Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min matlagardag, det blev kyckling med späda morötter, purjolök, zucchini och dijonsenap i gräddsås. Basmatiris till. Sambon bara "du med din kyckling"... Dålig fantasi, japp!

Zappade förbi Nyhetsmorgon i måndags och såg han stjärnkocken Tommy Myllymäki (?) laga en pastasallad med en dressing som såg galet smarrig ut samt en potatissallad med lax. Ska provas inom kort!

Vilken fantastisk tråd. Har precis upptäckt att Buke är mer än häst och övriga djur. Jag sitter vaken och klickar runt lite sporadiskt och hysteriskt eftersom jag ska ta bort en häst tidigt i morgon bitti.

Vi som är vegetarianer åt kikärtsgryta. Kokosmjölk, potatis, blomkål, chili, ingefära och koriander. Ris. Gott.

I dag kopte jag 'hot' buffalo wings i sta'n och det blev min middag tillsammans med lite potatissallad med senap. Det var faktiskt riktigt gott ... eller sa var jag helt enkelt hungrig nog for kompositionen. :p

Igår blev det äggröra med lite kylskåpsrensning (sparris och tomater) och nyinköpt sallad plus ramslök. Bara så att ni vet, jag är väldigt arg på er alla som sjungit ramslökens lov för när det fanns på Ica Maxi i Falun var jag ju tvungen att prova. Det är ju gott men 29,90 för 50g!!! O_o är alldeles för dyrt så det blir inte fler inköp. Jag tror heller inte att ramslök skulle trivas i jordmånen/klimatet här :cry:

Men gott var det :d

Ja! Jag tänker alltid att jag borde gilla det men nä, det blir liksom aldrig mer än okej (om ens det).

Så hur sjutton gör en för att det ska bli ätbart iaf?

Jag gör bara polenta som dessert/mellis. Sjuda med mjölk och vatten några minuter ihop med vanilj och sen ringla lite lönnsirap över :d och lyckas sleva i mig det utan att bränna gommen..

Men jag har ätit det hos en kompis som först kokte en gröt, därefter hällde det i en oljad ugnsform och sedan gratinerade det med ett tunt lager parmesan på. Skuret i trekanter blev det kanongott med matig sallad, fetaost/soltorkad tomatröra och grillade grönsaker.

Jag har jobbat hemma i två dagar pga läsning och utvärdering av anbud i en LOU-upphandling. Konsumerat stora mängder finkaffe från Soldes (prima kafferosteri i Malmö) och levt på yoghurt. ÅH jag älskar yoghurt. Hittade en burk veg-gryta i frysen så den blir det till lunch idag iaf.

Tack vad gulliga ni är. Vi mår så bra som man kan, det finns ett stort inslag av lättnad i det hela. Det hade varit värre om det hade blivit mer utdraget, och har varit ett par tuffa veckor (och sista år pga ahlzeimers och fallolycka) innan. Vi inledde därför dagen på Johan & Nyström med cappuccino och pain au chocolat innan förskolan. en snäll mjukstart på dagen.

Ja! Jag tänker alltid att jag borde gilla det men nä, det blir liksom aldrig mer än okej (om ens det).

Så hur sjutton gör en för att det ska bli ätbart iaf?

För några år sedan gjorde jag det som en gröt som fick koagulera i ett ganska tunt lager på ett fat. Sedan skar jag små tårtbitar som jag stekte ganska hårt i en grillstekpanna (räfflad). Det blev ätligt, men några större mängder var det ingen som åt.

I en italiensk kokbok, på svenska, som jag har, skriver författaren vid en av rätterna att man traditionellt serverar polenta, men att vi kanske föredrar pasta.

Ang polenta säger en vän som jobbar som kock i Italien att det måste göras i storkok (minst 50 portioner) för att bli bra och att man aldrig aldrig aldrig får sluta röra. Jag har glatt låtit bli...
Skönt att läsa! Jag trodde att det var jag som var kass. Har försökt göra polenta på olika sätt men det blir typ

tumblr_mmwzphdio71s7mgylo1_400.gif

Gårdagsmiddag: take away: två varianter med paneer. Palak Paneer och Zaffrani paneer. Kryddat ris och naan till. Lättlagat för mig, och gott!

Lunchen idag blev tagliatelle med vitlöksstekt svamp och persilja och stekt spenat med valnötter.

Middagen kommer att bestå av smörgås om inget under inträffar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 120
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar