Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag atit upp kakdegen. Antligen. Jag gick sakert upp 5 kilo pa ett par dagar medan jag hade deg kvar.

Till middag blev det "blackened" grillad svardfisk till sallad pa spenat, ruccola och grillade tomat skivor. Det kandes faktiskt frasht ever all kakdeg jag satt i mig. :p

Jag är typen som tycker att all matlagning är trååkig men igår tog jag faktiskt an mig uppgiften :D Blev (köpt) pulled beef (som pulled pork men med nötkött) med pitabröd plus lite grönsaker och bbq sås. Var lite hett, är inte van vid det, men inte särskilt misslyckat iallafall :)

Pulled beef var iallafall godare än pulled pork som vi har provat en gång förut.

Hemma idag, sjuk och gnällig. Lutar åt lunch på rester av kryddat ris från hämtindiern stekt med överblivna grönsaker, tex vitkål, röd paprika och lök. Kanske festar jag till det med lite bacon också.

Middagen blir nog någon sorts kikärtssoppa. Tänker att jag kan gå och köpa riktigt gott bröd till, så blir det trösterikt och ändå inte alltför onyttigt.

Lat-mat idag: allt i en gryta. Svettade lök och lite chili med tomatpuré. Hivade i råris, gröna linser, vatten, en krossad vitlöksklyfta, persiljestjälkar och timjan. Kokte tills allt var mjukt, rörde i lite av den där purén jag gjorde häromdagen(det fanns en slatt kvar...) och åt med smulad feta, färsk hackad tomat och råriven squash i vinaigrette. Helt ok. Blir nog resten av det till middag, eftersom jag är så sjukt trött.

Lunch var en oinspirerad sallad, men ändå helt ok.

Nu har jag ätit en burk spanska klimatförstörande jordgubbar, ikväll blir det minilibanesiskt för två.

Idag blev det kycklinggryta med paprika och svamp. Smaksatt med balsamvinäger och basilika. Till det ris och ekologiskt vin från Kroatien. Tisdagar är bra vindagar :D

I dag kande jag mig valdigt oinspirerad nar jag "hoppade in" i affaren. De hade dock sa vansinnigt fina eggplants sa jag tog en sadan och sa har lokala jordgubbar precis borjat komma:d och det kunde jag inte lata bli. Det blev en spenat/ruccola sallad med jordgubbar och en balsamic reduction, och 'fried' eggplant i stekpannan. Jattegott, men jag saknar kakdeg. snyft.:p

Oh ... och nar jag anda holl pa att doppa i agg och brodsmulor sa gjorde jag ett par friterade "pickles" (langa salt och dill inlagda gurkklyftor) Jag hade en del hetta i brodsmulorna och det var gott med eggplanten, men blev helt perfect for mina "fried pickles". :d

Lutar åt morotssoppa med ingefärsyoghurt idag. Behöver hålla igen lite både på kostnader och kalorier inför min resa i påsk.

Råkade köpa en apelsin. Funderar på om jag ska riva lite av skalet i ingefärsyoghurten och saften i soppan, eller tvärtom? Tänkte krydda soppan med senapsfrön och spiskummin för övrigt. Och gurkmeja.

Lutar åt morotssoppa med ingefärsyoghurt idag. Behöver hålla igen lite både på kostnader och kalorier inför min resa i påsk.

Råkade köpa en apelsin. Funderar på om jag ska riva lite av skalet i ingefärsyoghurten och saften i soppan, eller tvärtom? Tänkte krydda soppan med senapsfrön och spiskummin för övrigt. Och gurkmeja.

Jag har haft pressad apelsin i morotssoppa och om bara soppan har lite sting funkar det fint! Låter bra med zesten i ingefärsyoghurten, tycker jag.

Jag har ätit en mastodontlunch på lokal idag:

sniglar med massor av vitlök till förrätt, grillad kalventrecôte med café de Paris-imitation och perfekt spänstig broccoli mm samt till efterrätt citronsufflé med sabayonnesås. Å, vad det var gott! Speciellt sniglarna:heart

Om jag var en rik knös skulle jag äta så fin och bra mat vareviga dag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 116
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår