Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har alltid tänkt att granola körs i ugnen först medan vanlig müsli "bara" blandas ihop, men jag kan vara helt fel på det. Å andra sidan gjorde min bästa pluggkompis fantastisk müsli som kördes i ugn på två stora plåtar, men det var nog innan ordet granola uppfanns.

Jag har alltid tänkt att granola körs i ugnen först medan vanlig müsli "bara" blandas ihop, men jag kan vara helt fel på det. Å andra sidan gjorde min bästa pluggkompis fantastisk müsli som kördes i ugn på två stora plåtar, men det var nog innan ordet granola uppfanns.
När jag var barn på 70-talet, var rostad müsli typiskt något som de mer äppelkäckt sunda mammorna (än min) la ner stort engagemang i.

Jag tror att granola brukar vara frö-och nötbaserat till skillnad från vanlig müsli som är grynbaserat. Fast den jag gjorde var baserad på havregryn och hette ändå granola.

Jag tänker att müslin verkar kallas granola när den är - eller ska framstå som - lite lyxigare?

När jag var barn på 70-talet, var rostad müsli typiskt något som de mer äppelkäckt sunda mammorna (än min) la ner stort engagemang i.

Alltså kalla mig gärna sund och äppelkäck men hemmagjord rostad müsli är så fantastiskt mycket godare än den man köper från affären. Det var typ en utanför kroppen-upplevelse första gången jag smakade egengjord och sen dess smakar köpt bara damm. Det måste inte ens vara särskilt lyxiga ingredienser i för att det ska bli fantastiskt.

Quornfärssås, spaghetti, ketchup, gurka, paprika, körsbärstomater och isbergssallat och balsamvinäger.

Efter en hel söndag med jordgubbar till frukost, mellis och lunch blev det allt-möjligt-middag: lins- och tomatsoppa till förrätt, omelett med lyxigt kylskåpsrens (tomater, bondbönor, sparris, västerbottenost, färsk spenat och ramslök) och när jag fortfarande kände mig hungrig en liten skål päron/kardemummagröt. Är ganska mätt äntligen men ändå lite sugen på att gå de femtio långa metrarna till 7-11 och köpa Ben&Jerrys.. :p

Ärtpesto med ingefära/vitlök/ramslök/citron igen, kan bli min nya last i livet.
Sen klämde jag i mig haaaaäääägen daaaaaz chocolate salted caramel, det var ruskigt gott!
Kan även delge er gårdagens fabulösa uppfinning som kom till stånd efter champagneintag:

50% captain Morgan spiced gold
50% amaretto

Rena godiset, men inte lika sliskigt som bara amaretto.

Jag fick middag på ett hästrelaterat event idag. Vegetarisk lasagne, som var helt ok. Några av deltagarna förvånade mig med att säga att de aldrig äter vegetariskt annars.

Till dessert fick vi - Glace au Four! Mycket exotiskt, men också riktigt gott.

Vatten till, och kaffet efteråt var precis lagom starkt.

Igår började projekt äta billigare och jag gjorde en dunderladdning kött- och grönsakssoppa på lammframdel med ben. Soppan blev god men det kanske var lite klent med kött.

Till middag blev det dock räksås med bulgur. (räkor är dyrt med det var frysrensning).

Jag kom hem efter jobbet till en färdig middag, spagetti och köttfärssås. Min sambo bjuder på sådana kulinariska upplevelser när han lagar mat... :D (OBS! Är glad för att jag fick mat lagad åt mig idag, det var fint!)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 120
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar