Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har en australiensisk kollega här som aldrig varit i den här delen av Sverige förut så det är roligt. Jag tog med mig lite älgfärs från särbon så idag blev det svenska köttbullar, champinjonsås och färskpotatis (tyvärr importerad men det var det som fanns i den lokala affären). Till det en enkel grönsallad och hemgjord rönnbärsgelé. Gott rött franskt vin i glasen. Det verkade som det hela gick hem :)

Imorgon blir det lokalt producerad varmrökt regnbåge, gräddfilssås med gräslök, potatis och baconlindad sparris.

Jag har en jätterabarber på min lilla uteplats, så idag fick det blir rabarber- och jordgubbskräm med mjölk och kardemummaskorpor. Sen får jag se vad jag ska göra med resten av rabarbern, den är jättelik och mår bara bra av att skattas lite, det är ju bäst att skörda nu med medan stjälkarna är mjälla. Rabarberstress, nåja man kan ju alltid skära ned stjälkarna och stoppa dem i frysen.

Sonen akte tillbaka till Florida i dag och jag erbjod mig (jag vet ju egentligen sa mycket battre) att gradda pannkakor till lunch. Jag spenderade alltsa en ohemult lang tid i koket ... och sedan at vi upp det pa nastan ingen tid alls.:crazy: Det finns nagra kvar ... kan kanske bli efteratt i kvall.:d

Sonen akte tillbaka till Florida i dag och jag erbjod mig (jag vet ju egentligen sa mycket battre) att gradda pannkakor till lunch. Jag spenderade alltsa en ohemult lang tid i koket ... och sedan at vi upp det pa nastan ingen tid alls.:crazy: Det finns nagra kvar ... kan kanske bli efteratt i kvall.:d
Ja pannkakor är gott men tar ju verkligen lång tid att göra om flera vuxna ska bli mätta.

Gött jobb du har!

Ja, ibland så! ;) I tisdags var jag också bortbjuden med jobbet, hade intrycket av att vi skulle få "mat-mat" men det var några oliver, ölkorv, serranoskinka och vårrullar, så jag var vrålhungrig när jag kom hem. Men champagnen var god!

Ikväll är det ännu ett event med mat-tema - någon ska prata om bra picnicmat (typ), någon föreläser om cava, någon mer grej och sedan avslutning med berömd räksmörgås och "fräscha vita viner". Det är bara baler och maskerader, som Andreas Blek af Nosen säger i Trettondagsafton ;) Förresten såg jag just att jag även fått inbjudningar till Volvo Ocean Race, en sommarfest på ett hotell och IFK Göteborg mot Djurgården 1:e juni inklusive middag före.

Snacka om att alla försöker få allt fjäskande gjort innan sommaren och ledigheterna kommer!

Ikväll är det ännu ett event med mat-tema - någon ska prata om bra picnicmat (typ), någon föreläser om cava, någon mer grej och sedan avslutning med berömd räksmörgås och "fräscha vita viner".

Äsch. Jag kan ju inte läsa. Det är ett föredrag om hantering och tillagning av kött av en av killarna från Johan i Hallen i Saluhallen. Cavan var rätt, och tredje momentet var att vi får lära oss blanda sommarens bästa drinkar. Inte mig emot!

Räkmackan hade jag i alla fall läst rätt om, tack och lov ;)

Verkar vara ett tufft jobb du har @Anna ;) Om det blir för mycket kan jag alltid ställa upp som din representant på de här lite jobbigare grejerna som fotboll etc :D

Igår åt vi årets första svenska nypotatis med sill, ägg, gräslök och grädde/gräddfil. Mums! Ikväll blir det varma mackor och sen kanske ett glas rött till semi 2 i ESC om inte mitt halsonda blir sämre.

Lunch idag blev på favoritlunch-haket nära jobbet, Kao's som bara har ekologisk och vegetarisk mat. Idag var det beluga-lins-och-sötpotatisbiffar med guacamole, rostad mandel, couscous och sallad. KANONGOTT! Borde äta där oftare.

Verkar vara ett tufft jobb du har @Anna ;) Om det blir för mycket kan jag alltid ställa upp som din representant på de här lite jobbigare grejerna som fotboll etc :D

Du - nu ska jag inte lova för mycket, men det kan mycket väl vara så att jag har en +1 över till matchen - isåfall är du mer än välkommen att hänga på!

Denna fick jag igår:

img_0372_555ecb4eddf2b3584365bb50.jpg

Inte den godaste räksmörgås jag ätit, det var extremt mycket hårdkokt ägg under räkorna och äggen var just hårdkokta - sådär att gulorna liksom ramlar ur av sig själva. Men själva räkorna var extremt goda.

Yoghurt och müsli till lunch. Bestämde att det var acceptabelt tack vare middag hos föräldrarna nu ikväll.

Förrätten var en toast med nån vit, ganska god smet på, och svart kaviar. Har glömt vad den kallades.

Huvudrätt var en utmärkt fiskrätt med lax, torsk, rödspätta, musslor, räkor och sparris i en utmärkt vit sås, med säkert massor av grädde, vitt vin och någon rätt god ostsmak. Kokt potatis till, och en god blandad sallad med mer sparris i.

Vitt vin.

Tårtan till kaffet var - enkel. Min mamma tycker att det är meningslöst att ens försöka konkurrera med min partner, så man får mycket enkelt fikabröd där. Men min pappa var nöjd, och det var han som var jubilaren. 78 år. De börjar bli lite smågamla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 122
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar