Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varit på grillkväll, trevligt men kallt. Typ som midsommar.

Fråga: hur funkar en borgerlig begravning? Jag har tack och lov varit på väldigt få begravningar men kommer nu bevista två stycken i snabb följd. Farmor blir en gammaldags men jordfästning, kistbärare och hela paketet (vilket jag varit med om förut, så jag vet vad som händer) morfar en enkel borgerlig. Mina föräldrar som håller i planeringen är utomlands och lite svåra att nå.
Det kan funka precis hursomhelst. Ofta är det ganska likt en kyrklig, med en officiant och kistan bärs ut. Man får också ofta även vid borgerlig begravning gå fram till kistan och ta farväl.

Men när min kusin begravdes var kroppen inte där. Annars var även det ganska likt en kyrklig begravning.

Det kan funka precis hursomhelst. Ofta är det ganska likt en kyrklig, med en officiant och kistan bärs ut. Man får också ofta även vid borgerlig begravning gå fram till kistan och ta farväl.

Men när min kusin begravdes var kroppen inte där. Annars var även det ganska likt en kyrklig begravning.

Tack:) jag väntar mig inget drastiskt, men vill veta lite vad jag har att vänta.

Tack:) jag väntar mig inget drastiskt, men vill veta lite vad jag har att vänta.
Om jag inte fick tydliga instruktioner, skulle jag klä mig dämpat men inte i överdrivet "full sorg", och så skulle jag medföra en sån där handblomma som man brukar lägga vid kistan. Om det inte blir tillfälle att lägga en blomma vid kistan, finns det säkert ett foto av den bortgångna och då kan du lägga blomman där. Eftersom det är borgerligt, hade jag känt mig fri att plocka blomman i ett dike, om jag hade tyckt att det passade min och den bortgångnas stil att göra så. Eller köpt en lite dyrare, om stilen snarare drar åt det hållet.

Varit på grillkväll, trevligt men kallt. Typ som midsommar.

Fråga: hur funkar en borgerlig begravning? Jag har tack och lov varit på väldigt få begravningar men kommer nu bevista två stycken i snabb följd. Farmor blir en gammaldags men jordfästning, kistbärare och hela paketet (vilket jag varit med om förut, så jag vet vad som händer) morfar en enkel borgerlig. Mina föräldrar som håller i planeringen är utomlands och lite svåra att nå.

Jag har varit på en borgerlig begravning som var planerad av den bortgågne (en stor humanist som inte kunde med kyrkan). Det var en officiant som höll i den och hans barn och barnbarn hade en stor del i det hela, som tal och diktläsning. Den hölls i gravkapellet (förmodligen för att det var mest praktiskt, i en liten by finns det inte så många lämpliga lokaler). Vi gick fram till kistan med en blomma (i vårt fall en varsin röd ros). Kistan var kvar när vi gick ut, han kremerades och askan spreds över fäboden där han jagat. Musiken som spelades var på CD och sådant han valt ut. Det var en begravning som stämde väl med den person han var.

*stor kram*

Tack för fina svar! Jag kan ju fråga mina föräldrar men det är så nytt och färskt så jag låter helst bli.

Ikväll blev det tidigt med BARNET, A-fil med hemkokt jordgubb/myntasylt och müsli. En rågsmörgås till. Ingen av oss var upplagd för annat.
Imorgon kommer mina finaste kamrater och äter hos oss, har gjort en ärtpesto med citron/ingefära/vitlök/ramslök/sötmandel jag tror blir riktigt bra. En god pasta och vin till, efterrätt blir hemlagad lingonparfait. Lite chark kommer troligen också slinka ner, vi delar en kärlek för tryffelsalami.

Kan tillägga att jag gjorde en ny rabarberkaka som blev mycket lyckad. Samma recept minus kesella och i långpanna istället för muffinsformar.

Nyss hemkommen från brunch på Dubbel Dubbel. Supergott och är riktigt mätt, uppfriskande med andra brunchkoncept än det vanliga tugget. Gick inom min favorit-asiatiska butik på vägen hem, har handlat massa roliga spännande grejer. Matinspiration check!

Då ska vi se.

I onsdags kväll åt jag torsk fångad av föräldrarnas kompisar, med smör, pepparrot, citron och dill. Kokt potatis till. Grönsaker glömdes bort. Men jag säger som Tiffany Persson - dill är ju en grönsak.

I torsdags grillade vi kycklingspett samt några överblivna kabanosser. Potatisgratäng till det.

Igår, hemgjorda hamburgare med fullkornsbröd, gurksallad och andra goda grönsaker.

Ikväll blir det någon sorts köttfärsröra med grönsaker och annat gott.

Idag firade vi födelsedag inom familjen med trerätters middag. I vanlig ordning stod pappa för maten och jag för efterrätten (en mycket rimlig uppdelning :D).
Förrätt blev minipizzor med taleggio, marinerad rödlök, pistaschnötter och aprikoser.
Huvudrätten var grillspett gjorda på lax och skinka, med en sås på vitt vin och gräslök samt färskpotatis till.
Efterrätten bestod av tårta med citron/vit chokladbotten, jordgubbspannacotta, rabarbermousse, jordgubbs/rabarbergele samt chokladdekorationer och färska jordgubbar. Mycket omständig sak att baka men väldigt god och enligt alla andra värd besväret.

Ikväll åt jag rågbröd med ägg och tomat samt fil med min egen mycket goda och mycket onyttiga müsli (eller "granola" som det heter nuförtiden) med havregryn, pekannötter, vit choklad och torkade blåbär. Till detta ett rökigt te, ingen aning vilket, samt ett glas zinfandel (!). Övriga åt fulpizza.

Ikväll åt jag rågbröd med ägg och tomat samt fil med min egen mycket goda och mycket onyttiga müsli (eller "granola" som det heter nuförtiden) med havregryn, pekannötter, vit choklad och torkade blåbär. Till detta ett rökigt te, ingen aning vilket, samt ett glas zinfandel (!). Övriga åt fulpizza.

Har du fattat vilken sorts müsli som är granola, så att säga? Det verkar inte betyda exakt samma sak som müsli, utan snarare vara en underkategori?

Har du fattat vilken sorts müsli som är granola, så att säga? Det verkar inte betyda exakt samma sak som müsli, utan snarare vara en underkategori?
Jag tror att granola brukar vara frö-och nötbaserat till skillnad från vanlig müsli som är grynbaserat. Fast den jag gjorde var baserad på havregryn och hette ändå granola.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 120
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar