Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ååååh nässlor! Måste ut i naturen, tanto räknas inte. Har insett att inte ens kirskål växer på bakgården. Men de nedanför har rosmarin...

Kan byta kirskål och nässlor mot en BRIO-spis. Sugen, någon?
Kan du inte satsa på nässlor och kirskål på balkongen nästa år? Verkar vettigare än blommor och annat oanvändbart trams! :D

(Själv rensade jag upp MÄNGDER av nässlor ur mina rabatter igår - jag tvivlar på att jag kommer äta så mycket att det är försvarbart att ha en rabatt bestående av nässlor och maskrosor :( )

Grillade hamburgare med tillbehör blev det idag. Sambon körde klassiskt med ketchup och annat "normalt" och jag spexade till det med överbliven hoummus, myntasås och avocado istället. Betydligt bättre alternativ tycker jag, såklart

Fyra dagar i Berlin genererar noll poäng i matlagning. Men en hel del gott har det blivit, och sizzling fajitas och mojitos på vårt favorithak hörde till höjdpunkterna. Annars väldigt mycket take away-kaffe, croissanter och glass i de soliga parkerna!

Glömde helt av att man kanske skulle äta mat igår? Så det blev ett glapp mellan frukost runt åtta och framåt nio på kvällen då det blev fiskpinnar med ris och pulverbea. Matmisär i sitt esse skulle jag tro.

Idag tänkte jag göra en pastagratäng med tonfisk, frysen behöver påfyllning av matlådor :)

Utvidgad familj på besök utfordrades med kronärtskockor med rört citronsmör, fiskfärsbiffar med chili och lime i och limeaioli bredvid, ugnsrostad salladslök, stekt sparris, morötter smaksatta med lite smör och saffran, rädisor, bröd. Vatten till, för ingen hade kommit ihåg att gå till Systembolaget.

Desserten blev misslyckad men god chokladkaka med hallonsorbet bredvid.

Brynte vitlök, gul lök, majrovor och blomkål i olivolja. Tjoff i med mangold, spetskål och rödbetsblast. En skvätt soja, lite balsamvinäger, diverse kryddor. Hällde det sen över en bädd av bataviasallad, cossallad och rucola och så röd quinoa till. :d
Attans så mycket roligare det blev att laga mat, med hemodlat i trädgården. :laugh: :banana:

Igår fick jag först ett ryck och serverade mig själv stekta ägg på rostat bröd med bacon till brunch, och gjorde på kvällen någon sorts soppa på vitkål, nötfärs, potatis och lite annat gott (dijonsenap, bland annat ;)). Det blev barnsligt gott att bara sleva i sig med sked, och jag ska precis värma en portion till lunch :love:

Idag körde vi på snabbmatish i form av lax täckt med fetaoströra samt tagliatelle/morotshyvlor/zucchinihyvlor till. Typ det mesta som går att laga på ca 20 minuter är snabbmat i min värld :)

Ehrm. En halv burk fiskbullar i hummersås och ärtor och broccoli. Massa salt och svartpeppar. En liten böjelse jag har. Bubbelvatten till.

Har nu gått ner 7 kilo sedan viktväktarstarten. Känner mig sjukt duktig, och det har inte ens varit jobbigt. Har dock några kilon kvar till målvikt, och min utmaning blir att hålla vikten.

Tack raring!

För den oinsatte: tag en burk och öppna denna.
Placera hälften av innehållet i en djup tallrik, kör i micron tills det uppnått önskad värme. Tag ut, salta och peppra. Om man önskar kan man koka små bitar potatis under tiden, sedan mosa allt till lagom klumpig konsistens, tänk kattmat.
Släng på en näve kalla gröna ärtor och lagom små bitar broccoli från dagen innan. Ätes med gaffel framför märklig programserie om familj som bor i hydda i skogen. Skänk tanke till partnern som dricker vin i Frankrike och missar denna kulinariska högtid.

Färdigmat från frysen igen, har ingen inspiration. Tur att jag har egengjord färdigmat dock :up:

Ingen som vill komma på middag? :p Mycket av min håglöshet när det gäller matlagning är att jag bara lagar åt mig själv, dvs när jag har ett offe... eh, GÄST så tar jag ut svängarna rejält :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 118
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar