Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
OKEJ jag kunde inte hålla mig. Handlade massa koriander och åt vietnamesiska vårrullar till både lunch och middag idag. Och tillförrätt. Funderar även på en kvällsfösare.

Till min lycka har det öppnat en asiatisk (fräsch!) bufférestaurang med lunchservering mycket nära min arbetsplats. Där får man äta (bland mycket annat mumsigt) hur många vietnamesiska vårrullar man vill. Och antalet som man vill äta är: jättejättemånga. :D

Tack alla kompisar. Det känns så himla fel, han är verkligen världens finaste kille och dessutom bara 38 år gammal och tvåbarnsfar. Han och hans fru (min kusin) verkar vara vid relativt gott mod, men vilken jäkla chock att få. Usch, jag tänker på dem hela tiden.

Men livet får inte stanna upp för min del, jag fick bara sådan himla dödsångest när jag fick reda på det. Men det är klart, cancer skiter i hur gammal man är.

Men livet får inte stanna upp för min del, jag fick bara sådan himla dödsångest när jag fick reda på det. Men det är klart, cancer skiter i hur gammal man är.

Bukandas, är mitt råd och min strategi. Bit inte ihop, utan bukandas dig genom det. Inte bara ångesten som sådan, utan hela den livssituation som sjukdomen (och döden) skapar. Och håll ihop! Jag hade aldrig tagit mig igenom de senaste 3-4 åren om inte vi som tycker om varandra runt den kusin jag sörjer, hade hållit ihop. Vi har hållit ihop mer än någonsin, både före och efter hennes bortgång, och det har räddat oss. Sorg kan medföra närhet mellan människor, sorg är inte bara skit, även om sorgens orsak är det.

Igår gjorde jag saltlakritsglass. Idag mår jag fortfarande lite illa när jag tänker på lakrits. :laugh: Men herrejösses vad god glass det blev! Jag känner att glassmaskinen är min käraste ägodel just nu. :love:

Gjorde väldigt lyckad frozen soyghurt häromdagen också. Med lime och bitar av mango.

Middagsmat? undrar ni kanske. Bah, säger jag. Glass är gott.

Brunch: Pop Um's med dipp (väldigt lite chips, jag var mest intresserad av dippen :o OLW Cheese&Chili :d). Jag har ingen matlust helt enkelt.

Middag: Blir nog färdigmat från frysen. Till mitt försvar har jag iaf gjort den själv. Det finns köttgryta och cajungryta med sötpotatisstomp.

Åh lakritsglass! Bra val @Trani .

Efter min släng av magsjuka med feber har jag inte varit ett dugg sugen på färska vårrullar igen :( dålig timing att sätta i sig massa sådana på kvällen och sen kräkas på morgonen. Vägrar dock blame the rolls :cautious: Koriandern står i en vas med vatten på diskbänken och väntar på bättre tider.
Har levt på magvänlig mat de senaste dagarna, dvs blåbärssoppa, kardemummaskorpor och banan. Idag har jag varit frisk men hemma, blev brutalsugen på ostkaka så köpte helt sonika en sådan.

Igår åt vi hirsburgare med rödlök, soltorkade tomater och fetaost i. Till det klyftpotatis och en yoghurtsås.

Idag blev det ugnsrostade rödbetor, lax kryddad med rosépeppar, pärlcouscous, dressing samt en sallad med mandel och granatäpple i. Väldigt positiv överraskning!

Och just ja, idag har jag ätit pannkakor en gång och väntar på att äta ytterligare en omgånglite senare. Vem behöver ärtsoppa liksom? :D

Barnet (14) har blivit vegan och jag hakar på så gott jag kan. Det lustiga är, att jag aldrig tror vi ätit så gott och så varierat och så VACKERT som nu! Tallrikarna blir så fina att man frestas börja ta mat-bilder..!! Spännande är det också och jag har hittat ingredienser jag inte visste fanns. Idag fick jag hem en vegansk kokbok av underbare (bloggaren) Mattias Kristiansson och det är nog första gången jag skrivit ner en shoppinglista inför helgens middagar inom två timmar sedan jag öppnat en kokbok!

Fler här som är veganer? Har ni goda recept att dela med er av så är de välkomna :) Det jag letar mest efter är egentligen goda såser, kalla såväl som varma, att ha till grönsaksfräs, ris och bönor.

@Lena Furberg jag använder carlshamns naturella soja-yoghurt (det märket smakar bäst i mitt tycke) ganska mycket i matlagning. Som créme fraiche och yoghurt, jag gör t ex raita på det.

Annars gör jag mycket grytor och sällan såser för sig själva (bara bekvämlighet från min sida). Men vegetabilisk matlagningsgrädde funkar bra att göra gräddiga såser på tycker. Det händer att jag gör lök- eller grönpepparsås ibland.

Ranchen ar sald (det vill saga att kopare och vi har bundit oss for att salja och att kontraktet kommer att signeras och jag ar utflyttad i Juni) och jag har springit som rattan i det "proverbial" hjul hela dagen. Jag hade egentligen ingenting att laga mat av. Kylskapet var tomt. Nastan i alla fall.
Jag hittade ris och ingredienser for "Dirty Rice" Louisiana style i skap och lador ... med en djupdykning i frysen hittade jag ett kvarts paket bacon och slangde i det i stallet for kottfars. Allt blir battre med bacon vet vi ju.:p

Faktum ar att det blev riktigt gott ... men jag har vissa problem att halla ner kryddningen och det blev rejalt hot ... Gott ... men pa gransen till for hot. lol

Igår var vi på kick-off hemma hos min chef och hon serverade påsklunch för att kinesiska kollegan skulle få testa sill och Jansson och sånt. Hon blev överförtjust i både maten och påskmusten ;)

På kvällen åt jag ett par potatisbullar (hemgjorda på överbliven pressad potatis), ett par bitar falukorv och ett stekt ägg. Och dijonsenap. Det var mycket godare än det låter ;)

I förrgår åt jag lax, pressad potatis och romsås.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 118
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar