tittig ponny!

Z

zozzy_93

Hej..jag har en tittig ponny och jag vet inte vad jag ska göra den har gått msv b fälttävlan... men när jag provred den då var dn inte tittig men nu när jga har fått den så tittar den på allt...jag vill satsa på dressyr och fälttävlan men jag vet inte jag kanske bara ska satsa på dressyr om han tittar på allt...alla säger att det går över efter ett tag men jag har haft honom sen november...jag börjar undra:confused:

Sv: tittig ponny!

Va menar du me tittig? hoppar åt sidan för små saker eller går inte nära terränghinder?? En av våra hästar e rätt töntig när de gäller små-saker, han kan helt plötsligt hoppa åt sidan för att han såg en pinne på maken..ungefär så...;) Men på terrängbanan kan inget stoppa honom :D Så de beror ju på va du menar...

om han bara är tittig när du är ute och rider och så är det nog inget att oroa sig för.
min är jättetittig hemma och kryper nästan ur skinnet för minsta lilla sten eller felvänt blad, men på tävling (går enstjärnigt) är han helt fokuserad på uppgiften :)

Min häst är jättetittig , närman rider ut så hoppar man i sick sack längs vägen. Hon kan låtsas vara livrädd för det mesta. Hon kan hoppa jättespänt på ett litet kryss. Tvärnita på läskiga bomhinder, men i terrängen går hon på allt.

Jag jobbar i ett stall med hästar som går svår fälttävlan.
De kan vara jätte tittiga hemma och blir rädda för allt. En av dem är till och med rädd för murdelar på hoppträningarna :smirk: :angel:
Men sen går de som tåget på terrängbanan, så det är inget att oroa sig för. :)

När hästen tittar på något är det bästa att bara bästämt rida på förbi och inte bry sig om det, då brukar de sluta.
Börjar man gå fram till det läskiga och ska låta hästen titta visar man ju bara att det faktiskt är något farligt där...

En häst som är rädd på riktigt är alltid rädd har jag hört och jag vet inte om d är så i ditt fall att han alltid är rädd . För vissa hästar tar det lång tid att "landa" och anpassa sej , det tar minst 8 månader har jag hört och i många fall tar det längre tid .

Men hur övar man upp hästens modighet? Min valack är väldigt rädd för att bli lämnad ensam och kan bli rädd för mkt när man är ute och rider. Han har en hel lista med saker som han inte ens vill känna lukten av. Han blir spänd och nervös på nya ställen.OBS! Han ända hel syskon vann SM i fältävlan -05. Är han ett hopplöst fall med dåliga gener? Han hade varit en optimal fältävlans häst annars eftersom had är mycket talangfull i både hopp och dressyr. Han har en mkt vägvinnande galopp, har alltid koll på fötterna o.s.v Gud vad jag skriver mycket om mig själv!:devil:

Gör hela tiden de sakerna han är rädd för och låssas som ingenting när han skyggar eller vad han nu gör utan bara rid på.
Har du testat och hoppa terräng eller bara antar du att han kommer tycka det är läskigt med?
För annars är det bara ut och hoppa så mycket du kan med en rutinerad häst före. Det behöver inte alls betyda att han är rädd för terränghinder bara för att han är tittig :)

min ponny ville inte gå i närheten av teräng hindrena först (skyggade flera meter ibland) o han var urjobbig (fick min oxå i november).men första gången (nu i vår) när vi skulle testa att hoppa då hoppade vi ett ganska "läskigt" msv hinder till slut.han är ganska tittig när man är ute o rider med.skyggade för en sten i dag hehe. men det är bara att sitta o hålla i sej o inte "bry" sig så funkar det.(har supersvårt för det)man måste vara lugn oxå det är SUPERVIKTIGT! lyck till med fortsatt träning!:D

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 449
Senast: Grazing
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 420
Senast: Jahopp
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 184
Senast: Emro
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 388
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar