Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Flera vuxna och nästan ett helt fotbollslag av barn bjöds på tacos av bästa försvenskade sort, öl i glaset och glass till kaffet hos några härliga vänner.

I dag har jag kort runt lite planlost med hundarna igen medan tva stycken olika har tittat pa min lilla 'ranch'. Under min planlosa resa runt sta'n stannade jag pa en affar och kopte lite vin ... sedan akte jag till nasta for en bit kott (de har en sa fantastisk slaktare/styckare pa plats). Jag hittade lamm bog som jag la pa grillen och till det resten av pasen med sot potatis fries fran igar. Vansinnigt gott och inte samre for att jag satt kvar ute och at (22*C) och tittade pa hastarna i hagen.

Jag skulle ha folk på middag och gjorde mig till med gösen. Det blev inte bra. Mixade bröd med citronskal och en massa örtkryddor, som jag la på fisken. Hyvlade smör på och in i ugnen. Gösen försvann i alla andra smaker :(

Slutsats: Göra sig till kan man göra med tråkfisk. Gös ska ha enkla, rena smaker.

Jag har faktiskt lagat mat för omväxlingsskull det blev "annas saffransfisk" med basmatiris och gröna bönor. Helt ok. Till efterrätt blev det bailystryffelchoklad.

Sparar soppan till ikväll då jag blev tvungen att panikluncha på vad som fanns att tillgå där jag befann mig då blodsockret sjönk som en sten.

Världens kanske äckligaste lasagne någonsin blev det. Det var på vippen att jag lämnade rubbet(som antagligen kom ur någon sorts låda och värmts i en microvågsugn av smaken att döma), men ibland har nöden ingen lag. Enligt menyn skulle lasagnen serveras med en fräsch grönsallad, vilket visade sig vara isbergssallad med kylskåpsmjuka tomatbitar...

SÅ tråkigt att slösa hunger på dålig mat! Jag ska bli bättre på att komma ihåg att ta med mig nödproviant.

Slemproppsgryta med kikärtor och annat samt sallad, blev ok. En halv dl salta spanska mandlar med rosmarin som efterrätt.

Jag har noll inspiration:( inget är kul att laga eller äta just nu, försöker få bort mina trivselkilon och det är så sanslöst tråkigt. Känner mig dock tvungen eftersom jag inte trivs med nuvarande vikt. Tyvärr funkar det dåligt, funderar på om det beror på mina antidepressiva. Har inte tappat ett enda kilo senaste månaden, men inte heller ökat.

Kom hem sent och paniskt hungrig. Padta carbonara enligt tips som tidigare delats i dessa trådar, rucola och svarta oliver. Gott i sin genre.

Sambon lagade middag idag; laxgratäng med chevre och soltorkade tomater. Till det ugnsrostad tomat med vitlök samt potatispuré. Gott, men vi enades om att det var mer av en pastarätt än en potatisrätt.

Jag har nu levt pa kak deg till frukost och lunch i tva dagar.:angel: Middagen blev lam skuldra pa grillen igen ... sa himla gott, men som motvikt mot kakdegen :o gjorde jag en enkel sallad med spenat och rucola (arugola?) och lite chevree. I morgon maste jag lamna huset igen:cautious: och da @aprilmaj's post om gosen har gnagt i hjarnan hela dagen i dag har jag bestamt mig for fisk. Det har absolut inget att gora med hur manga kalorier jag atit de senaste dagarna. alls.:p

Blir väldigt inspirerad av era inlägg, men här är det matmisär igen. På resande fot blir det ingen rolig mat. Varit hemma i 1 dygn och imorgon åker jag tillbaka till Sthlm för ännu en konferens (vilket i-landsproblem). Men tycker oftast min egna mat är godare än den man köper/får :angel: Hotellfrukosten gnäller jag inte på i vart fall ;)

Idag är det vardag så nu lagar jag maten :D Så middagen idag blev vegetarisk lasagne fylld med halloumi, solroskärnor, röda linser, dädpensh (översätts till spenat ifall ni inte talar iphånska) och tomatsås.

Blivit ombedd att baka en påsktårta, och vänder mig givetvis hit. Inget sockerkaka-nutella-tjafs utan lite mer raffinerat. Inte heller en prinsesstårta i gult.
Svårt det där.

Ätit kyckling med timjan och dragon med en tryffelsås till. Stekte brysselkål som tillbehör och champinjoner. Bev riktigt gott.

@Hyacinth I mitt hem har vi lite som tradition att påsktårtan består av bakade mandelmassebottnar och kolakräm. Två lager av varje. Lite bittermandel i bottnarna, annars blir det för mjäkigt. Dekoreras med kanderad mimosa.

Obs! Detta är vad jag TROR att tårtan består av. Det är inte jag som bakar den.

@Hyacinth I mitt hem har vi lite som tradition att påsktårtan består av bakade mandelmassebottnar och kolakräm. Två lager av varje. Lite bittermandel i bottnarna, annars blir det för mjäkigt. Dekoreras med kanderad mimosa.

Obs! Detta är vad jag TROR att tårtan består av. Det är inte jag som bakar den.

Åh, det låter som vår mandelkolatårta, helt suverän.
Min toppas med kolasås (med en dos ingefära och salt i) och lättvispad grädde med siktad kakao.
Botten är en marängbotten med massa mandel.

Jag tänkte dock förnya mig i år, men tusen tack!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 116
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30