Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tog (enligt googlat recept) ca 15 klasar syrener och rensade dem. Har sedan hällt på sprit (enligt receptet 3,5 dl men det såg fnuttigt ut så jag hällde på mer). När jag gissar på att det är färdigt kommer jag sila av blommorna och hälla i sockerlag (1+1).

Har ingen aning om det är gott, det här är första försöket :D imorgon ska jag göra syrensaft också, både från de vita och de lila (separat).

Det viktiga är att man gör det från Syringa vulgaris och inte någon av de förädlade arterna.

Edit: 1+1 är alltså förhållandet mellan socker/vatten när jag gör sockerlagen, hur mycket jag häller i beror på hur det smakar.

Vad spelar det för roll om det är bondsyren eller någon förädlad variant? Så länge det fortfarande är syringa vulgaris då, men i princip alla hybrider vi odlar är ju det.

Idag firade vi midsommar med att äta grekisk köttfärspaj i vår gemensamma ensamhet, traditionsenligt och riktigt folkligt! :D

Pajen var riktigt god, men ehm, liknade mest ett stort wienerbröd med smörkräm i :o Inte det minsta likt receptbilden heller för den delen... :D

Vad spelar det för roll om det är bondsyren eller någon förädlad variant? Så länge det fortfarande är syringa vulgaris då, men i princip alla hybrider vi odlar är ju det.

Det ska vara bondsyren, dvs ursprungsarten. De förädlade varianterna (undervarianter till S. vulgaris, ädelsyrenener) smakar mindre.

Jag funderar pa grillad Mahi-Mahi till middag i kvall, med en salsa av grillad paprika och cilantro och till det grillade gronsaker.

Hemma efter tio dagar på Mallorca! Har druckit cava och/eller sangria varje dag :angel:
Kulinariskt har resan bestått mest av oliver, yoghurt, färsk frukt, paella, fisk- och skaldjur och chateaubriand. Men längtar lite till vardagen nu! Pallade citroner en varm natt, de luktar himmelskt gott och kärnorna ska jag odla. Köpte också med mig massa olika färsk chili, minns inte namnet på hälften av sorterna. Allihop hänger i kallskafferiet nu, väldigt färgglatt så fort man öppnar dörren :love:

Zucchiniplättar med fetaost och chili, matig sallad med bl a gröna sojabönor och granatäpple till. Yoghurt- och myntasås, ett glas rött för att fira överlevnaden av första dagen på nya jobbet. Efterrätt blev jordgubbar och grekisk yoghurt.

Rågsurdegsbröd med färskost (istället för smör) gravad lax, hemkörd hovmästarsås, drivor av gräslök och svartpeppar samt färsk spenat. Vatten i glaset, har irriterande blåsa på tungan.

Gjort pigga vietnamesiska vårrullar, vegetariska med mynta, glasnudlar och massa grönsaker samt dito med kyckling. Till det blev det platta nudlar med skämsräkor, massa vitlök, ingefära och limeblad. BARNET älskade skämsräkorna till min ohöljda förtjusning. Nu inväntar jag partnerns avfärd och att BARNET ska somna så jag kan njuta av lugn och ro och ett glas körsbärsvin. Eller två.

Firade den kyliga sommaren med att laga libanesisk linssoppa. Sådan där jättegod som smakar citron och spiskummin och med spenatblad i. Grovt bröd till, nöjde mig med vatten som måltidsdryck.

Vad har du mer i soppan? Har snöat in på linssoppa och utökar gärna mitt receptförråd.
Jag brynte ganska stora bitar av vanlig lök, morot, potatis och några vitlöksklyftor. Kokade upp med en höns- och en grönsaksbuljongtärning. Lät koka tills allt var mjukt, mixade med stavmixer, kryddade med salt, peppar, citron och spiskummin. Hällde i små röda linser i riklig mängd och kokade alltsammans tills linserna var klara. Då la jag ner spenatblad och kokade upp igen. Jag hade även klippt ner persilja, om den inte hade varit slut i affären.

Zucchiniplättar med fetaost och chili, matig sallad med bl a gröna sojabönor och granatäpple till. Yoghurt- och myntasås, ett glas rött för att fira överlevnaden av första dagen på nya jobbet. Efterrätt blev jordgubbar och grekisk yoghurt.
Ni som använder granatäppelkärnor i t.ex. sallader (jättegott!) - kör ni med frysta i paket eller the real thing? Jag har inte testat den frysta varianten än, men det är så söligt med färsk frukt, omän på ett ganska underbart sätt.

Ni som använder granatäppelkärnor i t.ex. sallader (jättegott!) - kör ni med frysta i paket eller the real thing? Jag har inte testat den frysta varianten än, men det är så söligt med färsk frukt, omän på ett ganska underbart sätt.

Jag har aldrig ens sett frysta. Det är söligt att skala dem, men det finns knep att lära sig. Jag tror man kan hitta filmer på nätet som lär ut knepen, om man lyckas googla kreativt.

Jag anvander "the real thing", men jag hittade frysta nar jag gjorde granatapple sirap.:p

Dagens middag blev en underbart 'greasy' pizza fran narmaste haket. det var flera ar sedan sist och faktiskt mycket uppskattat.:grin:

Jag har aldrig ens sett frysta. Det är söligt att skala dem, men det finns knep att lära sig. Jag tror man kan hitta filmer på nätet som lär ut knepen, om man lyckas googla kreativt.

Jag har lärt mig att banka ut dem, det funkar riktigt bra. Dela på mitten, lägg i handen med järnsmiddas nedåt och banka med träslev. Håller jag handen i en bunke slipper jag skura kök efteråt.

Jag hittade frysta i ICA:s frusna-bär-avdelning men köpte dem inte.

Är "äpplet" moget lossnar kärnorna lättare om man liksom kramar halvorna som man skulle krama en citronhalva, och sen bankar loss dem.
Saften är också rätt god!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 123
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar