Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått en studentbuffé på min lott. Studenten, med vänner och familj, ska alltså äta buffén, inte serveras på den.

Bland mycket annat funderar jag på en bön-linssallad. Visst borde det bli både gott och snyggt om man gör en sallad med belugalinser som bas, och så blandar i gröna sojabönor och granatäpple?! Svart med röda och gröna prickar - vad kan då gå fel?

Tycker det låter både vackert och gott @Petruska !

Kvällens: hade middagsgäster. Lagade fransk ljummen potatissallad med dijondressing. Kokt färskpotatis och smörstekt sparris som bas. Till det blev det stekt lammkorv med timjan. Var lite sugen på att ta fram grillen men avstod. Efterrätt: rabarberpaj med knäckigt havregrynstäcke på brynt smör. Och vaniljglass.

Här blev det rester.

@Thomasine låter exotiskt med fasan. Har inte kommit en sådan närmre än att jag hört dem kackla i diket.

Detta resulterade i en sen kväll och att middagen blev kanelbullar oh chocolate chip cookies. Woops :d :p Ibland är det så skönt att vara vuxen och kunna ta sådana middagsbeslut!

Det låter som en mycket vuxen, näringsriktig och hälsosam middag. Mvh åt sirapslimpa, glass och chokladpraliner till middag igår... :D

Idag improviserade jag fram någon form av grönsakspaj. Vitlöksstekt spenat, rödlök, tomater, zucchini och fetaost i fyllningen samt mycket basilika och oregano som kryddor. Mycket gott! (Sambon var mycket imponerad över att jag hade gjort allt utan recept, så avancerad matlagning som det var :D). Nu ska vi snart avsluta dagen med nybakat tunnbröd och hemmagjord maskrosmarmelad.

I kvall blir det en kartong "Trader Joe's Lasagna" fran frysen. Till den tar jag nog ett glas vin.:D
Åh - Trader Joe´s!!! Där köpte jag alltid en helt gudomlig curry med kikärtor, den enda "färdigmat" jag någonsin verkligen älskat! Curryn och riset kom i varsin påse och var helt perfekt att ta med när man t.ex. var ute och campade - eller när som helst...... Ganska stark, tycks jag minnas, men obeskrivligt god!!!

Åh - Trader Joe´s!!! Där köpte jag alltid en helt gudomlig curry med kikärtor, den enda "färdigmat" jag någonsin verkligen älskat! Curryn och riset kom i varsin påse och var helt perfekt att ta med när man t.ex. var ute och campade - eller när som helst...... Ganska stark, tycks jag minnas, men obeskrivligt god!!!

Fast det mesta har ar kryddag mer an i Sverige. ;) ... Trader Joe's ar awesome :D Till och med fardig maten ar god.:p

Efter en dålig buffé och en bra är jag tillbaka. Idag blev det lunch på wagamama, ikväll hemlagad pizza Bianco med fikon

Är i Gdansk och kan cirka tre ord polska. Många här talar inte så bra engelska. Gick in på en restaurang ute i förorten och lyckades ändå kommunicera "äta". Serverades oerhört god tomatsoppa (med mozarella och ris, om jag förstod det rätt ...) och därefter kyckling med "torr" coleslaw och rostad potatis. Maken åt kycklingsoppa med färsk pasta och därefter hel fisk av okänt slag, även denna serverad med kålröra och rostad potatis. Vi båda avslutade med "traditionell äpplekaka" serverad med glass. Fantastiskt gott. Speciellt när man betänker att vår mat + barnets kycklingsoppa och tillhörande te kostade motsvarande 250 kronor. Totalt.

Jag gillar att vara på semester! :D

Igår åt jag torskrygg i ugn med smör, citron, pepparrot och massor av dill. Kokt potatis till. Grönsksbiten glömdes av.

Får besök av en fyraåring idag. Firar med pasta och köttfärssås, gurkstavar och morotsstavar. Eftersom det regnar, bakar vi nog en sockerkaka också så att vi har något att förströ oss med. Mjölk respektive vatten till maten, jag är lite medtagen efter för mycket rött vin igår (Deadly zins).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 122
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar