Tittat på sadlar i dag..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tomaten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 158
  • Visningar Visningar 8 524
Sv: Tittat på sadlar i dag..

På Jean Lucen är det latexpaneler, därför är den så lätt att trycka ihop. Alla latexpaneler är inte dåliga, men inget slår ullstoppning. De enda som har bra latexpaneler är de osm är lite tjockare och som används av Frank Baines, Prestige och liknande kvalitetsmärken. Tyvärr används latexpaneler mest i hoppning var stötdämpningen behövs som mest, men.. jaja...

Men visst, på dressyrsadeln och Celinen som har syntetull är det också lätt att trycka ihop stoppningen. De begagnade jag ahr sett är för hårt stoppade och de nya är för lite stoppade.

medkand skrev:
Knepig attityd! Har haft en zaldi i 6 år och den är kanon! Det är möjligt att det finns zaldi sadlar som är sneda och dylikt,men att det märket bara skulle tillverka katastrof-sadlar är ju bara skitsnack!
Att den inte låg bra på just din häst är väl inte tillverkarens fel!
Håller med dig! Jag är inne på min andra begagnade Zaldi Royal (hästen växte ur den förra) och båda dessa sadlar är välgjorda med bra läder. Detsamma gäller de nya Zaldi som jag har sett i butik. Men, visst måndagsex finns naturligtvis hos alla märken.

Notorius skrev:
Jag tycker de är fula, speciellt som de ligger så kasst.
Sen skulle jag aldrig köpa en lädersadel som kostar mindre än 10 000. Under det är de bara skit. Möjligtvis begagnad då, men de är ofta snea då.
Hm den bästa sadeln jag någonsin haft och ridit i är e Hubertus Flexline..............en av de få märkena som passat mina cobar dessutom. Lilla vän väx upp. Det är inte priset som avgör kvaliten eller passformen. En sadel för 7000 kan vara lika bra för en häst som en sadel för 20 000 för en annan häst.

Ska åka och titta på en Jaguar till helgen :D

Jag har den tills min häst ändrat ryggen serru.
Han är under uppmuskling :p
Sen ska jag ha en Prestige/ngt annat finare :)

Notorius skrev:
Ska åka och titta på en Jaguar till helgen :D

jaha, ska du till M i Gr*ms?
Då kanske vi ses där då, ska di i helgen jag med!

Tja, är du sadelutprovare? För sadelutprovaren tyckte den var bra att ha som så-länge-sadel. Men du är väl duktigare än en sadelutprovare. :smirk:

jaha....kanske du är jaguar ägare efter helgen då!:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Tror inte det, vi ska kolla först, och om den är fin och så ta med den (och hästen) till utprovare.
Fast när man kollar runt hittar man ju massa mycket snyggare :d

Beror ju på vem du ahr som sadelutprovare...
Om h*n är det minsta vettig hade h*n förklarat för dig att bossorna är alldeles för smala och för lite stoppade för att avra stötdämpande eller tryckutjämnande.

Efftersom du bara är 15 år, så förutsätter jag att det är dina föräldrar som betalar över 10 000 kr för sadlar åt dig. När du blir vuxen och ska försörja dig själv låter det kanske annorlunda.

Sen håller jag med dig att ju mer man betalar desto bättre kvalité får man, när det gäller sadlar. Men har folk inte råd att lägga ut 10-20 000 kr på en sadel så kan det vara helt ok att prova ut och köpa en bättre begagnad eller en ny billigare. (Dock inte de allra billigaste).

Vad jag menar är att du borde tona ner lite, och inte låta så överlägsen.

Norrland

H'n rekommenderas av typ alla hästfolk jag känner, så h'n är bra.
Och h'n tyckte den var alldeles lagom att ha medans pålle bygger muskler.

Tänk om det är jag som själv hostar upp alla pengar då, vad säger du då? För så är det.
Det vet jag däremot att inte Tomaten gör.

Och hur har du råd med Prestige då?

Har hon nån sadelutbildning med? Det låter inte så..... Alla sadelutprovare som är erkänt duktiga kan berätta för dig att det inte är bra för så smala och tunna bossor.
Men vad vet jag, du kanske bara väger 30 kg.... :smirk:

Vi har en Zaldi Royal. Helt ok sadel. På plussidan så kan sägas att den är skön att rida i, och jag tycker att den är snygg. Två färger.
På minussidan så tycker jag att bommen är smal i storlekarna. Alltså Zaldis bom är smalare än andra märkens, även om storleken (benämningen) är den samma. Om du förstår vad jag menar! :)
Zaldin passade tillslut inte vår häst eftersom han musklat sig, och blivit lite rundare. Så nu har vi en Griffin syntet så länge, tills vi hittar en bättre (svår att hitta sadlar till). Och den funkar oxå den, även om det inte är en höjdarsadel! Men den är faktiskt skön att rida i, den oxå, och den ligger bra på hästen.

Norrland

Jag kanske har pengar undansatta på ett bankkonto. Mina föräldrar har väl satt in där när jag var liten och sen när jag blev större satte jag in själv.
Nej, jag väger inte 30 kg, men 45.
Och ja, hon har utbildning.

Jasså, hur kan jag ha en häst då? Visst var han billig, men han kostar ca 2500-3000 i månaden. Det betalar jag.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 007
Senast: Calmiche
·
Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
3 996
Senast: Barrel
·
Utrustning Hej! Ska köpa ny hoppsadel till pållen, men är lite lost i vad jag ska välja. Lutar dock mer mot en begagnad, får ju mer för...
Svar
2
· Visningar
1 590
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka