Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Framförallt kirskål måste vara typ satans påfund. Helt omöjligt att bli av med...

Förutom som mat då, så här är receptet: http://www.recept.nu/anette-rosvall...-rotfrukter/ograspaj-med-nasslor-och-kirskal/

Jag fr erkänna att jag fyllde ut med en slatt spenat som låg och såg ledsen ut, samt att jag tror att valnötter hade gjort sig bra i pajen om en gillar det :)
Tack! Valnötter ska jag definitivt ha i, bra idé!

Som du säger är kirskål nog en beständig del av trädgården, så det gäller att samla på sig recept en masse :up:

Hur kryddar ni för att balansera kirskålens smak? Jag tycker den dominerar allting. Tycker inte ni det?
Har inte ätit jättemycket kirskål i mina dagar, men de är mindre beska på våren så man kan passa på då och bara ta de späda bladen.

Gjorde pesto med kirskål en gång. Hade i ramslök och vitlök också utöver de vanliga ingredienserna. Det blev helt okej.

Har blivit bjuden på kirskålsstuvning med bl a honung i och det var också gott.

Lär det vara!
Jag köpte min för 199 spänn på clas ohlson. Säkert inte den effektivaste men smidig modell och helt klart värt slantarna.

Jag ska svänga förbi CO och kolla då istället för den på nästan 600kr jag hade spanat in :p tack för tipset!

Jo! En hyperviktig fråga!

Hur stor är en portion? Jag har ju ingen aning, och i mitt poängräknande orkar jag inte väga varje enskild ingrediens. Jag lagar ju mat till fler än mig själv. Jag förstår ju att sallad tar mer plats än bönor, men om man bortser från sallad och ärtskott, vad "ska" en portion väga? Eller ska jag tänka i deciliter mat? Jag kan inte gå på mättnadskänsla eftersom den är helt åt skogen precis som mina hungerkänslor efter x antal år med ätstörningar. Tallriksmodellen förkastar jag.

Är lagom frukostmängd 1 dl fil + banan, eller 3 dl fil + banan?

Om problemet är att du äter för mycket finns två lösningar jag tycker funkar. Den ena är att du först lägger upp mat som vanligt och sedan tar bort typ en tredjedel av det du tog. Ät och vänta typ 20 min, är du fortfarande hungrig då tog du bort för mycket.
Annars funkar det faktiskt bra att byta till mindre tallrikar som Hastflicka märkte. Den mindre ytan lurar ögonen att tro det är mer :)

I helgen har jag mest ätit varma mackor känns det som.. Hittade ett recept på tonfiskgratäng igår som lätt gott jag tänkte göra idag, behöver fyllas på med matlådor i frysen :)

Hur kryddar ni för att balansera kirskålens smak? Jag tycker den dominerar allting. Tycker inte ni det?

Jag märkte knappt av den om jag ska vara ärlig :o Eller ja, jag tyckte inte att det tog över. I mitt fall så kryddade jag med vitlök, mängder av svartpeppar och så var det även getost i, vilket säkert "dolde" en del av smaken från kålen.

Åh kirskål. Jag har efter diskussioner med vänner (som rekommenderar att göra pesto på det f ö) kommit fram till a) det är fullt av det på min innergård och b) det går inte att förväxla med något annat (svampplockaren i mig är försiktig med att äta sådant jag känner mig osäker på att identifiera :D). Jag har sneglat på dem under några säsonger så i år ska jag göra slag i saken.

Helgens middagar bestod av att jag köpte falafel. Söndagslunchen bestod av couscous direkt ur kastrullen. Sätter mitt hopp till att sambon lagar något vettigt idag.

Sjögräsnudlar, färsk vitkål (:love:), paprika, palsternacka och charlottenlök tunt strimlat och wokat med mycket ingefära, soja, risvinäger, ingefära, chili, limeblad, vitlök och lite grön currypasta.

Min snabbmiddag både igår och idag blev sallad, smörfräst sparris med flingsalt och lösstekt ägg (heter det så? Sunny side up-ägg). Ser fram emot lugnare tider med mer matlagning.

Fortsätter mina paneringsexperiment, denna gång blev det chevre panerat i nötter och frön som jag sedan la i ett hamburgerbröd med grönsaker och lite crema di balsamico, supergott veg alternativ till hamburgare!

Jag har startat min ostronskivlingodling, samt en shiitakeodling. Hur skoj som helst, 5:e året i rad.
Ikväll blir det pasta med pesto, snubblade över en jättekruka basilika som jag inte kunde motstå.

Peston blev sjukt bra! Massa basilika, vitlök, ramslök, citronzest, salt peppar och olivolja. Fräste sockerärtor till, och god de cecce-pasta. Vatten i glaset, imorgon väntar lamm och vin och på fredag demonstrationer i sann campagnevänsteranda- eller om det blir f!. Därom tvista de lärde.

Idag blev det Libabröd med hoummus, yoghurtsås med mynta, halloumi och mängder av grönsaker. Bra snabbmat :up: :)

Åhh! Det är gott!
Min kära fader brukade alltid lägga enbart ost i libabröden, sen in i micron på full effekt så det smälte och bubblade. Sen fick man äta så fort man kunde. Sanslöst onyttigt och gott.

Åhh! Det är gott!
Min kära fader brukade alltid lägga enbart ost i libabröden, sen in i micron på full effekt så det smälte och bubblade. Sen fick man äta så fort man kunde. Sanslöst onyttigt och gott.

Åh det låter fantastiskt! Det råkar finnas ett Libabröd över sedan igår och någon lunch bör jag väl äta... :angel: :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 118
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits