Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lova att ta kort på personalens miner när du snackar med dem och förklarar söndagsköttfärssås och det fina med burkchampinjoner! :D :rofl:

Det var inte köttfärssås. Puh. Men en god lite stark köttfärsröra inrullad i något som mest liknande en sorts tjockare pannkaka - inte så tjock som ugnspannkaka dock. En extremt god sallad till med radicchio och fetaost, bland annat.

Nu strax dags för söndagslunch, undrar vad de har att komma med ;)

Gnall och gny ... jag laser allt gott alla ater och sjalv har jag inte atit en enda god maltid pa flera veckor. Och inte lar det bli nagon forran jag kommer till Florida framemot nasta helg sa sonen kan laga mamma en god middag.:grin:

Jag sitter och tittar pa bananen som ar till frukost, och tanker pa den skivade kalkon smorgaspalagget och ostskivorna som far bli lunch da brodet har tagit slut ... och det finns en bit polsk korv, lok och potatis om jag orkar laga middag ... Det finns ocksa varmkorv som jag har till beloning till hundarna nar vi sparar ... chancen ar att jag tar ett par sadana till middag. Kalla. :angel: Det blir en lang dag idag igen.

Har nu eventuellt flyttat ut på landet för säsongen. Rätt uselt väder. Funderar på att tända en junibrasa i kaminen.

Han som kallar sig min bihustru hälsar på mig ikväll. Jag ska laga potatispizza enligt tips från @Myrten och bihustrun tar med sig öl.

Åh vad ni alla verkar ha ätit gott i helgen! Blir riktigt avis, här har det bara blivit halvgod utemat. Och i veckan blir det bara kylskåpsrens kombinerat med utemat, åker på semester på fredag så inget läge för storhandling. :down:

Till lunch igår fick vi gratinerad kyckling med ost- och skinksås, typ. Låter lite konstigt men det var gott. Jasminris till, och god sallad som alltid. Till middag blev det skinka eller möjligtvis en väldigt fin kassler, med fräsch potatissallad trots att det var av den kladdiga varianten. Sallad till det förstås.

Lunchen idag var rotmos och köttkorv - tror aldrig att jag har ätit något av dem tidigare, hör och häpna. Rotmos förstod jag ju att jag förmodligen skulle gilla men köttkorv lät så himla läskigt, tänkte mig sådan där grov julkorv. Det var det inte alls, såg ut som falukorvsskivor fast en annorlunda färg. Gigantiskt salladsbord till med alltifrån soltorkade tomater och rostade inlagda paprikor till waldorfsallad på grönkål, keso och jalapeñosar, oliver, bönsallad, you name it. Allt var jättegott, särskilt rotmoset får jag säga. Undrar varför jag aldrig ätit det förut, vi har ätit mycket rotfrukter i mitt barndomshem men aldrig just rotmos.

OKEJ jag ångrar mig min diss av kylskåpsrens. Åt just en fantastiskt trevlig middag, rökt ekologisk tofu som jag stekte efter att ha panerat i maizena, salt och (lite för mycket) cayennepeppar. Ångad broccoli och en sallad med mest rädisor, en kall sås på turkisk yoghurt, repad timjan och örtsalt. Oväntat gott, blir nog samma imorgon!

Jag har precis ätit särbons saffranssoppa med hembakt tunnbröd till. Jag var upp till svärmor för att säga hej innan jag åkte och fick några kakor direkt från ugnen. Behöver jag säga att min svärmor är underbar? :love: :love: :love:

Igår kväll blev det helgrester - skivor av helstekt kotlettrad / fläskfilé, potatisgratäng, béarnaisesås eller gräddsås, och sallad.

Lunchen idag var ljuvlig, ugnsstekt torsk med kokt potatis, äggsås, ärter och den där fantastiska salladsbuffén - denna gången med någon sorts currymarinerade färska champinjoner som ar så brutalt goda att jag hade kunnat äta upp alltihop.

Igår kväll blev det helgrester - skivor av helstekt kotlettrad / fläskfilé, potatisgratäng, béarnaisesås eller gräddsås, och sallad.

Lunchen idag var ljuvlig, ugnsstekt torsk med kokt potatis, äggsås, ärter och den där fantastiska salladsbuffén - denna gången med någon sorts currymarinerade färska champinjoner som ar så brutalt goda att jag hade kunnat äta upp alltihop.

Det låter som ett suveränt ställe. Torsk är ljuvligt!

Varit på styrelsemöte och blivit utfodrad efter ett matschema - är tokmätt och känner mig sommen övergödd boll :D

Buffé som mat, meddelandet innehåll. Mest hängde jag vid dessertbordet där de hade mycket god brownie, äppelpaj och chokladmousse samt mycket äckliga almondytårtor (seriöst?! Vad är grejen med dem?! :confused: )

I matväg (för de som hävdar att kakor inte är middag) var det ugnsrostade nötköttet, potatisgratängen och den varmrökta laxen riktigt bra. Även någon sorts lax med senapssås samt sparrisen var helt okej.

Några saker var ätbara och så hade de någon form av kantarellmousse som var helt oätbar! Smakade typ gelatinblad blandade med spraygrädde och salt :yuck:

Bröllopsdag idag och makens tur att planera vad som skulle göras. Han hade skaffat barnvakt och bokat bord på den turkiska restaurangen Ottomania.

Till förrätt delade vi på en mixad mezetallrik. 13 varma och kalla meze. Bäst var filodegsrullen med oxkött, men det var även ett par riktigt goda röror och ett bröd som då rakt inte gick av för hackor :d Tyvärr glömde vi ta bild innan vi började äta (underhöll gruppchatten med matbilder) men såhär såg det ut en stund in i alla fall. Bjuder på urringningen.
11329541_10153057690883731_731388277_n.jpg

Till huvudrätt: varsin så kallad mixtallrik (Karisik Izgara) med lammracks, lammspett, kycklingspett och lammkebab. Underbart gott lamm! Potatisen var också precis sådan som jag tycker om den - lättfriterad, inte sladdrig och lagom salt. Serverades med rödvinssås som var god men inte spektakulär.
11418573_10153057776723731_1913334798_n.jpg

Till efterrätt blev det en chokladfondant och en baklava som vi delade på. Chokladfondanten var :love: Ljuvligt rinnig och en fullständig smakorgasm. Baklavan lite väl kompakt, men god smak. God vaniljglass.
11401352_10205375211117889_2500633124691058136_n.jpg

Sedan var vi för mätta för att sätta oss på spårvagnen så vi gick från Aschebergsgatan till Botaniska innan vi slutligen orkade sätta oss ner. En perfekt bröllopsmiddag :love:

Edit: Stora fina bilder ser jag :angel:

Det låter som ett suveränt ställe. Torsk är ljuvligt!

Det är det, på båda påståendena ;) Riktigt rejäl hemlagad husmanskost har aldrig skadat någon (så länge man promenerar regelbundet ;)) - igår till middag blev det prinskorv och stekt potatis. Fy vad gott det var med riktigt stark senap till!

Idag har jag för mig att det är lasagne till lunch.

Gårkvällens middag blev en repris på rökt tofu, broccoli, timjansåsen (förstärkte med dragon och dijon) och en röra på stekta champinjoner, rödlök och en skvätt grädde. Sallad på tomat, rädisor och basilika. Blir även dagens lunch!
Bakade också en holländsk chokladtårta igårkväll, blir eftermiddagsfika idag för kollegorna ihop med köpetårta (nötbottnar och hallonmousse) med anledning av att det är min näst sista dag på jobbet.

Pasta med någon form av sås bestående av spenat, fetaost, tomater, kyckling och grädde. Helt ok! Dock blev jag något snopen när såsen färgades grönprickig - trodde det var hel spenat vi hade i frysen men det visade sig att det var hackad :eek: :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 123
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar