Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gör du? Och smakar likören syrén sedan?

Jag tog (enligt googlat recept) ca 15 klasar syrener och rensade dem. Har sedan hällt på sprit (enligt receptet 3,5 dl men det såg fnuttigt ut så jag hällde på mer). När jag gissar på att det är färdigt kommer jag sila av blommorna och hälla i sockerlag (1+1).

Har ingen aning om det är gott, det här är första försöket :D imorgon ska jag göra syrensaft också, både från de vita och de lila (separat).

Det viktiga är att man gör det från Syringa vulgaris och inte någon av de förädlade arterna.

Edit: 1+1 är alltså förhållandet mellan socker/vatten när jag gör sockerlagen, hur mycket jag häller i beror på hur det smakar.

Jag tog (enligt googlat recept) ca 15 klasar syrener och rensade dem. Har sedan hällt på sprit (enligt receptet 3,5 dl men det såg fnuttigt ut så jag hällde på mer). När jag gissar på att det är färdigt kommer jag sila av blommorna och hälla i sockerlag (1+1).

Har ingen aning om det är gott, det här är första försöket :D imorgon ska jag göra syrensaft också, både från de vita och de lila (separat).

Det viktiga är att man gör det från Syringa vulgaris och inte någon av de förädlade arterna.

Edit: 1+1 är alltså förhållandet mellan socker/vatten när jag gör sockerlagen, hur mycket jag häller i beror på hur det smakar.
Låter spännande! Hur lång tid tar det? Har ingen sprit hemma, men om jag köper imorgon och lägger i syrenerna imorgon kväll, blir det färdigt till midsommar? Näe, va? Men jag får i och för sig gäster veckan efter midsommar också :D

Det blev ingen middag på vinkiosk, då det visade sig att dessa förvandlas till utomhusdiskon på kvällen. Får försöka äta lunch där imorgon istället.
Lunch blev grillad sjötunga, jättegod!

Middag blev god ost och oliver följt av grillad squid. Man envisas med att servera kokt potatis, kokt broccoli och kokt morot till snart sagt allting, men jag tog in bröd och sallad till istället. Gott! Vitt vin och sen portvin. Livet är gott!

Låter spännande! Hur lång tid tar det? Har ingen sprit hemma, men om jag köper imorgon och lägger i syrenerna imorgon kväll, blir det färdigt till midsommar? Näe, va? Men jag får i och för sig gäster veckan efter midsommar också :D

Nej, det kommer nog inte vara färdigt till midsommar :D

Särbons erfarenhet av likör är att när man silat av smaksättaren och haft i lagom med sockerlag så blir den bättre om den står ett tag. Hans hjortronlikör blev gudomlig efter att ha stått i nästan ett år. Om det är så med syrenen vet jag ju inte men jag räknar med det.

Nej, det kommer nog inte vara färdigt till midsommar :D

Särbons erfarenhet av likör är att när man silat av smaksättaren och haft i lagom med sockerlag så blir den bättre om den står ett tag. Hans hjortronlikör blev gudomlig efter att ha stått i nästan ett år. Om det är så med syrenen vet jag ju inte men jag räknar med det.

Jag gjorde en del likörer för några år sen, och jag skulle ge särbon rätt utom när det gäller likörer på blommor. Blomsmaken mognar inte, enligt min erfarenhet, den vissnar.

På grund av en ganska stor croissant till förmiddagskaffet, blev lunchen både sen och lätt: skaldjurssallad ich en öl i en vin-/skaldjurskiosk.

Middagen blev en tragedi! Aptrist skaldjursrisotto, ordinärt vin. Så deppigt att jag lite senare på kvällen tvingades ta in lite smårätter och en halvflaska grönt vin på ett bättre ställe. Det reparerade mitt humör.

Sonen och jag lagar gourmet middagar varje kvall har och det ar for varmt for att motionera ordentligt. Inte en bra kombination.

I kvall at vi grillade Kycklingbrost med chimichurri sas och en tomat/gurk/lok sallad Super gott.

Middagen i gar kvall var helt fantastisk. Vi startade med en frusen drink (vid polen) av farska persikor da jag alskar persikor och det ar sasong har nu.
Forratten var sedan grillspett med rakor och farska persikor ... till det ett glas vitt vin.
Huvud ratten var lax och gronsaker med "asian style" sas inrullat i en cedar tra "skiva" med polenta till. Aven dar var grillen redskapet for att laga till det hela. Vansinnigt gott.

Jag har nu fyllt min lilla frys med frusna persiko och vattenmelon drikar ... och hund godis. Prioriteter, prioriteter. ;)

11406810_10205795557027239_4290756993636230764_n_zps0qq5fae1.jpg

18910_10205797151707105_7641910333048747861_n_zpshafkqazv.jpg

1466136_10205797987367996_6008690754740082613_n_zpsepc8rntk.jpg

11143498_10205797987407997_5400539008714114425_n_zps8u4gr3ve.jpg

Ordinarie kökstjejen är på semester denna veckan och det har tyvärr märkts. Maten har varit god (utom någon sorts kebabgryta igår som ingen gillade) men inget att skriva hem om - förutom fiskgratängen till lunch i tisdags som var gudomlig. Ja, carbonaran till lunch igår var också jättegod, men en italienare skulle dåna över att den kallades carbonara. Jag kallar det baconsås med champinjoner (de har fortfarande inte hittat konservöppnaren - i alla fall antar jag att det är anledningen till de konstanta färskingarna).

Ikväll lagar jag pizza med tryffelsalami, ruccola, fikon och oliver (ingen tomatsås) och parmesan. Jag vill generera minimalt med disk i detta bygginferno. Har gjort svanbergasill och en rabarbersill med anis och jox. Svanbergasillen är omåttligt populär här, men lite mastig för min smak, jag hoppas på rabarbersillen.

Ikväll lagar jag pizza med tryffelsalami, ruccola, fikon och oliver (ingen tomatsås) och parmesan. Jag vill generera minimalt med disk i detta bygginferno. Har gjort svanbergasill och en rabarbersill med anis och jox. Svanbergasillen är omåttligt populär här, men lite mastig för min smak, jag hoppas på rabarbersillen.

Recept på svanbergasillen? :)

Jag gjorde en smörgåstårta igår som ska dekoreras och ätas idag. Men jag har större lust att slänga den i något jävla dike för jag var på vansinnigt uselt humör när jag gjorde den (pga annat), glömde ingredienser dessutom. Misstänker starkt att den kommer smaka röv. Skit-tårta. :arghh:

Den matchar i alla fall vädret. :meh:

Vad gör man om man vill vara verkligt dekadent i sin ensamhet? Jo, man tar den svindyra serrano-skinkan och lindar runt sparrisen som ska grillas :D Har ingen aning om det blir bra men jag kommer ju att ha provat iaf :up:

Till det blir det ryggbiff, majs, tomater och tzatziki. Vet inte vilket vin det blir ännu men tänker nog inte ta en av de dyrare flaskorna. Någon måtta får det vara!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 124
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar