Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frysta eller på burk?

Naturligtvis handplockade, spritade och snoppade och tvättade och diskade och ursaltade och förvällda tre gånger och vad fan det nu är man gör med såna där färska grejer.

==

På burk. Skärpning.

(PS: Det var faktiskt inte jag som chefade över salladen.)

Gjorde egen Tahini igår, på sesamfrön som jag fick mixa tills armen var vit av vibrationerna. Ändå var den rätt kornig. Men god! Blandade den med Havre-creme fraiche, vitlök, färsk mynta och lite lime. Så gott så till och med Mannen åt extra av den till sin kyckling. Vi andra åt Quornbiffar som jag spiffat upp lite, samt ris, bulgur, sallad på gurka, mynta och vattenmelon, samt kikärter i kokosmjölk. Väldigt gott!

Och jag har varit på jobbresa igen, ätit hotellfrukost och massa konferensfika. Dock ingen konferensmiddag denna gången. Gick ut med några kollegor på Bishops och åt burgare och drack öl istället.
Kvällens middag blev glass på tågresan hem, och yoghurt nu hemma. Määäääätt.

Festade precis loss på ananas. Jag kan inte äta den rå (allergisk) så jag slängde ner den i bitar i stekpannan tillsammans med flagad mandel och lite flingsalt och rosmarin. Supergott!
Att hetta upp de frukter och grönsaker jag inte tål funkar alltid, bortsett från avokado... Den gör sig inte i annat än rå form.

Jag hade en halv biff kvar sedan i gar. Jag skar upp den fint i typ asiatiska skivor, glaserade en rodbetta i granatapple juice, la lite farsk spenat pa tallriken, pa med rodbetta och biff bitarna och strodde (farska, sant finns inte fruset har) granatapple karnor over. GOTT! sarskilt som jag firade med ett glas vin till. ;)

Quinoa (sjukt meningslös grej) kyckling, gurka, fetaost och balsamvinäger. Spännande värre, men i poängräknandets anda var det allt jag kunde komma på.

Hej! (då jag inte skrivit här förr)

Plöjt hela tråden nu under typ en veckas tid på förmiddagarna på jobbet när man är hungrig. Vad gott och framförallt SPÄNNANDE ni äter? Har aldrig hört talas om mycket av det eller har jag råkat snubbla in i nån typ av "anonyma kockar"-tråd? :p

Jag då? Åt tacos igår till middag. Samma som jag åt till lunch i tisdags, middag i måndags, lunch i söndags samt middag fredag, lördag.
Ätit tacos varje fredag sedan jag var barn hemma. Flyttade hemifrån för nästan 4 år sedan och lever nästan fortfarande på denna rätt. Jag kan inte ledsna? Dessutom går det snabbt att laga, bra för en latis som mig.

Ikväll tänkte jag göra pannkakor eftersom jag har en oöppnad liter mjölk i kylen som gick ut i förrgår. Borde egentligen sluta köpa mjölk då detta händer hela tiden.. Köpte en mandolin på tradera för ett tag sedan för under hundralappen och är sugen på att göra potatisgratäng men vet ej hur man gör. Någon här som har något smarrigt recept? Får man fråga om sånt? :)

Såg också att det var någon här som köpt glassmaskin och nu verkar skapa glass i överflöd. Jag har också gått i köptetankar länge men är rädd att det ska sluta med att jag börjar äta glass till frukost :o

Quinoa (sjukt meningslös grej)
Jag tycker quinoa har en tendens att smaka lite unket, särskilt när det är jag som tillagar den. Har du samma problem?

Här råder fortfarande det förfall som inträdde då sonen flyttade hemifrån för flera år sedan: smörgås till frukost är helt ok. Yoghurt med frukt och müsli till lunch, är ok när det är varmt ute, förutsatt att jag kommer ihåg att köpa med mig frukt till jobbet. Smörgås en gång till som middag är faktiskt inte ok.

Men det är så JOBBIGT att vara strukturerad när man inte längre är (aktiv som) förälder. Fattas bara att barnen börjar säga att det är dags att jag läggs in på ålderdomshem, eftersom jag inte klarar av att sköta mina matvanor längre.

Planerar bättring inför semestern, men då pratar vi om sex veckor av årets 52, och det är fortfarande ett tag dit.

Igår lagade jag torskbiffar med inspiration från tråden om vardagsmat.

Torskfiléer mixades med citron, dill, ägg, lite vetemjöl och stektes i smör. Åts med bulgur med tomat och bladpersilja samt sås på grekisk yoghurt och dijonsenap. För övrigt så köper jag numera fryst fisk om det inte är lax för den brukar vara ok färsk. Senast jag köpte färsk fisk så var den inte färsk. Så att säga. Jag tänker mig att den frysta fryses ner så fort den är uppfiskad och rensad och därför i praktiken blir färskare än den "färska" fisken jag hittar i affärerna här.

@Tiffanys klart man får fråga! Nu orkar jag inte göra potatisgratäng längre men jag tycker det är gott att skala och skiva potatis och lite morot i tunna skivor och purjolök i smala strimlor, krydda med salt och peppar, koka på låg värme i matlagningsgrädde i några minuter och sen låta bli färdigt i ugnen. Gärna lite ost uppepå.

Till lunchen idag blev det kokospanerad lax, hur gott som helst kan även tipsa om att tillaga aubergine på samma sätt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 118
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar