Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår grillade vi tunna fläskkotletter. Klyftpotatis och en fräsch sallad till.

Ikväll blir det kycklingspett på grillen. Gissar klyftpotatis och en fräsch sallad till, samt lättkokt sparris och kanske om jag orkar sådan där god broccoli som jag var så besatt av förra sommaren, i dijon"vinaigrette" - med citron istället för vinäger.

Mitt nya billiga liv fortsätter... Fyndade ett kilo kycklinglår för 31 kr idag och gjorde en gryta av dem med gröna linser, citron, lök och bladpersilja som åts till kvällsmat med ris.

Gjorde även en rejäl laddning nordafrikainspirerad lammfärsgryta av 400 gram lammfärs och hemkokta vita bönor.

Grillad färsk lök, tomat och röd paprika med basilika och timjan, klyftpotatis, kryddsmör.
Rabarberpaj med mandelmassa och lime, vispad grädde.

Din kycklinggryta låter jättegod, @Diskurs! Billigt är ju bara bonus i sådana fall.

Här blev det på grund av stor trötthet sushi. Det finns en mycket bra sushi mycket nära. Sedan åt jag stora delar av en förträfflig kanelfläta till kaffet, och nu råder stor frid. Underbar med för mycket kolhydrater när man är trött!

Imorgon skulle jag vilja ha någon riktigt god rätt med pasta och svamp. Eftersom jag gör ett ryck med semesterkilona från förra året nu inför det här årets semester, ska de helst inte innehålla allt för mycket grädde och/eller ost. Tyvärr inte heller vitt vin, på grund av att monopolet är stängt på söndagar och jag har inget vitt vin hemma. Dock mycket rött vin, men det tenderar ju att göra pastasåser rätt fula, ofta.

Jag har inte lagat "mat" pa en vecka nu. Jag ater allt fran "left overs" till vad jag kan hitta i frysen ... som faktiskt mest innehaller bar. I kvall blev det pulled pork fran ett vagstand vid en mack. SUPER gott ... till det hade jag att valja pa att laga nagot sallads aktikt, eller pommes. Det blev pommes.:p Till denna utmarkta maltid oppnade jag en flaska (en av de basta jag hade och mycket god) Cabernet Sauvignon. Nu ar stallet och garage med verkstad fardig packat, huset nastan klart. Tva veckor kvar tills jag maste vara ute. Jag har inga problem att hinna med.:D

Vi ska flytta tvars over landet till Oregon, uppe i Nordvastra hornet av USA, precis soder om Washington som gransar till Canada. Det ar mycket milt klimat med mycket regn pa vintern men nara till bergen och sno. Tva av sonerna bor redan dar och den tredje tanker flytta fran Florida till Oregon om ett ar eller tva ocksa. Ett nytt aventyr alltsa. :D Men forst aker jag till Florida (till sonen dar) och lite norrover efter den har kusten over sommaren med husvagnen.

Oj vilken mathelg det varit! Har haft min ena syster på besök. Fredagkvällen åt vi sushi, inte från mitt vanliga favorithak Saiko utan från ett annat ställe som en vän tipsat om. God sushi men inte lika god som Saiko. Lördagen spenderades (efter finfrukost) i Köpenhamn där vi bland annat åt smörebröd på Torvehallerne. Obligatorisk cava till. Vi besökte också ett trevligt mikrobryggeri som jag spanat in ett tag och drack riktigt god öl. På kvällen lagade vi svamprisotto på trattkantarellerna jag plockade i höstas, stekt halloumi till. Idag har vi stekt pannkakor och badat på Kallis :love:

Vi besökte också ett trevligt mikrobryggeri som jag spanat in ett tag och drack riktigt god öl
Ohh, vilket då?

Här har det varit matmisär typ, ätit "ute" större delen av förra veckan på så fina ställen som BK :crazy: Käkade dessutom en läskig veg, moussaka inne i göteborg i torsdags, samt en helt ok takeawaylunch i fredags bestående av torsk, potatis och svampsås från ett för mig okänt och nytt ställe. Men nä, det har inte varit roligt faktiskt. Igår var det lite bättre, grillat kött med färdig bea samt nypotatis. Inte något som får mig att jubla men det är ändå ätbart :D

Idag hoppas jag däremot på mer inspiration. Startade med en våffel- och kakbuffe till lunch och planerar att äta färsk pasta med räkor och en saffranssås, så bäst för maten att den blir bra för jag orkar inte med mer misär :D :o

Ølsnedkeren heter det! Hittade några IPA från dem på mitt systembolag, och så stod det att det var "lokalproducerad öl" (i Malmö betyder det alltså Köpenhamn :D ) som de bara tagit in i ett litet parti. Och de var kanongoda!! Jyske Dollars hette de. Googlade lite och hittade att de hade en liten pub på Nörrebro, tänkte att nästa gång jag är där måste jag prova. Kan verkligen rekommendera :up:
@Killaloe

Din matdag idag låter fantastisk i alla fall!

Senast ändrad:
Steker tre sorters svamp på tre olika sätt. Ska servera dem med pasta, stekt lök och generöst med fetaost. Receptet förordar även grädde, men jag har mina semesterkilon att tänka på, samt vitt vin, men jag har inget hemma och det är som bekant söndag.

Jag bakade hart brod idag (och gor formodligen en batch till i morgon da jag inte gillar att baka i gas ugnen) sa i kvall blev det ett par harda mackor med det sista av den "pulled pork" jag kopte i gar. Det ar helgdag har i morgon sa jag gor nog en till skap rensning till middag i morgon. Det finns fortfarande en hel del mer jag inte far plats med i husvagnen sa det ar bast jag ater upp det nu for nu har jag tittat pa horders igen och det packas inga matprodukter. Basta. ;)

Vi ska flytta tvars over landet till Oregon, uppe i Nordvastra hornet av USA, precis soder om Washington som gransar till Canada. Det ar mycket milt klimat med mycket regn pa vintern men nara till bergen och sno. Tva av sonerna bor redan dar och den tredje tanker flytta fran Florida till Oregon om ett ar eller tva ocksa. Ett nytt aventyr alltsa. :D Men forst aker jag till Florida (till sonen dar) och lite norrover efter den har kusten over sommaren med husvagnen.
Wow, stora avstånd!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 122
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar