Tittar ner!! Behöver HJÄLP!!

F

famina4ever

Hej! Nu har jag ett stort problem, förut red jag för en jätte dålig tränare som alldrig sa att jag gjorde fel. Under den tiden han jag få en ovana att titta ner när jag rider. Och nu är det någåt sådand som jag inte på något möjligt sätt har lykats träna bort på över 1 år! Jag behöver snabb hjälp nu!!!:crazy: Vad ska jag göra för att träna bort det?:confused:

Sv: Tittar ner!! Behöver HJÄLP!!

Försök att inte tänka så mycket på att kolla in vad hästen gör. Det är oftast då man tittar ner.

Tänk också på att hästen går dit du tittar. Stirra inte på en punkt utan försök slappna av med blicken så att du ser mer även perifert, om du kör bil, så tror jag du vet vad jag menar.

Tänk dig vidare att dina ögon sitter mitt i ditt bröst, detta för att du ska få med överkroppen i dina rörelser och därmed behöver du inte vrida jättemycket på huvudet, men du ska hela tiden se "målet".

Kanske flummigt svar och säkert så vet du redan vad du ska göra, men glömmer kanske av det? Tänk att varje gång du ser hästens manke t.ex. påminn dig själv att höja blicken. Tänk dig att det går ett snöre från mitten av din hjässa och tippar du fram huvudet så går snöret av! Jobba med liknande bilder, träna gärna framför en spegel även avsuttet för att få in känslan.

Lycka till!

Tack så jätte mkt! ska genast testa det nästa gång jag rider!:bow::bump::laugh: Det blir antagligen på fredag för då ska jag skritta min ponny som har varit sjuk.

Lite svårt på sommaren, men har man en säker häst som inte är mörkrädd så är mörkerträning ett otroligt bra redskap för att inte titta ner. Man ser ändå inget utan "tvingas" känna vart hästen är. Sen kan man ta med sig den känslan till nästa ridpass.

Ha någon med dig när du rider.
Hjälpte en tjej som hade samma problem. Hon red någon bom-övning för mig, men varje gång hon tittade ner vrålade jag "Halt!" så fick hon göra halt. Blev mycket övande på halter den dagen, men ganska effektivt, för det blir uppenbart hur mtcket man tittar ner då.

Är man själv kan man bestämma sig för att då och då fästa blicken på något långt framför sig, eller räkna björkar eller något sådant.

Som sagt, tror det är bästatt du låter hästen sköta sig själv genom att dels känna av hästens rörelser. Ta det lugnt! Hästen ändrar inte färg ;)

När du känner att du är påväg ner med blicken, titta upp på trädtoppen ;)

kl
Pröva även att rida på lång tygel, förflytta hästen med främst vikthjälper. Rid olika vägar på ridbanan. På detta sätt märker du hur viktig blicken är. Sitt avslappnat titta med avslappnad blick dit du ska. Tänk på att axlarna ska vara raka(i linje med varandra) och tänk på "ögonen" i bröstet (se tidigare inlägg) Gör du rätt kommer hästen att gå dit du vill, tittar du ner så funkar det inte. Lycka till igen!:)

Senast ändrad:

Du får ursäkta min dumhet här...:o

Varför funkar det inte när man tittar ner? Kan man inte använda vikthjälperna för att man tittar ner?

Jag tittar mycket ner! :o Mest på ridbanan, sker inte alls när jag rider ut faktiskt utan då kikar jag på annat och försöker ha koll på vägen med bilar och sånt.

Nu sist när hon drog i traven tappade jag balansen och tog stöd mot manken och vände henne på volt- och tittade ner på hennes ena framben för att se om hon travade....... Efteråt insåg jag ju hur fjantig jag är... jag KÄNDE ju gångarten.....:o

Knyt ett rött snöre i tummen! Så får du varje gång du ser snöret en påminnelse om varför det är där "aha - jag ska titta upp!"

Alternativt, fäst en lapp på handskarna "kan jag läsa det här när jag rider så gör jag något fel" :angel:

Och så klart, tränaren, låt den tjata tjata tjata! Det måste nötas! Jag har samma problem, det är hopplöst.. :crazy:

Min tränare brukar vråla "Han är kvar jag lovar, är han inte det så har du trillat av!" Det hjälper ett halvt varv sen är jag där igen.. suck..

Om du börjar tänka på vad det är som händer när du tittar ner så märker du stor skillnad. När man tittar ner så tappar man oftast hela hållningen och släpper därmed sittbenen från sadeln och man blir inte alls lika tydlig i sin hjälpgivning. Om man däremot sitter djupt i sadeln, men blicken dit man ska så flyttar man automatiskt vikten och hästen kan följa med en i rörelsen när den tydligt vet vad man vill! :)

Förlåt, lite otydligt från mig, visst funkar vikthjälperna om man tittar ner förutsatt att resten av kroppen ändå gör rätt. Är huvudet dock i rätt position så är det större chans att resten av kroppen är det med. Tittar man dit man ska så är det det hästen känner. Man kan ju pröva att rida med blicken nedåt på lång tygel för vikthjälper och sedan med blicken riktad mot "målet" och jämföra hur hästen svarar för hjälperna. Huvudets hållning påverkar resten av sitsen mer än man kan tro. Hoppas jag var lite tydligare nu:)

Lite svårt på sommaren, men har man en säker häst som inte är mörkrädd så är mörkerträning ett otroligt bra redskap för att inte titta ner. Man ser ändå inget utan "tvingas" känna vart hästen är. Sen kan man ta med sig den känslan till nästa ridpass.

