Tittig/rädd häst!

I

intejag

Snart ger jag upp känns det som. Min häst är så otroligt tittig och hoppar i taket för minst lilla känns det som. Det blir inte roligt att rida då. Han var bättre ett tag men har nu blivit värre igen. Eftersom jag inte har tillgång till paddock eller ridhus så har jag bara vägarna och skogen att rida i.

Jag behöver ha tips på hur jag ska göra. Rider jag på nya vägar är han jättetittig och blåser upp sig och knasar. Även gamla invanda vägar är just nu rent katastrofala att rida på. Detta här gjort att även jag börjar bli rädd vilket inte påverkar hästen i positiv riktning.

Så har ni några bra knep som jag kan ta till för att komma någon vart? Jag älskar hästen så jag vill inte göra mig av med honom heller.

Sv: Tittig/rädd häst!

Det första du måste göra är att försöka hålla dig lugn, annars smittar det och blir ännu värre.

Kan du inte gå ut och gå med honom i t.ex grimskaft så han får uplleva vägarna med dig på makren kanske han kä'nner sig tryggare?

Min häst är lite larvig ibland och kan bli rädd för t.ex våran bilö han går förbi varje dag, i början var det väldigt jobbig, men nu blir jag bara förbannad på honom, och ser till att han går förbi utan något tjafs.

När jag går med honom så går det kanonbra och vi kan ha gått samma väg 10 gånger och 11 gången när jag ska rida där så blir han rädd.

Tyvärr kan vi inte gå lika långa sträckor som vi skulle kunna rida eftersom jag har en skada som gör att jag bara kan gå max 3-4 km.

Jag vet att jag måste försöka hålla mig lugn men det är supersvårt när man i princip bara väntar på att han ska bli rädd. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Välkommen i klubben!

Precis så var min förra häst också. Han var urgo på alla sätt men harigare än en hare! Det som fungerade bäst för oss var att öva på "farliga" saker - sådant som jag kunde ha kontroll över; först på ridbanan och sedan även ute.

Jag började med en bit pressenning i handen och stryka honom med på olika delar av kroppen. Sedan hade jag presseningsbiten fastknuten i änden på en pinne när jag red. Därefter en stor petflaska med lite skrammel i som jag drog i ett rep på marken - först när jag ledde honom och sedan uppsuttet. Därefter provade vi med en planka i änden på repet också, som han fick lära sig att dra när jag red. Sedan gå över en hel pressenning. Ja, det är bara att hitta på nya saker allt eftersom. Hans självförtroende (och förtroende för mig) växte mer och mer för varje detalj han klarade av - och jag kunde tillslut börja lita på honom igen och slappna av mer. De där "överrasknings-farorna" som kan dyka upp ute reagerade han inte lika starkt för längre sedan.

Nej jag förstår att det är svårt att hålla sig avslapnad i din situtation. Men gör lite småsaker, tex så står det en lastbil på våran tomt, när jag går förbi den med min nya häst slår jag näven i den så det låter, då det faktiskt är vanligt att lastbilar låter lite grann när de åker förbi, lika när jag går förbi sopptunnan slår jag lite på den å. Ligger det något vedträd eller något på backen sparkar jag på det.

massa sånna där småsaker, som inte är jobbigt och göra.

Jag har också en sån häst!
Hon spänner sig väldigt lätt ute, blåser upp sig och blir "rädd" för stenar, kottar, grässtrån och annat farligt ;)
Mest när jag rider ute själv, i sällskap reagerar hon kanske bara på 1 grej när hon annars skulle reagerat på 10. Så det är skönt iaf!

Jag har alltid med mig ett spö eftersom jag vet att hon inte är rädd på riktigt. Behöver bara hålla i det , peta lite ibland om hon vägrat gå förbi någonting.
Enda gången jag fått använda det var när hon försökte vända hemåt med mig, det var liksom inte okej, men det försökte hon bara en gång.
Jag tror att det enda som hjälper är att vara lugn och övertygande själv. Inte tveka när hästen börjar spänna upp sig utan försöka att med tanken tala om för hästen vilken väg man ska och inte diskutera med hästen, bara tala om att "nej, det är hit vi ska".

Är man spänd själv blir hästen värre, så förösk att slappna av. Att jsunga är jättebra, eller prata för den delen, för då andas man normalt.
Annars kan hästen känna att ens andning blir "nervös" och utnyttja det genom att bli ännu räddare.

Och sluta inte rida ut!
Rid så långt som du tänkt, på de vägar du tänkt (inte samma varje gång) för att inte låta hästen bestämma vart ni kan rida.
var inte arg på hästen men var tydlig med att den inte vinner något på att fjanta sig utan ni fortsätter ridturen precis som du tänkt.

hej
knep nr 1 skaffa ett udda stigläder o lägg om halsen på hästen, då har du ett finemang handtag! då behöver du heller inte samla in tyglarna vilket ofta signalerar till att nu kommer det bli jobbigt.

om hästen är rädd o inte fjollig kan ett par skygglappar verkligen hjälpa. när jag red in ett fullblod som höll på att få hjärtattack när hon skulle ridas in, hade aldrig gått på banan, var min räddning en galopphuva som man kunde stegvis öppna. med den så fick hon tunnelseende och jag kunde gradvis öppna den för att sedan ta veck den hlt hon slutade sina dagar 26 år gammal som den tryggaste hästen på gården, den man lät unghästarna följa för att lära sig trygghet. och då skrattade folk när jag berättade att som 4 åring så gick hon ner på knä vid synen av en vägskylt.

När jag rider mina hästar så är jag motvalls, dvs om jag ser nått jag tror pålle kommer reagera på så gör jag något som hästen tolkar som att jag inte ägger märke till faran, tar upp mobilen, spänner sadelgjorden. lägger benen utanör frambossorna mm
allt för att avdramatisera, funkar bra även på skådespelande hästar.

Var inte rädd, du älskar ju att rida, detta är en fas o ni kommer över den!

Du måste vara lugn själv. Hästen känner minsta spänning hos dig. Sitt och nynna på en lugn sång. Tittar hästen på något så vänd huvudet från det, samtidigt som du tittar bort från det "farliga" och fokuserar blicken på något annat. Korta inte upp tyglarna för mycket. Då sitter du och spänner dig och hästen bara väntar på att det "farliga" ska dyka upp.
Kanske du kan ta med dig någon kompis ut. Någon som cyklar eller går med en hund.

Fast iaf jag måste ha korta tyglar på min , annars skulle jag inte kunna "hålla henne på banan" när hon tittar på något... om hästen studsar iväg måste man ju ha kontroll.
Samma gäller att jag måste titta vad hästen titta på ifall det faktiskt är något där.

Hej!Har samma problem med väldigt tittig och rädd häst!Felet jag vet själv att jag gör är att när den där soptunnan tex kommer som han brukar vara rädd för,så förväntar jag ju mig att han ska bli rädd och sitter och spänner mig och då får han ju en sorts bekräftelse på att den kanske anfaller!Nu när jag märker att han börjar blåsa upp sig och takta så får han alltid en uppgift som är ganska jobbig tex att backa långa sträckor(Då ska man ha gott om tid på sig)
Jag har börjat och jobba honom med skänkelvikning och jobba ner honom på tygeln,mm så han får något annat och tänka på,har fungerat bra för mig och honom iallafall!nu vet jag att han är en riktig teaterapa också så det mesta är ju bara larv!Men hade tyvärr en medryttare förut som vände hem,eller tog en annan väg när han blev rädd,så då stod det liksom 1-0 till honom!Lycka till!

Alltså, jag har en pålla som är precis likadan, men bara när det inte passar henne, alltså när hon inte har lust att jobba. Stressar jag upp mig kan jag räkna med bråk och stiss. Nej, har fått lära mig att rida, rida och åter rida. Det är inte så lätt, jag vet, men det är det enda som hjälper. Driva framåt och låtsas som om inget i hela världen ska sätta stopp för vår ridtur. Trots att jag tänker ”åhh, den där dumma stenen”, eller ”varför måste den pinnen ligga där”... Många gånger har jag tvivlat på om vi någonsin ska ta oss ur stiss-träsket och det finns fortfarande dagar som jag tvivlar, men det GÅR verkligen. med tålamod och självförtroende och ett j-vlar anamma (utan att vara elak så klart)... :smirk:

tilläggas kan att jag åkt av två gånger och blivit lämnad ensam i skogen. Två stenar attackerade, till synes HELT utan anledning.

Hoppas det ordnar sig för er! Tappa inte lusten, det blir bättre!

Jag kan hålla med dom flesta som skrivit här.

Behåll ditt eget lugn, skaffa rem att hålla i. Jag brukar ha en förbygel på att hålla med ena handen, tycker den är lättare att nå än stigläder runt halsen.

Och titta långt fram! Leta inte efter faror, utan fokusera blicken långt fram dit du ska. I bland när jag ser en sån där typisk sten (gärna med eftermiddagssol på) så tittar jag på den, och då känner hon det och då ÄR den farlig. Men om jag skiter i den och fokuserar frammåt så vet hon att jag redan "godkännt" den som ofarlig och knallar på som ingenting.

Ha tramp i stigbygeln med utan att spänna dej så är du ändå beredd om h*n hoppar till.

Sen funkar många hästar med distrahering också - jobba och kräv total uppmärksamhet av hästen.
Min pålle hoppar åt sidan för stenar och diverse saker som jag inte riktigt vet vad det är, men jag driver på frammåt och säger åt henne att sluta fjolla:D

Men jag vet hur tufft det är när man själv är rädd att dom ska hoppa till.
Och på unghästen har jag gått många gånger då jag inte vetat hur hon ska reagera, när vi mött fyrhjulingar, crossar, traktorer och sådant spännande för första gången.

Men det är verkligen viktigt att man är lugn själv. Och ger dom lite tid att titta och sen lugnt men bestämt talar om att nu går vi vidare.

Så fortsätt att rida ut och om du känner dej osäker på vissa ställen så kliv av innan dom och gå förbi. sitt sen upp där det är lugnt igen.
Fast ska man sitta av så tror jag det är bäst att göra det innan det blivit spänning.

Och andas, slappna av.....;)

svarar vad jag skrev i en annan tråd -----

Jag har en underbar man som är i stallet ibland och hjälper mig med min häst! Han är lite så där en horsewhisperer om ni föstår hur jag menar. liksom lite NH inspirerad och tänker verkligen som en häst.

Men han knöt fast min häst i nått rep och gick ut och gick med den och visade hur jag skulle göra.

Hans idee är att man ska gå framför hästen och visa den vägen och ha hästen bakom sig, som en ledare i flocken istället för att går bredvid den. och man ska gå i rask takt och kolla rakt fram med rak rygg och inte kolla bakåt på hästen.
Han sa att detta ger hästen förtroende för att du kan vägen och vet vart ni ska. om du går bredvid och kollar överallt och med ihopsjunken rygg så kommer hästen inte lita på att du vet vart du ska.

han jämnförde det med när man går i en mörk alle. om jag skulle gå där med en kompis som hela tiden vände sig om och kollade runt omrking sig och hoppade till för allt så skulel jag också bli rädd, men om min kompis gick med rak rygg, lite framför mig och visade mig vägen så skulel jag lita på henne och bli lugn med. vilket jag tycker "makes sense"

I mitt stall har vi vissa gångar som är 10 meter långa och 1 meter bred. när jag har försökt gå igenom dä med min häst vägrar han, men när denna mannen tog hästen, gick framför utan att tveka så gick hästen bakom lugnt och sansat som om det inte var några problem alls.

svarar vad jag skrev i en annan tråd -----

Hans idee är att man ska gå framför hästen och visa den vägen och ha hästen bakom sig, som en ledare i flocken istället för att går bredvid den. och man ska gå i rask takt och kolla rakt fram med rak rygg och inte kolla bakåt på hästen.
Han sa att detta ger hästen förtroende för att du kan vägen och vet vart ni ska. om du går bredvid och kollar överallt och med ihopsjunken rygg så kommer hästen inte lita på att du vet vart du ska.
wie det är ju så jag tränar :rofl: jobbar en del NH med min lilla tjej.. :)

okej tillbaka till ämnet då!

min häst var lite sådär innan. för mig hjälpte det också att vid de ställen jag vet att hon skulle studsa till, elr anade att hon skulle kunna studsa, tänka på att slappna av lite extra (för att inte rycka till själv).

Ett aningen fånigt tips är faktiskt att sitta och sjunga. När man koncentrerar sig på att sjunga slappnar man av och rycker inte till om hästen skvätter till. Dessutom skärmar sången av hästen lite från att lyssna på läskiga små tysta läskiga ljud som de annrs tenderar att göra. Det är superbra:D Lite pinsamt om man träffar på nån anna som är ute bakom en krök och sitter och galer för full hals bara, men sånt får man ta!

"När jag rider mina hästar så är jag motvalls, dvs om jag ser nått jag tror pålle kommer reagera på så gör jag något som hästen tolkar som att jag inte ägger märke till faran, tar upp mobilen, spänner sadelgjorden. lägger benen utanör frambossorna mm
allt för att avdramatisera, funkar bra även på skådespelande hästar."

Jag gör exakt samma, faktiskt. Om jag ser något som kan verka "farligt" för hästen, så kastar jag en blick på ex stenen, tänker kanske "jaha en sten" vänder bort blicken och bara "är" och förväntar mig inget mera än att vi ska fortsätta framåt på våran ridtur. Gör ingen sak av det, har jag långa tyglar innan "stenen" så har jag det även när vi passerar och efter passagen också.
Jag ser till att behålla samma känsla hela tiden.
Så här har jag gjort på alla hästar som jag har haft och det fungerar väldigt bra. Hästar som är/ har varit tittiga och fnysiga, stärks av att man inte gör någon grej och inte heller förväntar sig något.
Just att man kan låta bli att "samla upp" hästen precis innan det farliga har jag upplevt gör ca hälften av jobbet:).
/J.

Du kanske kan ha någon som går med dig, eller någon som rider med dig som har en lugn o säker häst som inte är så rädd. Kan ju alltid smitta av sig på din Häst!

Det har varit riktigt roligt denna veckan när det står grovsopor :eek: för avhämtning överallt :D

Om du har någon som kan gå med dig ut så är det ju bra, kanske gå och elda ett par gångar och sedan bara gå med dig fast ha grammskaft med sig. Min häst är rätt tittig och blir nevös men om jag ens spänner mig lite när hon börjar eller ändrar position så blir hon bara ännu nervösare, själv tycker jag det är skitsvårt och inte bry sig n'är hon börjar titta på allting överallt. Sedan beror ju allt på hur hästarna rids för ävrigt och hur hästarna är i sig själva, han min väl hetsat upp sig så får man hoppa av och gå med henne ett tag då hon blir farlig att rida annars. Men du forde föröka ha någon med dig när du rider ett antal gånger, spelar inte så mycket roll sålänge personen alltid håller sig lugn och kan leda en nervös häst xD.

Jag är iten själv så duckig men dessa är räd jag fått från en extremt duktig tjej i stallet där min häst står.

så gör jag med.
Gör att jag slappnar av och då gör hästen det oxå.
Tråkigast är bara att man oftast sjunger samma sång genom hela ridturen!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama