Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Matmisär här, både generellt under en tid och mer specifikt idag (koffeindricka light, lite potatissallad, en skinkskiva och lite coleslaw är vad maten bestått av idag).

För att kompensera för det hela tänkte jag ha plockfrossa ikväll :d Räkor (givetvis!) med creme fraiche och rödlök, St Agur, egen rabarbermarmelad, Kvibille cheddar 12 mån, parmaskinka, babyplommontomater, edamamebönor (i skidor, det är så trevligt att ploppa dem) och surdegsbaguette. Något alkoholhaltigt att dricka till.

Jag borde bli mätt :D men finns det mot förmodan plats över så ligger det en B&J i frysen :up:

Lite matmisär här också, @athena_arabians .

Jag har levt på rester av rester ihop- och vidarebyggda till alla möjliga sorters sallader och röror. Inte ens skärbrädan har kommit fram och jag har skivat grönsaker rakt i panna eller tallrik de gånger jag inte hyvlat dem med osthyvel.

Dagens middag(som blir tidig då jag varit på fötter sedan halv fem!) kommer bestå av en oengagerad blandning av grönsaker och kikärtor med pasta. Med rikligt av parmesan och ramslök till blir det nog ok.

Igår lika enkel mat: bulgursallad Japan-style:D Bulgur, strimlad rimmad lax, hyvlad gurka, morot och avokado, soja, wasabi. Sesamfrön på toppen och lite smulat noriark i - gott!

Vad kan jag hitta på med en färsk ananas? Har ätit som efterrätt och kan ta lite till frukost imorgon. Men sedan håller den sig nog inte så rolig längre. Vad ska jag göra? (Jag vill helst inte göra paj.)

Vad kan jag hitta på med en färsk ananas? Har ätit som efterrätt och kan ta lite till frukost imorgon. Men sedan håller den sig nog inte så rolig längre. Vad ska jag göra? (Jag vill helst inte göra paj.)

Salsa? Chutney?

Jag blev bjuden på ananassalsa liknande denna en gång. Minns ärligt talat inte vad vi hade den till, men jag som inte är stormförtjust i ananas gillade den.

Jordnötsbiffar, vietnamesiska vårrullar och stekt broccoli med ingefära och sesamfrön. Till en liten sås som är god till allt asiatiskt, fisk/kött/kyckling.

1/2 hackad/skivad chili
En skvätt kokande vatten (häll över chilin)
En lika stor skvätt lime
En skvätt ljus soya
En nypa sesamfrön om man vill piffa

Blev nytt försök till pulled älg idag, hittade en redig bit på 1kg och slängde in i ugnen.
När jag vände så såg jag att det var KÖTTFÄRS! Vem i helvete fryser in ett kilo köttfärs sådär? Vad fan! (jo jag vet vem, samma person som inte tycker man behöver skriva vad det är i påsen)

Denna gången var det inte helt färdigt så jag ska försöka göra biffar istället

Igår: pasta med en sås på vitt vin med spenat och lax. Och riven parmesan. Enkelt med få ingredienser då jag var på landet med en kär vän. Goda, men slumpmässigt valda ölsorter till.

Idag: lammkorv, färska (men färdigköpta) potatisgnocchi med massor av färsk salvia, färsk kokt kronärtskocka med rört citronsmör, och ugnsrostad broccoli. Vatten till. Kaffe och mörk choklad efteråt.

Idag fyllde min far år så vi firade genom att han lagade tre-rätters middag till oss andra :D:angel:

Förrätt; surdegsbröd (lite rostat) men en varm röra på räkor, champinjoner, mascarpone och sesamfrön.
Huvudrätt; ryggbiff stekt i ugn på låg temperatur, ugnsrostade morötter och potatis. Hemmagjord bearnaise samt sparris.
Efterrätt; paj med jordgubbar, rabarber, pistasch-nötter och marängtopping.

Min pappa är fantastisk :love:

Igår: pasta med en sås på vitt vin med spenat och lax. Och riven parmesan. Enkelt med få ingredienser då jag var på landet med en kär vän. Goda, men slumpmässigt valda ölsorter till.

Idag: lammkorv, färska (men färdigköpta) potatisgnocchi med massor av färsk salvia, färsk kokt kronärtskocka med rört citronsmör, och ugnsrostad broccoli. Vatten till. Kaffe och mörk choklad efteråt.
Jag har också ätit lammkorv idag! Det är ju inte så ofta jag äter kött, kanske en gång i kvartalet eller så, och det var riktigt gott.

Korven innehöll - utöver lamm - fårost och rosmarin och just inte mycket mer. Serverades stekt med fransk potatissallad, yoghurtbollar, babyspenat och färgglada, men smaklösa, småtomater på en solig veranda femtio meter från havet.

Carlettis chokladbananer och espresso efteråt.

Sämre lunch har jag bjudits på, om vi säger så.

Sämre kan man helt klart ha det, @Koltrast! Yoghurtbollarna, var det såna där som kallas labneh eller något annat? Jag blir inte riktigt klok på labneh, nämligen.

Vad gör du med salvian? Bara hackar och strör över den rå, eller steker du den eller ? Jag har massor med salvia i min trädgård och jag älskar både doften och utseendet (!) men vet aldrig riktigt vad jag ska göra med den. Den har ju en ganska dominant smak.

Sämre kan man helt klart ha det, @Koltrast! Yoghurtbollarna, var det såna där som kallas labneh eller något annat? Jag blir inte riktigt klok på labneh, nämligen.
Nu blir jag lite osäker, ska googla(dålig impulskontroll att jag svarar först och googlar sen?) labneh.

Jag är nog också lite tveksam. De var lite sträva och smakade en del mynta, vilken jag kan tycka är lite knepigt. Den första jag åt var inget vidare, men den andra tyckte jag bättre om. Kanske en vanesak?

Kanhända kom de inte till sin rätt i sällskapet, vad ska de ätas med egentligen? Lammkorv hade kunnat funka, tänker jag?

Jag köper det som kallas labneh på hemköp. Det är som vita bollar i en burk, de ligger i olja, har jag för mig. Det är som färskost av getmjölk/getyoghurt, typ. Jag breder det på smörgås och lägger på valnötter och granatäpple. Men det svenska sättet att äta smörgås, är säkert inte det kulturellt korrekta sättet att äta labneh. Jag har sett det som "sallad", men det känns helt orimligt mäktigt.

Vad gör du med salvian? Bara hackar och strör över den rå, eller steker du den eller ? Jag har massor med salvia i min trädgård och jag älskar både doften och utseendet (!) men vet aldrig riktigt vad jag ska göra med den. Den har ju en ganska dominant smak.

Nu bara hackade jag den och rörde ner den bland gnocchisarna med hjälp av lite olivolja. Den har särpräglad smak, men just med den till smaken lite grova lammkorven, passar det väldigt bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 118
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar