Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har förresten ordnat med mina balkonglådor och -krukor idag, självförsörjande på koriander och mynta snart! Ska äta vietnamesiska vårrullar tills det sprutar ur öronen :laugh:

Jag beklagar @Anna. Fy sa trakigt.

Jag har atit en hel massa onyttigt lange nu, men har antligen bestamt mig for att det ar dags att skarpa sig.
I gar hade jag biff och annanas som jag la pa grillen. Mums. Till det en rodbets sallad med spenat och grapefruit. Jag gillade dock inte rodbettorna. Alls. Jag gor ofta rodbettor, men jag brukar skala och skiva (eller skara i klyftor) och sedan tillaga dem i kryddor i lite, lite vatska (allt fran kryddad juice till balsamic vinegar) i stekpannan men gjorde dem nu enligt ett recept i ugnen. De var inte tillrackligt aldente och smakade mest urvattnat. Men kombinationen var annars valdigt god och jag "raddade" rodbettorna atminstone till viss del genom att glasera dem i stekpannan med saften fran grapefrukten (som blev nar jag skar ut klyftor) och lite honung.
Over salladen hade jag resten av grapefrukt juicen.

Visst ja, jag hade lite chevree smulor over rodbettorna ocksa ... det smalter sa himla gott.

1 trist caesarsallad på jobbet med utsikt över en kollegas byst. Det var intressant, det var en väldigt generös urringning och mycket studsande. Inte det normala i vår strikta miljö. Sen en glass i solen och en näve popcorn. Funderar på om jag ska laga något vietnamesiskt, eller kanske sydkoreanskt ( finns det ens Nordkoreanska recept:o ?). Imorgon ska jag köpa världens godaste korv, är lycklig som ett barn. Den produceras av Kristofer Franzén, och levereras till väl valda platser i Stockholm bland annat. Ren lycka!

Coleslaw (med morot och äpple), potatisklyftor, stekt aubergine med fetaost, vegetarisk burgare, pärltomater och gurka.

Idag blev det räkor, kräftor, aioli och bröd. Till det vitt vin.
Efteråt har jag dessutom lyckats trycka i mig lite drygt 1/2 påse chips och en glassbåt :o Tur det är fredag eller nåt.

3 vänner på middag, bjöd på mungbönsbiffar med sötpotatisfries, solrosskott, chipotlemayo, mango chutney-sås och grön ärtstomp med mandel. Och caprese. Ännu ett exempel på mina omatchade rätter men som ändå funkar :P Glass med kanderade pecannötter till efterrätt. Sen råkade vi hamna på Boulebaren med reklaminspelning så fick kopiösa mängder drinkbiljetter. Några glas rött, statistande och har fickorna fulla till senare tillfälle :o

Lördagslunch på Belgobaren, så sanslöst bra! Åt makalösa musslor med bacon, en riktig höjdare, frittar och majonääääääs (@Petruska ) och två belgiska öl - jag tycker all belgisk öl smakar likadant så kommer inte ihåg sorten.

Det var så lyckat att jag står här och förbereder en repris, kokar dem i selleri, morötter och charlottenlök och lite grädde och en riesling; StefanWinter som är mycket trevlig.

Lördagslunch på Belgobaren, så sanslöst bra! Åt makalösa musslor med bacon, en riktig höjdare, frittar och majonääääääs (@Petruska ) och två belgiska öl - jag tycker all belgisk öl smakar likadant så kommer inte ihåg sorten.

Det var så lyckat att jag står här och förbereder en repris, kokar dem i selleri, morötter och charlottenlök och lite grädde och en riesling; StefanWinter som är mycket trevlig.

Coolt, min kusin jobbar på Freys (eller ja, hon gör det när hon inte är mammaledig med liten E). Belgobaren är väldigt trevlig.

Nu har lite av matindpirationen återvänt efter helgens slarvande (köpepizza och kladdkaka känns lite sådär, även om det var gott!).

Så idag har vi ätit någon indiskinspirerad lammfärsgryta med curry, vitkål och och kokosmjölk. Jag var lite snål med kryddningen men förutom det, väldigt god mat.

Lagat paj (-er) är något av ett geni.

Långsamt fräst rödlök/purjolök/ramslök
Broccoli
Västerbotten/chäääävre (jojomen)
Massa färska kryddor
God rökt skinka

Är mätt och nöjd och har matlåda samt paj att ta med till goda vänner som tar hand om BARNET när jag är på möte. Blåsa på tungan efter överdos turkisk peppar och kryptoniter så bubbelvatten i glaset.

Hemma sjuk, lever på blåbärssoppa. Hinner verkligen inte vara sjuk den här veckan, måste ställa in flera viktiga möten :arghh:

Beklagar @Anna

Jag gjorde en sorts gryta med röda linser, lök, vitlök och körsbärstomater på burk, sedan i med kryddkraft, ärtor och tärnad fiskfilé. Blev väldigt gott!

Vad är kryddkraft? :)

7 lika delar av salt, lök, morötter, tomater, persilja, purjolök, rotselleri ( fast jag har använt rättika istället). Man mal ner det ( jag använder ett kitchen), stoppar det i en burk och häller på olja så det täcker. Ger en sorts umamismak och kan ersätta buljong. Väldigt gott att bara blanda med CF eller gräddfil som kall sås också. Vissa tillsätter lite libbsticka också

Åt i vanlig ordning tapas på haket bredvid. Sköljde ner härligheten med en rejäl dos sangria. Har funderat på att börja klä ut mig för att de inte ska fatta att jag är där typ 5 dagar i veckan....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 117
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?