Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll blir det hel röding i ugn med fina små potatisar till. Jag tänkte göra en basilikaaioli, ugnsbakade tomater och en sallad till. Efterrätt blir en bit choklad och Nivole.

Imorgon ska vi ha gäster, då ska jag servera en gulasch gjord i krokodilen. På dagen lunch ute, känner för en utflykt.

Jag gjorde hipsterefterrätt, mitt livs första äppelrosor med mandelmassa, krusbärsmarmelad och cognac. Till blir det vit chokladmousse med massa limezest och hallon.

Jag ska äta min överblivna blomkålsgratäng från i onsdags, med strimlad rökt skinka. Har också köpt billiga "stuvbitar" av svensk helmuskel (obs: avskyr det ordet), tror att det blir gott. Ska leta fram några lämpliga grönsaker till också.

Annars har jag bakat en fettsnål kladdkaka idag, med kvarg istället för smör. Hade bara kokoskvarg (eller nä, men de andra smakerna var för konstiga), så jag tog den, det skulle vara lime i och jag tycker att kokos och lime är fint ihop. Strödde över kokoschips och några krossade valnötter också, får se hur det blev när det stelnat till sig lite. Hoppas att den funkar att frysa in i små bitar, för jag får ju inte äta upp den själv ;)

@Anna Ååh såg mumma ut:) lite annorlunda än den vegelasagnen jag brukar göra. Fast jag gillar kött föredrar jag vegetarisk lasagne. Är så mycket mustigare i smaken. Måste göras nu i veckan *antecknar*.

Jag har uppenbarligen missat något här. :confused:
Äh, inte så. Det är inget fantastiskt egentligen, bara väldigt många som gör i typ bak/kak-grupper på FB etc. :D (men lugn, det kommer snart en ny trend - säg smördegsinbakade skumtomtar - så du kan hoppa över rosorna och gå direkt till den nya trenden :p :D)

Bild på hur det är tänkt att rosorna ska se ut (vilket de såklart inte gör i verkligheten när jag fixat ihop några, men om någon frågar är det givetvis såhär det blir!)
%C3%84ppelrosor.jpg

Äh, inte så. Det är inget fantastiskt egentligen, bara väldigt många som gör i typ bak/kak-grupper på FB etc. :D (men lugn, det kommer snart en ny trend - säg smördegsinbakade skumtomtar - så du kan hoppa över rosorna och gå direkt till den nya trenden :p :D)

Bild på hur det är tänkt att rosorna ska se ut (vilket de såklart inte gör i verkligheten när jag fixat ihop några, men om någon frågar är det givetvis såhär det blir!)
%C3%84ppelrosor.jpg
Oj så snygga! Vad duktig du är. ;)

Särbon gjorde räkröra till sina potatisar och min skinkröra blev jättegod och superenkel: pepparskinka, rödlök, creme fraiche och en skvätt kycklingfond :up: Potatisarna var underbara och jag hade gnidit in dem med smält smör så skalet var jättekrispigt.

Nu äter vi lite Spianata Calabrese till efterrätt :d

%C3%84ppelrosor.jpg

Jag fick ihop dem så jag blev nöjd, 6-åringen rullade. Vill ni se får ni skicka PM så får ni kolla instagram eller nåt. Att lägga upp bilder från mobilen suger fett.

Fått finaste presenten, besök på VOLT ! Lyckliga jag!

Biffar på belugalinser, ugnsrostad sötpotatis, guacamole (typ, lite ful blev den) samt ett hopkok på majs, lök, gröna sojabönor och majs med en massa kryddor. Inte så dumt.

Jag prövde biffar på belugalinser, smaken var god men jag fick dom inte att hålla ihop riktigt, blev mera som "färs" i stekpannan. Har du något tips, PFT.

I dag blev det resten av gulaschsoppan från igår med en varm ostsmörgås.

Biffar på belugalinser, ugnsrostad sötpotatis, guacamole (typ, lite ful blev den) samt ett hopkok på majs, lök, gröna sojabönor och majs med en massa kryddor. Inte så dumt.
Tänkte förresten på @Trani när jag lagade maten och upptäckte att den blev vegan. Det händer oftare än man kunde tro när man ser hur statistiken för köttkonsumtion ser ut i landet. För närvarande provar jag havremjölk i kaffet också. Det går ganska bra.

Jag har svårt att tänka mig att leva utan ost och yoghurt dock.

Tänkte förresten på @Trani när jag lagade maten och upptäckte att den blev vegan. Det händer oftare än man kunde tro när man ser hur statistiken för köttkonsumtion ser ut i landet. För närvarande provar jag havremjölk i kaffet också. Det går ganska bra.

Jag är helsåld på havremjölk på gröten och sedan de lanserade en variant särskilt gjord att ha i kaffe har jag aldrig komjölk hemma. Den vanliga havremjölken var enligt mig helt värdelös i kaffe; den både skar sig och smakade illa.

Du prova har Oatlyes havregrädde i kaffet istället för mjölken, grädden är underbart god i kaffet! Mjölken tycker jag smakar tvi!

Igår gjorde jag pad thai för första gången, det blev väldigt gott! Strimlad kycklingfilé, vitkål, morot, broccoli, vitlök, ägg, risnudlar, sesamolja och en flaska pad thai-sås.

Jag är helsåld på havremjölk på gröten och sedan de lanserade en variant särskilt gjord att ha i kaffe har jag aldrig komjölk hemma. Den vanliga havremjölken var enligt mig helt värdelös i kaffe; den både skar sig och smakade illa.
Den särskilda för kaffe har jag inte sett. Eller också är det jag har, ovetandes, för jag tycker att den fungerar rätt bra.

Mitt utgångsläge är att jag har lite problem med vanlig (ko)mjölk, så jag är nog mer tolerant för lite halvperfektion från havremjölkens sida än många andra. Jag tänker på mjölken som att jag "reder" kaffet lite. Precis som i matlagningen reder jag hellre med stärkelse än med fett och protein (har inte kemin riktigt klar för mig, inser jag).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 116
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30