Okej, nej hon är inte mörkrädd. Så jag ska testa det någon gång till hösten sedan :)

Du får ursäkta min dumhet här...:o

Varför funkar det inte när man tittar ner? Kan man inte använda vikthjälperna för att man tittar ner?

Jag tittar mycket ner! :o Mest på ridbanan, sker inte alls när jag rider ut faktiskt utan då kikar jag på annat och försöker ha koll på vägen med bilar och sånt.

Nu sist när hon drog i traven tappade jag balansen och tog stöd mot manken och vände henne på volt- och tittade ner på hennes ena framben för att se om hon travade....... Efteråt insåg jag ju hur fjantig jag är... jag KÄNDE ju gångarten.....:o

Min tränare säger att man inte uppfattar hästen lika bra om man tittar neråt. Man känner inte vad hästen tänker göra och man är inte lika konsentrerad. Med mej har det visat sej att min tränare har rätt. Men det är väll kanske olika för alla...:bump:

Ha någon med dig när du rider.
Hjälpte en tjej som hade samma problem. Hon red någon bom-övning för mig, men varje gång hon tittade ner vrålade jag "Halt!" så fick hon göra halt. Blev mycket övande på halter den dagen, men ganska effektivt, för det blir uppenbart hur mtcket man tittar ner då.

Är man själv kan man bestämma sig för att då och då fästa blicken på något långt framför sig, eller räkna björkar eller något sådant.

Okej, jag rider för tränare 1 gång i veckan, men annars har jag min mamma som brukar vara med och hjälpa mej när jag rider. Så jag ska tippsa henne om det ;) Sen i sommar ska jag på 1 veckas ridläger med min häst och då blir det nog mkt övning :P

Knyt ett rött snöre i tummen! Så får du varje gång du ser snöret en påminnelse om varför det är där "aha - jag ska titta upp!"

Alternativt, fäst en lapp på handskarna "kan jag läsa det här när jag rider så gör jag något fel" :angel:

Och så klart, tränaren, låt den tjata tjata tjata! Det måste nötas! Jag har samma problem, det är hopplöst.. :crazy:

Min tränare brukar vråla "Han är kvar jag lovar, är han inte det så har du trillat av!" Det hjälper ett halvt varv sen är jag där igen.. suck..

Mm det är exakt samma här med! Ett halvt varv sedan går det inte mer... Men tack för tippsen (:

Senast ändrad av en moderator:

Tack så hilmmla mkt för alla svar!! Tack<3

Förlåt, lite otydligt från mig, visst funkar vikthjälperna om man tittar ner förutsatt att resten av kroppen ändå gör rätt. Är huvudet dock i rätt position så är det större chans att resten av kroppen är det med. Tittar man dit man ska så är det det hästen känner. Man kan ju pröva att rida med blicken nedåt på lång tygel för vikthjälper och sedan med blicken riktad mot "målet" och jämföra hur hästen svarar för hjälperna. Huvudets hållning påverkar resten av sitsen mer än man kan tro. Hoppas jag var lite tydligare nu:)

Ja jag måste testa båda sätten.

Det svåraste med ridning för mig är att jag vet liksom hur det ska se ut och hur man rider men det funkar inte i praktiken för jag känner inte rätt så att säga. Det är lättare att känna sig fram för vad som är rätt och vad som är fel- och varför, tror jag. Att bara höra " upp med huvudet" tror inte jag är lika effektivt som att själv förstå hur det påverkar ridningen.

Jag har märkt att även om jag tittar ner kan jag rida med vikthjälper, men det är svårt, har inte tänkt så mycket på att huvudet påverkar just det, så jag måste testa!

Tack för förklaringen! :)

Min tränare säger att man inte uppfattar hästen lika bra om man tittar neråt. Man känner inte vad hästen tänker göra och man är inte lika konsentrerad. Med mej har det visat sej att min tränare har rätt. Men det är väll kanske olika för alla...:bump:

Ok, har inte tänkt så faktiskt. Det stämmer säkert. Jag försöker ju koncentrera mig hela tiden på att göra RÄTT, på sitsen, på tyglarna och fan och hans moster så ibland blir det skitjobbigt att hålla reda på allt!:o

Om du börjar tänka på vad det är som händer när du tittar ner så märker du stor skillnad. När man tittar ner så tappar man oftast hela hållningen och släpper därmed sittbenen från sadeln och man blir inte alls lika tydlig i sin hjälpgivning. Om man däremot sitter djupt i sadeln, men blicken dit man ska så flyttar man automatiskt vikten och hästen kan följa med en i rörelsen när den tydligt vet vad man vill! :)

Ok!
Tack!:bow:

Jag har mina småknep som jag använt mig tidigare av (har haft MÅNGA ovanor)..

Ett knep är ju att sänka ner skärmen på hjälmen, altså ha den längre ner på pannan. För trots allt, är man en "manktittare" så måste man då och då titta upp ändå, och då blir man kraftigt påmind om att VERKLIGEN titta upp för att se något övht.

Ett annat tips, är att tejpa en tejpbit från jackan/tröjan till hjälmen.
När du försöker titta ner känner du ett motstånd, och tillslut släpper tejpen. och då måste man ju tejpa om.. Blir besvärligt efter en sådär 10 ggr så då försöker man verkligen titta upp..;)

Ett annat tips: Sätt en lapp på hästens manke "Titta upp":banana::banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 296
Senast: Blyger
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 993
Senast: zarmino
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka