 år som fortfarande har blöja.

Var nog lite för snabb... Det är självklart jättebra att du sätter flickebarnet på toan! Det är en mänsklig rättighet att få gå på toa! Men, jag tycker fortfarande att du ska sätta dig in i barnents sjukdom o ha en dialog med föräldrarna. De är deras barn o det är de som bestämmer...
Inte min mening att låta snorkig i det andra inlägget! Sorry!
 
Sv: Tjej på 5 år som fortfarande har blöja.

Jag vet precis vad det är som är fel med henne. Hon har en nerv som är klämd någonstans och deta är detta som gör att hon har svårt att gå normalt och pratar väldigt lite och har stort uppmärksamhetsbehov. Alltid när hon är hon mig eller med sin pappa är hon hur duktigt som helst och provar alltid toaletten först. men hon driver lite själv med sin mamma enligt min oh ppans mening.
 
Sv: Tjej på 5 år som fortfarande har blöja.

Okej! Men då kan man ju sätta lite hårt mot hårt om det är så hon driver med sin mamma!:p Barn är smarta! Det är ju kanske smartast med att bearbeta mamman så att hon är konsekvent hon med!
Lycka till!
 
Sv: Tjej på 5 år som fortfarande har blöja.

Hon kan om hon verkligen vill. och när hon är med mig brukar hon t.o.m gå själv till toan först och prova :) Har henne varje onsdag nu och vi får se hur det går. men någron som har några tips på hur jag ska få henne till att sluta med blöjan när hon ska bajsa? Sitta och läsa på toaletten när hon ska göra sina behov? eller hur gör man?:banana:
 
Sv: Tjej på 5 år som fortfarande har blöja.

Hmm läser här på Buke att det är ganska många "stora" barn som har blöja. Det förvånar mig lite... I ditt fall då barnet är handikappat kan jag tycka att det är normal, men en femåring som fortfarande har blöja tycker jag är lite skumt...
Har själv två barn som lagt blöjan vi 2 o varit nattorra vid 2,5 (givetvis med "olyckor då o då, det är inte helt lätt att vakna!":p)

Jag tror att många föräldrar gör för stor grej av det!
Gör toabesöken till nåt helt odramatiskt.
Jobbar med barn o ibland förvånar man sig över föräldrars tänkande...
Men det är en annan tråd! :p
Säger som inte_ung; låt det ta sin tid o gör inte så stor affär av det!

O i ditt fall tycker jag att du ska sätta dig in i vad det är för sjukdom barnet har innan du ifrågasätter om det är normalt eller ej!

Blir faktiskt lite ledsen av ditt inlägg... Känner mig ju träffad av ditt förvånade svar just för att sonen är en bit över 4 och fortfarande bajsar i blöjan.
Han har varit helt torr, natt och dag förrutom nån olycka såklart sen han var 3, och det kom han på helt själv.
Blir så trött på alla som har tidiga barn som ska berätta för oss hur fel vi gör som inte får våra barn att gå helt på toa, för många berättar precis hur man ska göra, och så visar det sig att alla har gjort olika.
Sonen bajsade regelbundet på toan när han var 1,5. Men så en dag bara vägrade han, idag kommer jag inte ihåg varför men bvc sa då att det är bara ett litet bakslag, sätt på honom blöjan igen så har han nog den i ett par månader så blir det bra sen.
Tjenare. Ett par månader blev visst ett par år.
Dramatiskt har vi möjligtvis gjort toabesöket sista året, efter att han blev torr, just för att det är så frustrerande då han tom sitter på toaletten, men ska absolut ha blöjan på sig.... :crazy:

Bvc har därför sagt till oss att lugnt vänta tills sommaren när han blivit 5, mest för att vi ska ha nått att gå efter, och var han inte blöjfri då, var det bara att flytta fram målet ett halvår till.
Det här är jättekänsligt för oss.
Vet inte varför.
Men folk anklagar oss nästan ibland, och skyller på oss att vara dåliga föräldrar, när dagis och bvc skrattar och säger att det är HELT normalt.
Man vet ju inte vad man ska tro :( ....
 
Sv: Tjej på 5 år som fortfarande har blöja.

Jag ber 1000 gånger om ursäkt! Vill absolut inte för dig att känna dig som en dålig förälder eller att det skulle vara något fel i ditt sätt att hantera ditt barn!

Att barn går tillbaka är inget ovanligt, det händer ofta! Det jag reagerar på är de barn som inte ens har provat lägga blöjan vid fyra års ålder! Eftersom jag jobbar med barn ser jag ju en tendens att barnen blir äldre o äldre innan de släpper sin blöja.

Får jag spinna vidare lite på ditt "fall"? Du behöver inte svara om du inte vill, jag vill bara försöka hjälpa dig!
Har det hänt något speciellt i familjen under den tiden då han plötsligt vägrade? Syskon, flytt, dödsfall, skilsmässa eller liknande?
Det kan ju påverka en sån sak. Har någon skällt på honom för att han inte hunnit på toa? Barn är känsliga när det gäller kiss o bajs o det räcker ibland med en förbiglidande kommentar som fastnar hos barnet...
Säger han till när han behöver bajsa? Har han blöja på förskolan oxå?

Blöjan har ju på något sätt blivit en trygghet eller fix idé för honom och det är ju ett mönster jag tycker man ska bryta! Men det är min PRIVATA åsikt!

BVC kan jag ibland tycka bagatelliserar grejor lite väl ofta...

Återigen, jag är hemskt ledsen om jag sårat dig! Det var absolut inte min mening!:(
 
Sv: Tjej på 5 år som fortfarande har blöja.

Det är ok. Bara känslig fråga...

Nej inget speciellt har hänt honom vad vi kan minnas, inga förändringar här hemma heller.
Vi har aldrig skällt på honom för att han inte hunnit på toa, bara gnällt lite på honom de gånger han bajsat på sig utan att ens ha försökt att säga till....

Vi har försökt på många olika sätt att få av honom blöjan, men inget fungerar.

Vi har tagit bort blöjorna helt, vilket resulterar i att han håller sig, går i typ tre dygn, sedan bajsar han på sig. Sen kan han lätt hålla sig i tre dygn till, med enorm magvärk i de dygnen då, tills han bajsar på sig igen.
Vi har mutat med fina leksaker han önskat sig.
Vi har ignorerat.

Han säger till, men bara oss här hemma.
Han bajsar aldrig när han är borta, om inte vi är med, då kommer han och ber om en blöja helt enkelt...
 
Sv: Tjej på 5 år som fortfarande har blöja.

Okej, när han säger till är det blöja som gäller då eller? När han bajsar på sig utan att ha blöjan på, hur reagerar han då? Kissar han på toan? Sittande eller stående? Nån speciell tid på dygnet han brukar bajsa?
Det viktigaste här är ju att ni är konsekventa o försöker göra likadant hela tiden! Svårt, jag vet... Man blir så frustrerad...
Man kan ju prova att lägga blöjan i toastolen istället för att han har den på sig. Lite mer efterarbete för er men kanske ett sätt att skoja bort det på. Rita en ring i blöjan o se om han kan träffa rätt! ;)
Jag ska klura lite till o se om jag kan komma på något bra!
 
Sv: Tjej på 5 år som fortfarande har blöja.

Allt är testat.
Blöjan har legat i toan.
Det har varit ett klippt hål i blöjan.
Inga tider direkt, han bajsar när han är nödig :smirk: .
Han ber om blöjan när han ska bajsa, han har det aldrig annars.
Han är helt torr annars, går och kissar själv på toan, ibland står han och ibland sitter han, oftast sitter.
 
Sv: Tjej på 5 år som fortfarande har blöja.

hmm en svår nöt att knäcka! :) Är han envis när det gäller annat oxå?
Vad ger han för själ till att vilja ha blöjan när ni frågar honom? Är det bara för att han vill eller har han en bra anledning?
 
Sv: Tjej på 5 år som fortfarande har blöja.

Han vill inte ha blöja egentligen, det är bara det är när han väl testar, de gångerna man lyckas övertala honom, så får han panik, och sitter han och kissar och är bajsnödig samtidigt, så nästan skriftligt trycker han upp bajsen med handen och gallskriker i ren panik!!!
Det är jättesynd om honom.
Nån gång har han pruttat till och det ploppat ut nån bajs när han varit på toa, och då är han ju så stolt så han nästan spricker, och säger stolt att nästa gång ska han bajsa på toan... men så kommer nästa gång, paniken blir större och större ju närmare toan vi kommer, och får han då inte blöjan på sig, ja då struntar han alltså i att bajsa....:crazy:
Hans själ till att ha blöjan, ja det är att han helt enkelt vill.
 
Sv: Tjej på 5 år som fortfarande har blöja.

jag ber om ursäkt till TS för att jag inte håler mig till ämnet

det är ju så med dagens/moderna blöjor att barnen känner inte när dom blir blöta :crazy:
vilket medför att barnen bär blöja högre upp i åldrarna.

jag som jobbar innom äldrevården fick en dag gå på kurs för de stora blöjtillverkarna som gör skydd åt äldre
och där fick blandannat jag pröva ett skydd som man hällt vatten i
en viss mängd och jag ska säga att när jag drog på detta skydd det känndes inte att den var blöt.

så jag kan förstå att vi föräldrar kliar oss i skallen
 
Sv: Tjej på 5 år som fortfarande har blöja.

Håller med!
Vi köpte ett billigt märke för att få sonen blöjfri, och efter bara en månad med det billiga märket kunde vi lägga bort blöjorna för kissningen!
 
Sv: Tjej på 5 år som fortfarande har blöja.

hmm det låter väldigt jobbigt med din son. Det är ingen fara att ni tar upp detta i min tråd fortsätt ni bara.
Det måste vara svårt för er som föräldrar också att inte vet hur ni ska göra! Mion granne har ju trotts allt en utvecklingsstöring, men jag tror faktiskt hon vill ha blöjan bara för att testa och se om det går.

Hoppas er son snart blir helt blöjfri.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 465
Senast: Modest
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 507
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 760
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 431
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp