Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tog rester av det sambon lagade häromdagen - sojastrimlor i någon tomatchilisås- och la i en form, tjockt lager av tunt skivad zucchini och lite matlagningsgrädde över och in i ugnen. Blev väldigt gott med ruccola och ärtskott till. Trevligt att göra något vettigare med rester än att bara värma i micron.

Nu har vi haft fantastiskt vader i nastan en vecka. Sol och 25 - 30 grader varmt. Jag har jobbat och slitit pa farmen och inte kommit ivag till nagon affar. Jag har ett flak med kyckling inalvor i frysen, en massa bar, en mycket liten filee av orange roughy fisk ... aldeles for liten for att racka till nagonting alls ... lite brod, och namnde jag bar?
SA Kvallens middag blir lite utstrackt ... jag har nu satt i mig tva pasar med viktvaktarnas choclad/karamell godis och ett glas vin. Jag har pita brod jag bakade i gar ... till det blir det ett par kyckling varmkorvar som egentligen ar inhandlade att spara med hundarna. :D

Jag fick jättegod korv från någon liten butik. Dessutom ugnsstekta potatisklyftor, kålrotsbitar, röd paprika, fänkål och lök. Diverse tillbehör: Dijonsenap, surkål, syltlök och dansk remouladsås.

Vatten i glasen på grund av liten kris med vikten. Kaffe och en ruta mörk choklad efteråt.

Häromdagen fick jag besök av en fiskbil hemma. Det är en firma som säljer olika sorters färskfrusen fisk och den är certifierad, fångad på rätt ställen osv, sa de. Jag köpte 2½ kg gös :love: för 500 kr. Himla praktiskt att få hemleverans! Efteråt gick jag in på deras hemsida och då såg jag att de sålde gambas också, viltfångad sådan. Frågan är om man vågar köpa. Är det ok med viltfångad och kan man i så fall vara säker på att den verkligen är viltfångad? Är det bättre att låta bli?

Jag avstår helt från jätteräkor. Men det är enkelt för mig, som tycker att de vsnliga är mycket godare.

I princip tror jag att det är bra om det finns köptryck på vettigt producerade jätteräkor. (Om nu sådana existerar.)

Jag avstår helt från jätteräkor. Men det är enkelt för mig, som tycker att de vsnliga är mycket godare.

I princip tror jag att det är bra om det finns köptryck på vettigt producerade jätteräkor. (Om nu sådana existerar.)
Det är så jäkla gott bara. Nu när grillsäsongen närmar sig, gambas med vitlökssmör :d
Med "vettigt producerade", menar du viltfångade då?

Jag vet inte vad jag menar. :o

Jag vet inte vad som är vettigt i sammanhanget. Men om det finns är det ju bra. Viltfångade, låter ju okej, men jag vet inte.

Torsken med vin- och gräddsås blev sådär. Den var nog inte helt fräsch för det var rätt stark fisksmak och jag fick en del sura blickar när jag micrade resterna i lunchrummet dagen efter.

Igår helgrillad majskyckling med kryddsmör (vitlök, rosmarin, paprikapulver, citron- och apelsinrasp) och potatis i samma form. Förstår mig inte riktigt på kyckling, tycker det blir så himla slabbigt att äta och meckigt och kladdigt att rensa. Har ändå kollat tutorials på youtube. Men ändå ger jag mig på det gång efter gång. Tror att jag kanske har för bråttom när jag ska stycka/rensa. Och kryddsmöret rinner ju bara ut så kycklingen tar inte så mycket smak. Men det är kul att prova sig fram!

Förresten! Jag var på vinprovning på systembolaget förra veckan. "Lär dig prova röda viner", så rätt basic. Jag älskar ju typ allt vin (:o) men har inte riktigt vetat varför eller vad (förutom att jag inte är så förtjust i mjuka bäriga) så det var jätteroligt att lära sig mer. De har en massa andra spännande provningar, ska se om jag kan få med någon kompis på någon mer.

Pasta som vänts ner i en sås av mango chutney och créme fraiche. I pastaröran kom det även med stekt kyckling, paprika, kokt broccoli och körsbärstomater. Väldigt bra snabbmat!

Jag är i Stockholm. Igår blev det middag med en vän, på Marie Levau. Ostron och snustorrt bubbel till förrätt, precis min smak. Högrevschili till varmrätt, med sallad och ett tyvärr tråkigt majsbröd.
Idag blev det konferensmiddag, och som sig bör på en konferens med 700 miljönördar var det helvegetarisk trerätters! Mycket trevligt. Rödbetsbiffarna var snäppet bättre än mina egna :up:

I Skåne ska ett företag börja odla jätteräkor i vatten som värms av spillvärme! Det är ju riktigt vettigt producerat. Enda risken som jag ser det är att folk kanske tror att alla jätteräkor är ok igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 116
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar