Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ugglar ensam på landet och odlar mina klena nerver. Äter pasta med en driva stekt färsk grön sparris med hasselnötter, och en driva tomat och lök stekta i olja med vitlök, balsamvinäger och massor av egenodlad basilika. Riven parmesan över alltsammans.

En hamburgare med bacon fran Wendy's ... jag har inte haft en fyrkantig burgare pa manga ar ... och jag vet nu varfor.:angel: Till det en stor portion pommes ... och sa hade jag ingen ketchup och pasarna jag tog var Wendy's ackliga hot chili som smakade plast.:crazy: Nu ska jag tvatta den onda tassen pa lillhunden och sedan ska jag ha ett glas vin. I dag har jag sannerligen fortjanat det.:grin:

Det var mycket riktigt lasagne till lunch i onsdags, med det fantastiska salladsbordet till. Baconpannkaka till middag, med en väldigt god sylt som visst var sockerfri.

Igår fick vi en helt gudomlig fisksoppa till lunch, med nybakt vitlöksbröd och pannkakor till efterrätt. Korv stroganoff och ris till middag.

Dagens lunch var kycklingspett med champinjoner, ananas och paprika, jordnötssås med ordentlig fart i, ris och sallad. Gudomlig fruktsallad till efterrätt, med kanderade och salta nötter att strö över och vaniljyoghurt till. Åsågott.

2015-06-12-1243_557ab7c29606ee03a2a064f4.jpg

Förbereder picnic, det blir rågsurdegsbaguette med tryffelsalami, ruccola, en pigg färskpotatissallad med salladslök och en flaska Leth. Rabarberkaka till efterrätt, smugglar även med två Södra Ipa. BARNET valde bort salladen till förmån för mer tryffelsalami och dricker syrénsaft. Imorgon sista rycket innan hantverkarna invaderar, jag jublar och bävar på samma gång. Längtar till midsommar och landet, då ska jag inte göra många knop. Kan passa på att rekommendera Sara Stridsbergs bok Beckomberga, en ode till min familj. Suveränt bra!

Färskpotatissallad med rädisor, sparris och senapsvinaegrett. Till det rökt makrill och lax, röra med vitlök och kräftstjärtar, knäckebröd och ett helt ok vitt vin. Kändes somrigt och bra :up:

Hämtmat, en god rätt med paneer och himmelsk sås. På balkongen. Perfekt när jag har jobbat som en slav hela veckan för att kunna ha semester nästa.

Imorgon har jag lovat att bjuda på sen lunch. Jag har stora räkor, rödspätta och fjällrödingfiléer att välja emellan. Vad skulle jag kunna göra? Om någon av ingredienserna kan grillas, så är det ett plus.

Kan en dricka rosé till?

Till efterrätt blir det rabarbermousse med stenhårda kanelkakor och om så önskas lättvispad grädde.

Förbereder picnic, det blir rågsurdegsbaguette med tryffelsalami, ruccola, en pigg färskpotatissallad med salladslök och en flaska Leth. Rabarberkaka till efterrätt, smugglar även med två Södra Ipa. BARNET valde bort salladen till förmån för mer tryffelsalami och dricker syrénsaft. Imorgon sista rycket innan hantverkarna invaderar, jag jublar och bävar på samma gång. Längtar till midsommar och landet, då ska jag inte göra många knop. Kan passa på att rekommendera Sara Stridsbergs bok Beckomberga, en ode till min familj. Suveränt bra!

Mysigt, vi och 300 anda glada i en Pyttepark med Stockholms vackraste utsikt ett stenkast hemifrån. Ivar Los lilla park, med vackra Monteliusvägen nedanför. Familjelycka och Beckomberga i skön förening.

Imorgon har jag lovat att bjuda på sen lunch. Jag har stora räkor, rödspätta och fjällrödingfiléer att välja emellan. Vad skulle jag kunna göra? Om någon av ingredienserna kan grillas, så är det ett plus.

Kan en dricka rosé till?

Till efterrätt blir det rabarbermousse med stenhårda kanelkakor och om så önskas lättvispad grädde.
Jag skulle grilla rubbet, och rosé funkar till allt. Nr 75286 Grande Recolte är en hit!

Jag skulle grilla rubbet, och rosé funkar till allt. Nr 75286 Grande Recolte är en hit!
Tack för svar!

Har redan rosé, en present som jag inte minns namnet på. Är rosé-ovan, så det var ju bra att den funkar och till allt t o m :up:

Går det alltså att grilla rödspätta? Och är det lönt? Den är så tunn. Ska man inte göra något roligare med den?

Grillad vegetarisk burgare, tomat, paprika och lök, chips, baguette, coleslaw, crème fraiche fetaost & soltorkade tomater. Loka Crush Citron.
Te och choklad.

Igår blev det grill med vänner. Genom försynen hade någon (också kallad svärmor) gett oss en bit fin nötstek. Denna grillades med omsorg och serverades med rotfruktsstrips och några olika sorters sås (bland annat en parmesansås som inte alls smakade illa :up:). Till detta sallad med fetaost, granatäpplekärnor, paprika, gurka, tomat och blad.

Till efterrätt: Grillad banan med choklad, serverad med vaniljglass.
Till allt och lite till: vin. Massa vin :idea:

Det blev grillade räkor, som legat i lime, sesamolja, chili och vitlök. Till det aioli.

Därefter rödspätta i foliepaket med smör och en massa örter från odlings-/kattbädden. (Tack @Hyacinth!) Färskpotatis från utlandet slungad i smör, dill och grovt salt. Jag hade gjort en kall örtsås, men det behövdes egentligen inte. En neutral sallad med olika salladssorter plus senapsvinägrett.

Rosén har jag glömt att kolla vad den heter, men flaskan hade insvängd midja :up:

Rabarbermoussen blev fantastiskt god. Järnbitarna i form av kanelkakor var bra sidekick. Ett sliskigt dessertvin till.

I efterhand var det dumt att ta en så smakstark förrätt och mesig huvudrätt. Men vi tog god tid på oss emellan, så det funkade fint ändå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 123
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar