Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har tyvärr varit matmisär här igen, det är så tråkigt att laga mat åt sig själv bara (är någon i närheten är det bara att knacka på, det mesta finns i frysen :D).

Nåväl, eftersom det inte blåser hel storm idag utan bara halv så tänkte jag begå grillning. Jag köpte hängmörad biff billigt för ett tag sedan (kort datum) så en skiva av den håller på att marineras i JD BBQ-sås, Innis&Gunn ale, chipotle morita och meco, balsamvinäger, Worchestershiresås, svartpeppar, salt med ramslök samt rybsolja. Till det blir det baconlindad sparris, grillad tomat och egenhändigt gjord tzatziki (vilket påminner mig om att jag måste riva gurkan). Jag ska lyxa och slänga på JD rökspån också :up:

Sallad innehållande klyftpotatis, kidneybönor, tomat, rödlök, rucola och oliver, cottage cheese.
Rabarberpaj.

Skulle du äta den med frukt och müsli?
Definitivt! Av all vegetabilisk yoghurt jag har smakat är den mest lik så som naturell yoghurt i Sverige smakar. Smaksatta är ju ofta så söta eller har en konstig smak (både veg. och mjölkbaserade). Vill inte låta som att jag är sponsrad av Carlshamn (:o) men den är verkligen i en helt annan liga. Så ge inte upp innan du har testat den!

Al fresco matlagning :D:

Resultatet:

Det blev dock definitivt inte al fresco intag av maten, SÅ varmt är det inte. Det hade dock slutat regna när det var färdigt för att grilla :up:

Jag trodde jag grillat biffen för länge men den blev jättebra. Rökspånen från JD var riktigt trevliga, de kommer jag att fortsätta köpa. Flaskan med blomman på är ett skamlöst sätt att göra reklam för gården där jag jobbade en gång i forntiden. De är jättetrevliga, tar bra hand om djuren och resterna som blir kvar när de pressat rybsoljan (som är i flaskan) ges som foder till nötkreaturen. Rybsoljan är dessutom ogudaktigt god, en fyllig nötig smak :d har ni chansen att prova så gör det! Den är vansinnigt smakrikare än rapsolja. Vinet är supergott men restat hos leverantören så hittar ni en flaska, köp! Den är precis som oljan ekologisk.

Alltså, vilken mat! Jag är ibland en gudabenådad kock. Frikadeller på kalv, en matig sallad med kokta, hyvlade rödbetor, svarta bönor, citrus, ärtskott, rostad pumpa, syrad rödlök mm. En flaska campofiorin fr 2011 till, mycket bra!

Efterrätten blev den sötsyrliga citronpajen med en halvflaska Nivole, en för mig ny upptäckt. Låg alkoholhalt och pärlande, helt superb.

Avrundade med champagne på historiska museet och massa roliga utställningar.

Potatisgnocchi, ugnsbakade rödbetor, pepparrot, svartrot och grön sparris stekt med lök och hasselnötter, rädisor. Hof till, överbliven.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 118
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar