Tittig, hur mycket som helst!

B

Bellina

Hej!
Min pålle är otroligt tittig, hon vägrar på nya hinder som inte har hoppat innan, även om dom inte är läskiga. Kan inte någon vara snäll och ge mig några tips?

Sv: Tittig, hur mycket som helst!

Hej!
Min pålle är otroligt tittig, hon vägrar på nya hinder som inte har hoppat innan, även om dom inte är läskiga. Kan inte någon vara snäll och ge mig några tips?

vad är det för häst du har? ålder?
Enunghäst som jag tränade tillsammans med förut , var också väldigt tittig. Så fort det kom ett nytt hinder så stannade hon, sprang åt sidan eller dyl. Men det vara bara att behålla lugnet och komma igen. Så det man kan göra är att träna, träna och träna. Inte för höga hinder. bara låga små hinder. ;)

Det är bara att träna, träna och träna. Försök variera dina hinder så mkt som möjligt så att hon alltid får se ngt nytt.

Hoppa rätt ofta, men låga hinder...

Lycka till:)

vad är det för häst du har? ålder?
Enunghäst som jag tränade tillsammans med förut , var också väldigt tittig. Så fort det kom ett nytt hinder så stannade hon, sprang åt sidan eller dyl. Men det vara bara att behålla lugnet och komma igen. Så det man kan göra är att träna, träna och träna. Inte för höga hinder. bara låga små hinder. ;)

Förlåt, detta hör inte hit men jag har ALLTID undrat, vad betyder "dyl." ???

Jag hade samma problem med min arab. Huvudsaken är att de måste tycka det är kul! Om du brukar löshoppa ska du ta de konstigaste hindrena du kan hitta. Åk gärna till andra ridklubbar och träna. Slå inte hästen ifall den tycker hindret är läskigt, då blir den bara räddare.. Utan driv mot hindret om och om igen, tillslut hoppar den och ge den då långa tyglar direkt efter hindret och klappa den mycket. Du måste göra sådana saker för att bygga upp hästens förtroende. Tillslut får du en säker häst som är mycket trevligare på tävlingar och liknande, även ifall det kräver tålamod! Sedan måste man ju självklart kunna skilja på om hästen är rädd eller ifall det är något annat.:p

Du kanske skulle testa att bara hoppa över bommar som ligger på marken ett tag, eller bara låga hinder, aldrig bra att börja träna på högre hinder om hästen inte är redo för det, då sänker man bara deras självförtroende ännu mer:smirk:

Sen är det ju så att alla hästar kan inte bli bra hopphästar:crazy: ;)

Hästen kanske inte tycker att det är så läskigt att gå över bommar på marken;)

Hoppa lågt, men inte bara bommar på marken, kanske 50 cm eller ngt sånt. Ha tålamod och ge MKT beröm när hästen hoppar.

hihi tur att någon svarade :) är lite långsam:crazy:

Du kanske skulle testa att bara hoppa över bommar som ligger på marken ett tag, eller bara låga hinder, aldrig bra att börja träna på högre hinder om hästen inte är redo för det, då sänker man bara deras självförtroende ännu mer:smirk:

Sen är det ju så att alla hästar kan inte bli bra hopphästar:crazy: ;)

Det var ju inte frågan om hästen kunde hoppa eller inte. Det var att den var tittig. Det är inte samma sak som att inte kunna hoppa...

Till TS: Det är bara att träna på, på så många olika hinder som möjligt i olika miljöer. Du kan själv göra titthinder genom att tex hänga en jacka eller något över bommarna.. :)

Det var ju inte frågan om hästen kunde hoppa eller inte. Det var att den var tittig. Det är inte samma sak som att inte kunna hoppa...

Nej men det har med självförtroendet hos hästen att göra!

Jo klart det e..men hon skrev att alla hästar inte kunde bli bra hopphästar..och jag antar att hon syftade på TS häst... tycker det var lite taskigt skriver bara..

Tack för alla tipsen, jag ska prova alla. Det är inte det att hon är en dålig hopphäst. Hon kan hoppa men vill inte alltid hoppa "läskiga" hinder.
Det kan nog vara så att hon är väldigt osäker på sig själv. Har inte varit hopptränad så mycket. Hon är ett nioårigt connemarasto.

Som sagt det är bara till och träna och träna!
Har en häst som var otroligt tittig när han börjades att täva, sedan så var han bara tittig efter tävlings uppehåll och behövde ett par starter i "ryggen märgen" för att komma i gång ordentligt och spänna av. Dock så stannar han inte, men han får spända språng på de "läskiga" hinderna, och blir gärna spänd hela banan runt, och då blir det lätt att någon bomm faller.
Men även det har givit med sig nu. Gick som en klocka i dag, (trotts uruselt väder) och då var han senast tävlad i november (långt tävlings uppehåll).

Senast ändrad:

Jobba på förtroende hela tiden, min häst gick knappt från stallplanen när jag köpte henne, backade ne ri diken när hon såg läskiga stubbar osv.

Nu hoppar vi större diken, rider igenom stora vattenpölar och har lång tygel vid uteritt.

Hon hoppar även det jag styr mot :)

Bra tips! Jag kan jag kan tillägga lite:

Rid först när du rider ut. När jag började rida först ute med min häst märkte jag skillnad efter 2-3 veckor på hoppträningarna att han inte tittade så mycket. Han hade helt enkelt blivit van vid att tackla lite läskiga saker som han såg och litade mer på mig.

Tills din häst är mindre tittig tycker jag att du ska gå fram och låta hästen titta på hindren innan du hoppar, bättre det än att stanna, vilket är väldigt onödigt. Skritta fram till hindret, gör halt en halv meter ifrån och ge helt långa tyglar. Tryck på lite och låt hästen nosa på det så mycket den vill. Efter en liten titt borde ni kunna hoppa hindret.

Tänk också på att inte släppa i munnen på hästen, vilket många vill göra när de ska hoppa ett tveksamt hinder för att försäkra sig om att hästen inte tror att den ska stanna för att de håller i munnen. Men om du släpper undrar hästen vart du tog vägen. Visa ditt stöd genom att hålla ett stadigt tag i munnen (inte hårt föstås!). Se också till att ha hästen spikrak. Detta är mycket viktigt för om hästen är rak finns det helt enkelt ingen annanstans att ta vägen än över hindret!

Lycka till!

Tack! Jag ska prova att rida först, men funkar det även om man rider själv?

Javisst! Allt som du och hästen klarar av är bra erfarenheter och stärker banden mellan er. Du måste bara vara säker på att det kommer att gå, ge dig inte in på något som du eventuellt tror inte kommer gå; det gör mer skada än nytta. Men om din häst är helt bekväm med att vara själv är det ju en jättebra sak att göra.

Kom på en grej: är du säker på att hästen verkligen är rädd: det är nog bara du som kan veta det, men om den stannar på varje hinder låter det mera som istadighet och olydnad än rädsla.

Om du rider låga hinder kan ni ju kliva över om hästen stannar, så blir det ju inte riktigt ett stopp om du inte låter hästen gå därifrån sedan och börjar om ( kanske inte jättebra det heller, men då kan hon inte smita genom att börja om från början utan då måste hon över, men det är bättre det i alla fall).

Senast ändrad:

Hon är inte så lugn när man rider själv. Jag tror också att det är olydnad och istadighet det hela handlar om. Tack för svaret!:)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 118
Senast: zarmino
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 329
Senast: Tonto
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka