Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sallader, sallader och åter sallader på fantastiska grönsaker, oliver och skojiga ostar. Alltför dyra, rätt dåliga lokala viner. Getyoghurt med trevliga frukter och nötter om morgnarna.

Nu åter i verkligheten har jag fortsatt på salladstemat, men ikväll blir det ratatouille, parmesan och pasta med en massa bladpersilja. Fryser(knäppt, jag vet, nu när sommaren äntligen kommit) och behöver nåt varmt i magen.

Igår fick vi grekisk pyttipanna till lunch - fläskfilé, paprika, rödlök, hela vitlöksklyftor, svarta och gröna oliver, fetaost, hela körsbärstomater... och säkert något mer. Tzatsiki, sallad och feferonisar till.

Igår kväll grillade vi, benfria kotletter med god fräsch potatissallad, vanlig sallad och bröd och ost för den som ville - samt ofantliga mängder melon till efterrätt, fem eller sex olika sorter. Otroligt trevligt!

Lunch: hel grillad fisk som benämndes "dorad", dvs gyllene. Jag undrade om det var en guldfisk/karp, men den var inte alls så fet. God! Som så ofta i Portugal fick jag trist kokt potatis, morot och broccoli till.

Middag: friterad bläckfisk, och räkor som flöt runt i persilje- och vitlöksspäckat smör till förrätt. Bachalau/kabeljo med grillade skaldjur till huvudrätt. Detta låg i en riktigt god tomat- och paprikasås. Vitt vin till.

Sonen grillade flask kotletter, Sonhustrun gjorde en mos av ett par potatisar och ett par 'turnips' (som stora lila radissor) och jag gjorde en sallad av (farsk!) grillad majs och en massa annat med en citron dressing.
SUPER gott och jag at aldeles for mycket ... igen

Lunchen igår var köttfärsgratäng / potatismoussaka med sallad. Middag en sorts Quiche Lorraine med purjolök i.

Jag säger bara: portugisisk mat!

En hel hög friterade sardiner till lunch. En av mina absoluta favoriträtter!

Middag: tomatsallad på gudomluga tomater och lök, små friterade skaldjurspiroger, ett stort fat fullt med olika sorters musslor och räkor, creme caramel och en flaska vitt vin. Altt detta för 46 €!

Jag rullade ut genom dörren.

Jag säger bara: portugisisk mat!

En hel hög friterade sardiner till lunch. En av mina absoluta favoriträtter!

Middag: tomatsallad på gudomluga tomater och lök, små friterade skaldjurspiroger, ett stort fat fullt med olika sorters musslor och räkor, creme caramel och en flaska vitt vin. Altt detta för 46 €!

Jag rullade ut genom dörren.

Gudomlugt vin också? , @Petruska

Mycket generösa mängder! :-D

Alltså, de 46€ var för två personer ihop!

Ikväll ska jag prova en av de fantastiska - hoppas jag - små liksom korvkioskerna, där man istället för korv säljer skaldjur och vin.

Åh, en vinkiosk! Låter gudomlugt!

Själv har jag allt för nära till Johan & Nyström och intog därför en sen frukost där. En av deras smörgåsar blev lunch, ikväll blir det musslor med bacon. Och lite gudomluga droppar vitt i både grytan och kocken.
Jag rockar fett på jobbet idag, så lika bra att fira när man kan.

Nu hoppar jag runt bland reglar och byggprylar och är nöjd. Vi bygger om så vi får ett extra rum, dvs två funktionella sovrum. Det gör dock att övrigt utrymme är minimalt, så inga excesser i köket. Carbonara till BARNET, hämtthai till oss.

Idag ev det canneloni (eller canneloi som det står i receptet) fylld med fetaost, spenat och linser. Täckt med egengjord tomatsås (innehållandes vin från helgen) idtället för köpt sås som receptet ville fiska till det med. Jag vågar påstå att min var betydligt godare!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 124
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar