Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag försöker härja upp sambon ur sängen så att vi kan ta en pittoresk matshoppingrunda i solen. Men eftersom livet sällan är pittoreskt så får jag bara ett grötigt och irriterat "va' ä're?" som respons. :meh:

Jag säger bara isbit. En brukar räcka.

Fast du ska kanske inte förvänta dig en glad sambo efter det men definitivt vaken :cool: :D

Middag igår och lunch idag blir sallad toppad med bland annat rostade rödbetor med smulad fetaost och aubergine stekt i olja och chipotle.

Har lite dålig matinspiration just nu och då blir det sällan något ordentligt "lagat". Men! Upptäckte att koriandern i balkonglådan grott trots obefintlig omvårdnad. Myntan är ännu längre kommen, men den var övervintrad och bara omplanterad i en annan kruka. Kanske kan min inspiration spira lite i takt med kryddorna.

Ser redan med fasa fram mot lunchen då det är dags att kämpa ner det sista av min havreyoghurt. Åh, jag hoppas att det visar sig att den har blivit för gammal så att jag kan köpa annan yoghurt!

Hoppar in här i jakt på tips. Har sedan en tid tillbaka börjat få halsbränna av lök vilket gör att jag undviker den totalt nu. Men finns det nån väldigt mild lök man kanske kan våga sig på? Silverlök?

Hoppar in här i jakt på tips. Har sedan en tid tillbaka börjat få halsbränna av lök vilket gör att jag undviker den totalt nu. Men finns det nån väldigt mild lök man kanske kan våga sig på? Silverlök?

Icas gula grillök (gigantiska, tre st i nät) är betydligt mildare i smaken än vanlig gul lök. Jag tycker rödlök går bra också men det är ju väldigt individuellt.

Ja! Jag tänker alltid att jag borde gilla det men nä, det blir liksom aldrig mer än okej (om ens det).

Så hur sjutton gör en för att det ska bli ätbart iaf?

Polenta ar en sa typisk ratt har i Sodra USA, fast har heter det grits och tillreds lite annorlunda. Den ena ar gjord med gul majs den andra med vit majs och jag gillar ingen av dem. :p

Förbereder för bokcirkelmiddag ikväll. Det blir små krustader med soltorkade tomater och brieost och lite rosa bubbel först, sedan jordärtskockssoppa på hemodlade skockor och till efterrätt blir det banoffepaj. Aldrig testat pajen förut, men det verkar ju rätt enkelt. Förutom det eviga kokandet av konservburken...

Förbereder för bokcirkelmiddag ikväll. Det blir små krustader med soltorkade tomater och brieost och lite rosa bubbel först, sedan jordärtskockssoppa på hemodlade skockor och till efterrätt blir det banoffepaj. Aldrig testat pajen förut, men det verkar ju rätt enkelt. Förutom det eviga kokandet av konservburken...
Det finns färdigkokt :).

Sitter och äter lunch (kl 19...). Blev glad när jag funderade på vad jag skulle laga och insåg att jag köpt på mig auberginer igår.
Blev en halvstekt sådan idag, med tabbouleh gjord på bulgur, grovt hackade soltorkade tomater, skurna körsbärstomater, skivade oliver, persilja och citronsaft. När man gör egen får man väl ta extra allt?!

Gör nog baba ganoush på den kvarvarande hela auberginen på måndag. :d

Edit; Just det ja! Brukar ha i lite buljong i bulgurn för extra smak!

Jag lagar moussaka. Nu står den i ugnen. Kan inte minnas när jag gjorde moussaka senast, förutom en som jag har gjort ett par gånger under de senaste decennierna som bygger på ett danskt, vegetariskt recept. Den jag har i ugnen nu är inte vegetarisk.

I kvall blev det en lasagna fran frysen igen. Det ar det enda frusna fardigmat jag ater ... den har ar en Mexicansk stil Lasagna. MUMS.

Igår hade min sambo grillat (manligt av honom eller hur?! Så slapp lilla jag stå vid den farliga grillen liksom! :D), både kött och grönsaker i foliepaket. Väldigt gott tillsammans med en yoghurtsås. Till efterrätt blev det rabarber/jordgubbsmarängpaj.

Idag blev det "vad köket har att erbjuda" dvs rester och jag lyckades trolla ihop något smörrebrödsinspirerat med hoummus, hackade tomater, avokado och stekt spenat. Till det typ plättar gjorda på morot, zucchini, purjolök och parmesan. Lite sås från igår också till alltihop och så avslutade vi med kaffe och överblivna bullar :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 120
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar