Tittat på sadlar i dag..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tomaten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 158
  • Visningar Visningar 8 524
Sv: Tittat på sadlar i dag..

Den tvåfärgade är det en alba? En sån hade jag till min häst (han har den förvisso fortfarande men han är utlånad nu)

Helt perfekt sadel särskillt till ouppfostarde hästar då den nästan är omöjlig att åka ur :devil: :D

Lädret är ok. köpte min 01 för 5600:- i think. Den ser fosrtfarande fin ut :)

Jag skulle iofs säga att just prestige passa oftast de flesta hästar väldigt bra. Det är iaf den enda sadeln jag kunnat haft på alla fyra av mina hästar :idea:

En bra sadel är en sadel som passar hästens rygg, samt passar ryttaren såpass att den inte hindrar ryttaren från en position i sadeln som är så skonsam för hästen som möjligt. Jag skulle våga påstå att det främst är kvaliten som avgör priset och inte passformen. På min lillepålle är den bästa sadeln en BILLIG (under 10000:-) sadel, som passar hans rygg perfekt... Har fått ge avkall på material och utseende, men är det värt!

Det var det säkert de sa nåt i stil med att den åker du aldrig ur eller så, den var brun på bakvalvet och lite framtill. Den kostade 7Tusen och var i fint skick.

Antingen ligger den inte speciellt bra på någon (har en sadelutprovare sagt att den ligger väldigt bra på alla dina hästar?), eller så har du haft "tur" och ahr hästar med liknande byggnad. Men Prestige har inte "bättre" passform än övriga märken, det är nog bara det att många gilalr Prestige och väljer hellre att köpa ett märke som de själva gillar, snarare än att köpa en sadel som är perfekt för hästen.

Konstigt då att dessa fula skitsadlar (speciellt Santa Cruzen) ligger på flertalet hästar som går 140 hoppningar.. (inklusive min egen) Måste va vi som e dumma i huvudet.. :smirk:

Det är ju klart ni är;)Notorius har ju klart och tydligt sagt att det är skit och då är det så!
:rofl:

OM du ska välja Zaldi, kolla den noooga innan du köper den. Jag gjorde inte det pga att jag tyvärr inte visste bättre, red nästan i 1 år med helt snesydd sadel.. Synd gillade den, men det funkade absolut inte, så nu är jag rejält skeptisk mot zaldi.. Många som har haft problem med dem! Men kolla den så du vet att den är ok! Jag köpte sedan en beg Frank Baines för ett jättebra pris som vi trivs med super jag o hästen!

Ja de e bara o dunka huvudet i väggen o köpa en dyr sadel som inte ligger lika bra på hästen (för denna ligger verkligen perfa bättre än specialbeställd) för.. hmm den e ju dyrare,, :D

Men bara för att din Santa Cruze passar hästen betyder inte att det är en kvalitetssadel...

Senast ändrad:

Notorius skrev:
Vi provade både Santa & Zaldi. Fula skitsadlar tyckte jag att det var. Sen låg de inte bra heller.

Knepig attityd! Har haft en zaldi i 6 år och den är kanon! Det är möjligt att det finns zaldi sadlar som är sneda och dylikt,men att det märket bara skulle tillverka katastrof-sadlar är ju bara skitsnack!
Att den inte låg bra på just din häst är väl inte tillverkarens fel!

Zaldisadlarna är :love:
Jag ska försöka köpa en sådan nu när min andra sadel ointe ligger bra ( :cry: ) på hästen.
Santacruz, är det Jacsons sadel du menar??

Nä visst.. kan medelan fröken att jag även har en prestige sadel.. golden star som jag mer än gärna skulle bränna upp. INte nog med att skitet tog 8 månader o få hem.. Jag hade specialbeställt en Paris D enkåpesadel speciellt för hästen.. med golden star lädret.. O efter 8 månader kom det en golden star.. Bra tänk av egualityline.. Inte nog med de..sadlen va inte ens gjord varken för mej eller min häst utan dom tog en 3 nr större sadel o värmde om bommen bara.. O ja som du förstår så kände jag mej tvungen o ta skitet.. Nu sitter jag med en Prestige sadel som ligger snett på den hästen den e gjord för.. O som e liten i sitsen (smal) den e stenhård o allmänt otrevlig.. dessutom har den gett en annan av mina hästar sadeltryck på manken.. trots att den ser ut o passa de e till och med mkt luft. Så snälla håll dina komentarer om Santa Cruz (Jean Luc) o Prestige sadlarna för dej själv.. Dom passar från häst till häst. O om vi vill ha en i dina ögon skitsadel.. FINE.. Då har vi de..För jag hoppar hellre 140-150 i en billig sadel som passar än 90 i en dyr som inte passar.. :smirk:

Känn bara på stoppningen på en Santa Cruz innan du köper den. Om du trycker lite hårt med fingret kan du känna bomen. De är extremt löst stoppade så inom en månad får du lägga pengar på en helt ny omstoppning. Här går det på 2.000:-. Då hade jag hellre köpt en Prestige sadel eller en bättre begagnad av ett mer välgjort märke.

Penny_Lane skrev:
Nä visst.. kan medelan fröken att jag även har en prestige sadel.. golden star som jag mer än gärna skulle bränna upp. INte nog med att skitet tog 8 månader o få hem.. Jag hade specialbeställt en Paris D enkåpesadel speciellt för hästen.. med golden star lädret.. O efter 8 månader kom det en golden star.. Bra tänk av egualityline.. Inte nog med de..sadlen va inte ens gjord varken för mej eller min häst utan dom tog en 3 nr större sadel o värmde om bommen bara.. O ja som du förstår så kände jag mej tvungen o ta skitet.. Nu sitter jag med en Prestige sadel som ligger snett på den hästen den e gjord för.. O som e liten i sitsen (smal) den e stenhård o allmänt otrevlig.. dessutom har den gett en annan av mina hästar sadeltryck på manken.. trots att den ser ut o passa de e till och med mkt luft. Så snälla håll dina komentarer om Santa Cruz (Jean Luc) o Prestige sadlarna för dej själv.. Dom passar från häst till häst. O om vi vill ha en i dina ögon skitsadel.. FINE.. Då har vi de..För jag hoppar hellre 140-150 i en billig sadel som passar än 90 i en dyr som inte passar.. :smirk:
För det första trodde jag detta var ett FORUM för diskussion, men jag kanske hade fel... :smirk:

Men snälla, om sadeln inte passar så passar den inte, det är ju inte tillverkarens fel. Om sadeln är sned i bommen och inte är den du ahr beställt får du väl reklamera den. Om den inte är sned i bommen men fortfarande ligger snett på din häst är det dig eller hästen det är fel på.

Och om den trycker på din andra hästs manke så passar den inte, hur mycket du än tror den passar.

Sedan så är det så att ALLA sadlar (nu menar jag absolut alla sadlar sokm tilvlerkas i modern tid) utgår från en grundbom. Vissa, t.ex. Wintec har en smal grundbom (oftast är grundbommen ganska rak) och behöver du vidare eller smalare så har de breddat koppjärnet. Prestige gör samma sak. De utgår från storlek 33, tror jag det är, sedan värmer de om bommen till önskad storlek opch anpassar sadeln därefter. Vissa märken utgår från en mycekt bredare bom (t.ex. Albion) och det är därför de är så raka i en väldigt vid bomvidd.

I ditt fall är det inte märket det är fel på, det är helt enkelt så att sadeln inte passar din häst. Självklart är en välpassande sadel bäst av allt, men jag vidhåller fortfarande att Prestige är en bättre sadel med bättre uppbyggnad och bom och längre hållbarhet.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 007
Senast: Calmiche
·
Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
3 996
Senast: Barrel
·
Utrustning Hej! Ska köpa ny hoppsadel till pållen, men är lite lost i vad jag ska välja. Lutar dock mer mot en begagnad, får ju mer för...
Svar
2
· Visningar
1 590
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar