Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker quinoa har en tendens att smaka lite unket, särskilt när det är jag som tillagar den. Har du samma problem?

Här råder fortfarande det förfall som inträdde då sonen flyttade hemifrån för flera år sedan: smörgås till frukost är helt ok. Yoghurt med frukt och müsli till lunch, är ok när det är varmt ute, förutsatt att jag kommer ihåg att köpa med mig frukt till jobbet. Smörgås en gång till som middag är faktiskt inte ok.

Men det är så JOBBIGT att vara strukturerad när man inte längre är (aktiv som) förälder. Fattas bara att barnen börjar säga att det är dags att jag läggs in på ålderdomshem, eftersom jag inte klarar av att sköta mina matvanor längre.

Planerar bättring inför semestern, men då pratar vi om sex veckor av årets 52, och det är fortfarande ett tag dit.

Unket och smaklöst ja, men inbillar mig att det är hälsosamt. Det kan vara gott, men misstänker att fuffens är inblandat då.

Såg också att det var någon här som köpt glassmaskin och nu verkar skapa glass i överflöd. Jag har också gått i köptetankar länge men är rädd att det ska sluta med att jag börjar äta glass till frukost :o
Ingen fara, det finns botemedel! Tycker du att du blir för besatt så gör du ett rejält lass saltlakritsglass som du äter av tills du mår illa. Då blir du avtänd på glass ett tag. Funkade för mig! :up:

Jag åt också tacos igår. Gjorde en lyckad röra med sojafärs, kidneybönor och finskurna morötter bl a (kryddad med JD-barbecue sauce och mycket tabasco), som åts med torillas, majsdipp med koriander, tomatsalsa och ruccola.

Unket och smaklöst ja, men inbillar mig att det är hälsosamt. Det kan vara gott, men misstänker att fuffens är inblandat då.

Vilken quinoa använder ni som smakar unket? Vit, röd, svart?
Jag tycker den brukar vara god men ganska tråkig, så jag rör alltid ner något annat också när det är några minuter kvar på koktiden. Typ gröna bönor, små broccolibuketter eller soltorkade tomater. Hett tips!

Jag har en morots- och rödbetscurry på spisen. Provar en tikka masala-pasta som jag inte har använt förut (plus mycket färsk chili, ingefära och vitlök). Curryn har förunderligt nog en vacker djupröd färg, vanligen när jag lagar mat med rödbetor i så ser det ut som något en Lovecraft-skapelse har kräkts upp. :laugh:

På temat spännande mat:

Matvete
Paprika
Stjälkselleri
Äppelcidervinäger
Rosmarin
Apelsin
Fänkål
Gurka

Apelsinen räddar nästan denna måltid från soptunnan. Jag äter för att vara duktig, brände mina poäng på lunchen och sushi. Trist att räkna men rätt för mig känner jag. Vikten har redan vänt åt rätt håll:)

Här blev det också sushi till lunch, och nu tzay till middag. Jisses vad gott det är! Jag gillar knappt något vegetariskt halvfabrikat men detta är himmelriket.

På temat spännande mat:

Matvete
Paprika
Stjälkselleri
Äppelcidervinäger
Rosmarin
Apelsin
Fänkål
Gurka

Apelsinen räddar nästan denna måltid från soptunnan. Jag äter för att vara duktig, brände mina poäng på lunchen och sushi. Trist att räkna men rätt för mig känner jag. Vikten har redan vänt åt rätt håll:)
Jag tycker ditt viktväktande är lite deppigt. Du brukar alltid äta och dricka så gott! Jag har föreställt mig att det inte har påverkat din vikt. När jag håller igen, lägger jag det kalorisnåla fokuset på lunchen. För att kunna åta någorlunda normal middag.

Med sjukt barn och sambo som är borta inföll ett visst mått av förfall och middagen fick bli en, från barnet, stulen pizzabulle med lite tomater och ruccola vid sidan av.

I morgon blir det kyckling, lilla lanthandeln hade färska filéer till bra pris.

Jag tycker ditt viktväktande är lite deppigt. Du brukar alltid äta och dricka så gott! Jag har föreställt mig att det inte har påverkat din vikt. När jag håller igen, lägger jag det kalorisnåla fokuset på lunchen. För att kunna åta någorlunda normal middag.

Det är mer misär än vanligt eftersom partnern jobbar borta och jag är usel på att laga mat till bara mig och BARNET (som åt saffranspannkaka istället). Imorgon blir det bättre, ska lusläsa Kalf & Hansen resten av kvällen och göra vegetariska frikadeller imorgon:) jag inbillade mig också att det inte påverkade min vikt tills jag bokade en utlandssemester och ställde mig på vågen... :o

@Tiffanys klart man får fråga! Nu orkar jag inte göra potatisgratäng längre men jag tycker det är gott att skala och skiva potatis och lite morot i tunna skivor och purjolök i smala strimlor, krydda med salt och peppar, koka på låg värme i matlagningsgrädde i några minuter och sen låta bli färdigt i ugnen. Gärna lite ost uppepå.

Tack! Hur länge i ugnen och på vilken temperatur? Varmluft? Mvh oerfaren ;)

Ingen fara, det finns botemedel! Tycker du att du blir för besatt så gör du ett rejält lass saltlakritsglass som du äter av tills du mår illa. Då blir du avtänd på glass ett tag. Funkade för mig! :up:

Hatar tyvärr lakrits i alla dess former men kanske är effektivare då? :D
Du verkar ju nöjd med din glassmaskin så får man fråga vilket märke/modell du köpte?

Det blev ingen pannkaka igår. Kom hem ganska sent och blev tvungen att städa då jag får besök idag. Blev lite ICA kyckling nuggets i ugnen. Kan rekommendera dessa för övrigt de är goda.

Det är mer misär än vanligt eftersom partnern jobbar borta och jag är usel på att laga mat till bara mig och BARNET (som åt saffranspannkaka istället). Imorgon blir det bättre, ska lusläsa Kalf & Hansen resten av kvällen och göra vegetariska frikadeller imorgon:) jag inbillade mig också att det inte påverkade min vikt tills jag bokade en utlandssemester och ställde mig på vågen... :o

Men man behöver inte väga sig för att åka utomlands. :confused: Vikten är väl ändå inte en av de biometriska uppgifter flygbolagen numera efterfrågar?

Jag vill slå ett slag för den heltäckande burkinin! Icke-muslimska kvinnor kan ju låta bli att dra upp kapuschongen över håret, om de vill.

Jag vill slå ett slag för den heltäckande burkinin! Icke-muslimska kvinnor kan ju låta bli att dra upp kapuschongen över håret, om de vill.

Jag såg en kvinna på badhuset när jag tog BARNET till simskola som hade en piffig tunika med halvlånga byxor till. Men var tusan hittar man en sådan?

Edit: det var en burkini! En slim-fit, toksnygg. Här ska googlas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 118
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar