Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag köper det som kallas labneh på hemköp. Det är som vita bollar i en burk, de ligger i olja, har jag för mig. Det är som färskost av getmjölk/getyoghurt, typ. Jag breder det på smörgås och lägger på valnötter och granatäpple. Men det svenska sättet att äta smörgås, är säkert inte det kulturellt korrekta sättet att äta labneh. Jag har sett det som "sallad", men det känns helt orimligt mäktigt.

Jag bakar in labneh, spenat och pinjenötter i smördeg ibland, ruskigt gott. Eller som röra med yoghurt. Eller istället för fetaost. Jag älskar labneh!

Kvällens middag med en vän blev tsayspett, rotsaker i ugn, olika såser och pankofriterade zucchiniskivor. Efterrätt: grekisk yoghurt med citronsmak varvat med hallon och toppat med pecannötter och rostade kokosskivor, mycket fräscht och gott!

Jag bakar in labneh, spenat och pinjenötter i smördeg ibland, ruskigt gott. Eller som röra med yoghurt. Eller istället för fetaost. Jag älskar labneh!
Åh, det ska jag testa? Färdigköpt smördeg, som små piroger?

Apropå piroger! Till lunch idag lagade min partner piroger med fuet-korv och tomatpuré i, och andra med ost och lök i. Till dessert vaniljgifflar med strössel på. Plastbarnbarnets fyraårsdag! Strössel är livets mening, enligt denne unge man.

Precis! Piroger är mums, en bra nypa flingsalt på toppen och jag är lycklig.
Gifflar med strössel! Åhhh, det skulle jag också bli lycklig av.

Tänkte be om lite hjälp här! Är ett totalt pajfreak, men det blir tyvärr nästan alltid samma: tomat och fetaost, vilket förstås är gott men man vill ju ha lite variation. Är ganska nyligen flyttad hemifrån, så jobbar fortfarande på att få till matlagningen..

Funderade alltså på att testa göra en paj med lax, getost och aubergine, vad trr ni om det? Har ni några andra goda pajer att tipsa om? Helsthelsthelst vegetariskt, men är det något alldeles fantastiskt är jag öppen för allt :D

@athena_arabians hmm, ost- och skinkpaj var det länge sen jag åt, men vill minnas att jag tyckte om det så iallafall, så det kan absolut vara nåt att testa! Den vegetariska ska definitivt tillagas iaf :D

Igår, kyckling med gräddsky (buljong, grädde, dijonsenap, dragon), broccoli ( i såsen), haricots verts och jasminris. Kyckling är för jäkla gott och det går snabbt att laga också.

Jag och min man har varit sjuka om vartannat i två veckor så maten har inte varit så mycket att skriva hem om.

I fredags kväll åt jag ute (Ljunggren i Stockholm), supergott som vanligt. Jag åt sushi (spicy tuna), något koreanskt med ägg och tonfisk samt kycklingspett med en sås på tror jag äggula och soja. Någon chokladdessert, mycket god. En massa bubbel till (snart lön igen väl? :idea: )

Tänkte be om lite hjälp här! Är ett totalt pajfreak, men det blir tyvärr nästan alltid samma: tomat och fetaost, vilket förstås är gott men man vill ju ha lite variation. Är ganska nyligen flyttad hemifrån, så jobbar fortfarande på att få till matlagningen..

Funderade alltså på att testa göra en paj med lax, getost och aubergine, vad trr ni om det? Har ni några andra goda pajer att tipsa om? Helsthelsthelst vegetariskt, men är det något alldeles fantastiskt är jag öppen för allt :D

Broccoli/getost/salladslök (och kallrökt lax)

Oliver/soltorkade tomater/fetaost/basilika/(sardeller)

Purjolök/getost (parmaskinka)

Börjat dagen med a-fil och lite jordgubbar, har bytt diet (igen) och testar nu att vara viktväktare. Jag har så sjukt usel karaktär men ställde mig på vågen och insåg att det får vara nog nu. Fördelen med Viktväktarna- man får ära allt men i rimlig mängd. Vill man bli mätt får man skippa allt vad sötsaker heter.

@Hyacinth

Visst! Detta är ju för 2 pers (det är den matkassen vi har).

Ingredienser
2 tsk margarin/smör
0,5 gul lök
0,25 solovitlök
0,5 röd paprika
200 g nötfärs 10 %
1 tsk spiskummin
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar
0,25 ask körsbärstomater
0,5 dl tacosås medium
2 stora tortillabröd
2 msk riven ost 24 %
1/3 romansallad

ProPoints 12

Så här gör du
  1. Sätt ugnen på 225 grader. Smörj en ugnsform med 1 tsk margarin.
  2. Hacka lök, vitlök och paprika. Hetta upp resten av margarinet i en stekpanna, fräs grönsakerna tillsammans med färsen. Tillsätt spiskummin och smaka av med salt och svartpeppar.
  3. Hacka tomaterna. Blanda ner tomater och tacosås i färsröran. Fördela färsröran på tortillabröden.
  4. Rulla ihop tortillabröden och lägg dem tätt i den smorda ugnsfasta formen. Strö över osten och gratinera i ugn ca 5-7 minuter eller tills osten fått färg. Servera med sallad.

Tips
Servera med resten av tacosåsen och ev gräddfil. Kom ihåg att lägga till ProPoints värde för detta. Piffa upp salladen med lite majs som blir över från recept C.

EDIT: Jag råkade som vanligt läsa fel på receptet (4p och 2p står jämte varandra) och hade i en hel burk tacosås istället för 0,5 dl och tyckte nog att det blev lite torrt ändå.

Gårdagens middag blev sojastrimlor som jag marinerade i soja och balsamvinäger och sedan wokade med kinakål (heter det det? en sådan där lite späd och mild kål), purjolök, morot, ärtskott och dijonsenap. Potatismos till. Som efterrätt lyckades jag äntligen få i mig det sista av saltlakritsglassen som jag gjorde för ett tag sedan.

Palsternackspaj! Den godaste pajen som finns! Skala, skiva och förväll ett rejält lass palsternackor. Lägg i skalet och toppa med någon ost eller äggstanning efter eget tycke (jag brukar ta vegetabilisk matlagningsgrädde rakt upp och ner).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 118
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar