Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll blir det hel röding i ugn med fina små potatisar till. Jag tänkte göra en basilikaaioli, ugnsbakade tomater och en sallad till. Efterrätt blir en bit choklad och Nivole.

Imorgon ska vi ha gäster, då ska jag servera en gulasch gjord i krokodilen. På dagen lunch ute, känner för en utflykt.

Igår gjorde jag en stor gryta chili med vita, bruna och kidneybönor. Bakade i blindo cornbread till (aldrig ätit, bara sett på tv :D) - det kommer jag att göra om!

Räknar med att chilin smakar ännu bättre idag (men bävar också en smula för den var lite utav en utmaning för min mage :o).

Idag hade jag besök av vänner/gamla kollegor och vi åt plockmat. Falafel på gula ärtor, limekräm, syrad rödlök, fetaost och massor med grönsaker ihop med Libabröd blev en mycket bra middag. Till efterrätt blev det äpplerosor (undrar om den trenden är på väg att dö ut nu? :D) med vanilj och chokladglass. Nu har vännerna åkt och jag funderar på att äta en andra efterrätt beståendes av B&J :up:

Imorgon ska vi ha gäster, då ska jag servera en gulasch gjord i krokodilen. På dagen lunch ute, känner för en utflykt.

Mina gäster gick för en stund sedan, mätta pch belåtna på gulaschsoppa med smetana och ungerskt lantbröd och ett par ostar. Till det Sankta Magdalenas Tränen (rött) och Kremser Winzerlserberger (vitt) och avslutningsvis en vit "kladdkaka" och kaffe med calvados eller Benedictine.:d

Vad är en krokodil, ja som man kan laga mat i alltså?

Ikväll blir det hel röding i ugn med fina små potatisar till. Jag tänkte göra en basilikaaioli, ugnsbakade tomater och en sallad till. Efterrätt blir en bit choklad och Nivole.

Åh, vad det låter gott med röding. Jag vet inte om jag har ätit det någon gång, misstänker inte? Hemma och hos släkten har det varit makrill, torsk och strömming (i Bohuslän) eller lax (i Halland) och i skolan mest underliga varianter av torsk... ;) Nä, jag har ätit andra fiskar också, spätta och sånt såklart och i England har jag ätit annat med, men just röding kan vara nytt för mig. Jag vet dock att jag kommer att äta det 11/12 på Stadsteatern för det är förbeställt. Längtar!

Igår gjorde jag vegetarisk lasagne till ett halvt kompani. Hade två föresatser: att den skulle vara ganska matig - inte bara morot, alltså - och att jag inte ville ha någon sorts köttsubstitut, varken utstuderat sådant såsom quorn eller sojafärs men heller inte fejka köttfärs med röda linser. Nä, skämt åsido, men ni förstår nog hur jag menar. Så jag gjorde en sorts ratatouille som den "röda" såsen, fast utan paprika men med morot, zucchini, aubergine, färska champinjoner, chili, lök och vitlök förstås. Den "vita" såsen blev färsk bladspenat med lite grädde och en nedsmält fetaost. Och mer vitlök.

Det blev jättegott, verkligen - möjligen att jag var lite väl avslappnad i vristen när jag hade chiliflakesburken öppen, men det gör ingenting. En portion till middag och sex matlådor, för inte många kronor alls. Nöjd med det.

12193702_10156202750400521_1772343590389427037_n_563e31e89606ee55b38b8fb0.jpg

2015-11-07-2234_563e6e649606ee3243d393bc.jpg

2015-11-07-2236_563e6ed3e087c31af379a62c.jpg

Mvh längtar redan till måndag lunch och hoppas nästan att jag inte blir utlurad på lunch i veckan ;)

Sa var det dags att borja laga mat igen. Sedan jag borjade packa huset i South Carolina i February har jag lagat mat 2-3 ganger i Florida i May ... och en gang har (flask pankaka var begard fran sonerna.:p). Jag har levt pa hamtmat fran Mexico stallet i Napa, Californien och mat ur frysen medan jag reste ... och har har jag blivit bortskamd och standigt inbjuden till mat hos sonen jag har parkerat trailern hos. Jag maste skarpa mig och laga mat sjalv da hans fru lagar sadant som inte funkar sa bra for min Crohn's.

SA ... nagra bra hostiga ideer pa lattlagat for att komma igang igen? Jag har verkligen ingen LUST att laga mat. :( Det som var sa roligt. Hjalp mig hitta snabba enkla matratter som ar lite annorlunda och kul.

@Anna Det finns röding i fiskdisken tex i min närmaste.Hemköp. Det är inte dyrt ens. Jag har köpt det någon gång. Tyvärr får jag känslan när jag ser rödingen att den inte är fullt så färsk som man annars gärna ser att just fisk är, men det var gott när jag provade. Misstänker dock att den är ännu godare då den säljs närmare fångstplatsen.

HUR gör du den? :)
(Saknar Blossa 2008 och har massa blåbär i frysen)
Koka upp vatten och blåbär. Tog 0,5l vatten och samma blåbär på ett ungefär. Gör ett knyte av något tyg där du sätter kanelstång,hela nejlikor,glöggkrydda. Koka i 10 min,sila av. Koka upp igen och tillsätt socker efter smak. Jag lät min svalna med kryddpåsen i för bästa smak. Spetsade med vodka och serverade med russin:p

@Anna: Röding är gudomligt gott och jag har ju tur som får det av släktingarna här i Norrland ibland ;) Den är garanterat pinfärsk. Svärfar gillar dessutom att fiska abborre så det blir det också ofta :up:

Särbon bestämde att han ville äta bakpotatis idag (han fick idén när vi handlade på Kvantum i Östersund för de hade så fina och stora potatisar). Jag ska ha skinkröra till för de hade också billiga ojämna skivor av rökt skinka (helmuskel och svensk :up:). Särbon har inte bestämt sig ännu, jag tror han velar mellan skinka och räkor :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 116
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30