Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag brukar skära av båda "ändarna", därefter göra snitt från ena änden till den andra i linje med "klyftorna", eller följa hinnornas linje liksom. Därefter bryter jag isär äpplet i klyftor och då är det jättelätt att pilla loss kärnorna över en bunke. De lossnar i stora sjok liksom.

Jag brukar skära av båda "ändarna", därefter göra snitt från ena änden till den andra i linje med "klyftorna", eller följa hinnornas linje liksom. Därefter bryter jag isär äpplet i klyftor och då är det jättelätt att pilla loss kärnorna över en bunke. De lossnar i stora sjok liksom.
Jag skär granatäpplet i två delar och håller det med skärsidan neråt över en bunke och bankar på skalsidan med en träslev tills alla kärnor ramlat ut och ned i bunken.

Igår tunna äggnudlar med massa grönt ingefära och chili.
Idag udonnudlar med massor av grönt, ingefära och chili.
Jag tröttnar inte på viss typ av mat.

Sagt av mig i denna tråd del 8: "Förutom alla läskande förslag i denna tråd på sistone, fantiserar jag nu om att tillaga en spanakopita efter att ha avnjutit en sådan i bild i Sveriges mästerkock. Några riktigt lovande deltagare, förutom ynglingen som producerat detta mästerverk också flygplansteknikern och tjejen som fick stora lovord och sågs som tänkbar slutsegrare. Kul att det är igång igen, ett av mina favoritprogram!"

Och nu, knappt ett halvår senare - är spanakopitan äntligen tillagad och dessutom halvt uppäten. NAMNAMNAM.

Sagt av mig i denna tråd del 8: "Förutom alla läskande förslag i denna tråd på sistone, fantiserar jag nu om att tillaga en spanakopita efter att ha avnjutit en sådan i bild i Sveriges mästerkock. Några riktigt lovande deltagare, förutom ynglingen som producerat detta mästerverk också flygplansteknikern och tjejen som fick stora lovord och sågs som tänkbar slutsegrare. Kul att det är igång igen, ett av mina favoritprogram!"

Och nu, knappt ett halvår senare - är spanakopitan äntligen tillagad och dessutom halvt uppäten. NAMNAMNAM.

Underbart att det är gott men jag var tvungen att googla vad 17 det var O_o det låter fantastiskt gott så jag måste prova någon gång :up:

Potatissallad (utan klet) och kallrökt lax samt salladslök och en flaska Grande Recolte Rosé. Enkelt och lyckat. Vi har ett pågående byggprojekt och gipsdammet är über alles. Hatar det, men ser fram mot resultatet. Jag vägrar laga mat hemma som konsekvens...

Jag fick oväntat besök i dag så i stället för div rester blev det pasta (Capellini) min sås på grädde och sparris, baconströssel och färskriven parmesanost. Till dessert Päronsorbet och allt sköljdes ner med en Rose från Österrike.:love:

Min matmisär fortsätter - jag lever mest på mackor och kaffe och godis :up: :grin: Slog dock till med riktig matlagning igår (och därför rester idag :D), hemodlad sallad och rödbetsskott, couscous, melon, halloumi, cashewnötter och så en avocadokräm till det. Fin middag och positivt när det blir mängder av melon kvar som jag kan komplettera min mack/godisdiet med...

Hade lite vänner på middag igår, vi lagade svamprisotto och färsbiffar med dijon och färsk timjan. Gin&fläder-drinkar till det, silade upp årets flädersaft i fredags och den blev bra.
Idag har jag gjort ett storkok på ratatouille. Underbar tid på året, detta!

Har gjort wok med fläskfilé, Findus original wokgrönsaker (:love:) förstärkt med rödlök och en fryst blandad svampmix köpt på Citygross. Kryddningen var oystersås, kycklingfond, rom, Burmese amber nectar chili, salt och färsk thaibasilika från trädgården. Det blev helt ok men jag borde gjort mer sås för det blev lite torrt. Gjorde flera portioner för att frysa in så jag ska hälla på mer sås. Ris till (som också kommer att frysas till färdiga portioner).

Pasta med sparris, bacon, citron och mängder av parmesan.

Alltså, det är något som inte stämmer med mig och pasta, kan äta hur mycket som helst och ändå vara hungrig 30 min senare :eek: nåja, dagens middag var god även om den behövde kompletteras med glass :D

Kokta rödbetor med pepparrot, belugalinser med vinägrett och egenhändigt odlade kryddor, ugnsrostade små paprikor, ugnsrostade små tomater, vitt bröd, rött vin med en lusitano på etiketten.

Blev glad av att se matlådan idag!

11017873_10205512662314083_7835097913795551653_n.jpg

En pasta Rosso med fullkornstagliatelle och en bönsallad med spenat och rödvinsvinäger. Mums!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 124
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar