Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åt en trevlig påskmiddag igår: till förrätt potatis, rödlök, tångkaviar, havre-créme fraiche och dill på en bit knäckebröd. Ugnsbakade rotfrukter (bl a svartrötter :d), rödvinssås, sparris och rödbetsbiffar till huvudrätt. Mycket lyckad pistageglass till efterrätt.

@Trani Hur får du till vegan glass?

Jag är ju inte vegan, men väl laktosintolerant, så lite bra recept är av intresse.
Det är ett pågående projekt och jag har inte blivit glassmästare ännu. Tyvärr är det som med många andra veganska recept - folk lägger upp allt möjligt skit på internet utan att veta vad de pratar om. Så var skeptisk till (svenska) veganglassrecept i fall du googlar runt.

Jag har gjort på vegetabilisk matlagningsgrädde (carlshamns) och valfri vegetabilisk mjölk (till pistageglassen hade jag pistagemjölk!). Ungefär hälften-hälften. Socker och annat efter smak. Om du inte använder ägg så behöver du inte värma smeten (om du inte har något som behöver lösas upp med hjälp av värme förstås, typ choklad) vilket underlättar processen väldigt tycker jag.

Pistageglassen gjorde jag så att jag hackade pistagen tillsammans med socker i matberedare. Tillsatte havregrädde, pistagemjölk och vanilj och sedan rätt ner i glassmaskinen. Skitenkelt!

Jag har EN ramslök i min balkonglåda :D Den verkar trivas väldigt bra där!

Här har det i påsk blivit mycket lax i olika former. Varmrökt och gravad, mums.
Ikväll kommer en kompis på middag och vi ska göra vegetarisk pasta bolognese på svarta linser.

En påsk i dekadensens tecken :D vi började på torsdagen med stora mängder kungskrabbeklor samt lite bröd, ost, rödlök och creme fraiche. Nästa dag blev det den berömda saffranssoppan till mig och musslor i vin kryddade med chili till partnern (jag tål inte musslor). Påskafton blev det enklare mat (vi sov lite länge :angel:): Potatisgratäng (köpt) förstärkt med svartpeppar och ost med varmrökt fisk till.

Idag blir det fläskfilé och älgfilé med kantarellsås samt baconlindad sparris och potatisklyftor i ugn.

Mina kryddvaxter frodas pa altanen ... men appropa lok kan jag beratta att jag totalt glomde bort mig och korde over all vild lok nar jag klippte graset forra veckan. Hoppsan. Igen. I morgon tankte jag leta i hagen hastarna inte varit i pa ett par veckor. Kanske jag kan hitta en planta eller tva att satta om sa jag kan skorda vartefter under var och sommar.

Jag bakade hart brod i dag, med lakrits istallet for anis. Supergott, sa det blev middag i dag. Hart brod med smor. :d

Vad har jag ätit under helgen egentligen?

Jo, då ska vi se. I torsdags fylld lövbiff med dijonsenap och kapris. Potatis och sås. I fredags varmrökt lax med potatis, ärtor och romsås. Lördag och söndag det traditionella påskeriet - sill, lax (egengravad och kallrökt), ägg, Janssons, köttbullar, prinskorvar. (Vi glömde göra köttbullar men jag krisköpte Felix ekologiska frysta - kan rekommendera faktiskt, de var mycket bra för att vara färdiga). Igår en sorts köttfärsbiff. Potatis. Och sås. Och lite spetspaprika bredvid.

Resten av veckan blir det sallad i alla fall till lunch varje dag, så mycket är säkert ;) Jag vill inte ens SE en potatis på mycket länge.

Kommer till jobbet och börjar prata ramslök med min kollega (som förövrigt är samma person som förser stadsbon VLMF med plommon, äpple och zucchini från den egna odlingen under säsong) och nu har jag blivit lovad en påse ramslök! Hens trädgård rymmer verkligen allt.. :love:

:d
Kommer till jobbet och börjar prata ramslök med min kollega (som förövrigt är samma person som förser stadsbon VLMF med plommon, äpple och zu
Kommer till jobbet och börjar prata ramslök med min kollega (som förövrigt är samma person som förser stadsbon VLMF med plommon, äpple och zucchini från den egna odlingen under säsong) och nu har jag blivit lovad en påse ramslök! Hens trädgård rymmer verkligen allt.. :love:

cchini från den egna odlingen under säsong) och nu har jag blivit lovad en påse ramslök! Hens trädgård rymmer verkligen allt.. :love:
Här handlar det också mycket om ramslök just nu. Den är ju så himla god nu i början och växer i mängder där jag och hunden brukar morgonpromenixa.

Klipper ramslök över det mesta!:d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 116
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30