Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår tog mitt kusinbarn studenten och jag fixade maten till mottagningen. Det blev god potatisallad (med vitt klegg, inte vinägrett, enligt jubilarens önskemål), pastasallad med nåt slags pestodressing, sallad på belugalinser-gröna sojabönor och granatäpple, tomatsallad, sallad på champinjoner och persilja, varmrökt lax, vildsvinsfärsbiffar, sallad på fetaost och melon. Jag lagade alltsammans utom laxen som jag köpte färdig. Min partner bakade bröd. Kusinbarnets storasyster bakade tårtor. Allt blev gott och hela tillställningen blev trevlig, trots det värsta studentvädret i mannaminne.

Blev du nöjd med den grön-svart-röda salladen @Petruska ? Var det ngt mer i den, kryddor o dyl?

Igårkväll blev det fisk ännu en gång, åkte upp till Helsingborg för att käka middag med en kompis. Sushi från Rå Epok, mums mums. Riesling till.

Blev du nöjd med den grön-svart-röda salladen @Petruska ? Var det ngt mer i den, kryddor o dyl?

Igårkväll blev det fisk ännu en gång, åkte upp till Helsingborg för att käka middag med en kompis. Sushi från Rå Epok, mums mums. Riesling till.

Ja, den blev bra. Belugalinserna var ju inte så kolsvarta i verkligheten som i min fantasi (eller inte så svarta kokta som när de var torkade). Jag kryddade med olivolja, balsamvinäger, granatäpplesirap och salt och peppar. Ville ha det lite syrligt, och samtidigt möjligt för alla att äta (utom då de som är allergiska mot baljväxter).

Öht fick jag mycket beröm för maten, både från medelålders och äldre släktingar, och från tonårsgrabbarna bland gästerna, så det tar jag som ett gott betyg. Kusinbarnet var också nöjt, hennes önskan om maten var "olika saker i olika skålar så att alla kan hitta något de kan och vill äta". Och så blev det verkligen: en del av gästerna gick loss på potatissallad och lax, andra öste på av salladerna på sina tallrikar. Blev som helt olika typer av bufféer beroende på vems tallrik man tittade på. :)

Jag är bortrest i några veckor, kan man säga, för att få lite lugn och ro i själen. Helpension och fantastiskt god mat!

Igår fick jag potatis- och purjolökssoppa med knaperstekt bacon och nybakt foccacia till lunch. Kycklingben och pommes frites (som jag klarade mig utan) och en väldigt god currysås och sallad till middag.

Idag vankades det helstekt fläskfilé med potatisgratäng och hemgjord béarnaise (mycket god och lätt) till lunch, kålpudding och kokta potäter till middag. Just ja, frozen cheesecake med jordnötter och kolasås till efterrätt vid lunchen var det också. Snacka om att jag får upprätthålla mina promenadrutiner! ;)

Senast ändrad:
Falafel, tortillabröd, isbergssallat, gurka, majs, tomat och gräddfilssås.
Dumlekolor. Loka Crush Hallon.

Idag fick jag helstekt kotlettrad med kokt potatis och sås och sallad till lunch. Ja, det är sannerligen rejäl husmanskost på det här byggt - men det behövs verkligen. Alla är utsvultna före varje måltid trots att man trott att man aldrig skulle orka äta igen efter den förra... päronhalvor med After Eight och glass / grädde till efterrätt men det tycker jag inte är så gott.

Jag var just i köket och fick syn på nötfärs och champinjoner (ej burk). Misstänker därför köttfärssås ikväll. Det är ju faktiskt inte söndag, så jag får ta ett snack med personalen. Både gällande det och champinjonerna.

Idag fick jag helstekt kotlettrad med kokt potatis och sås och sallad till lunch. Ja, det är sannerligen rejäl husmanskost på det här byggt - men det behövs verkligen. Alla är utsvultna före varje måltid trots att man trott att man aldrig skulle orka äta igen efter den förra... päronhalvor med After Eight och glass / grädde till efterrätt men det tycker jag inte är så gott.

Jag var just i köket och fick syn på nötfärs och champinjoner (ej burk). Misstänker därför köttfärssås ikväll. Det är ju faktiskt inte söndag, så jag får ta ett snack med personalen. Både gällande det och champinjonerna.

Lova att ta kort på personalens miner när du snackar med dem och förklarar söndagsköttfärssås och det fina med burkchampinjoner! :D :rofl:

Första pastasalladen denna säsongen :)! Pastaspiraler, salami, tomater, gurka, melon, svarta oliver och mozzarellaost. Svalt, mättande och gott på sommaren :)! Samt snabbt och enkelt. Man hinner strimla övriga ingredienser medan pastan kokar....

Biffar gjorda på belugalinser, guacamole, kanarisk potatis med mojo rojo. Alltsammans hemmagjort av mina små händer. Ett par öl från Oppigård till, som var goda men inte på något vis passade ihop med maten.

Bönbiffar med cashewnötter, guacamole, hembakat bröd, grönsaker och ugnsrostad färskpotatis blev dagens middag. Eftersom jag fick sällskap så passade jag på att göra efterrätt i form av lime- och kokosbrulee som var god men inte så bruleeig och fantastisk som jag hade önskat (smakade lite väl mycket ägg tycker jag)

Bönbiffar med cashewnötter, guacamole, hembakat bröd, grönsaker och ugnsrostad färskpotatis blev dagens middag. Eftersom jag fick sällskap så passade jag på att göra efterrätt i form av lime- och kokosbrulee som var god men inte så bruleeig och fantastisk som jag hade önskat (smakade lite väl mycket ägg tycker jag)
Nåt bekant över huvudrätten. :)

Igår var det makalöst, jag gjorde lammfilé kryddad med rosmarin, vitlök, timjan och gräslök. Till det saltbakad rotselleri, en puré på rotselleri och morötter, en rödvinssås, stekt sparris och hackade pistagenötter (jag kremerade de satans hasselnötterna. Två gånger).

Champagne, Barolo och vår nya favorit; amaretto/captain Morgan spiced gold.

Morgonen var en utmaning.

Idag har jag försökt trycka ihop hela vårt bohag i vardagsrummet, vi ska testa vårt förhållande genom att ta in hantverkare för att bygga en vägg och lite annat. Sann lycka när det är klart hoppas jag. Jag och BARNET gav långfingret åt ekorekorawfood och köpte pizza vilken inmundigades på balkongen till ljudet av en studentskiva eller femton. Skulle vilja ha vatten nu men är helt slut. Ska försöka ta mig till den fabulösa luftmadrass som är min och PARTNERNS säng tre veckor framöver.

Låter som ett fint liv i 3 veckor @Hyacinth Bäst du passar på att njuta riktigt ordentligt av nätterna på luftmadrassen, en vet ju aldrig när en får möjlighet att sova på en sådan nästa gång ;) :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 122
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar