Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
11143107_10206326041251596_517042132226265747_n.jpg

Dagens middag, tabbouleh (med granatäppelkärnor istället för tomat) och kokospanerad lax! Suuupergott (och säkert ännu godare om man äter medan det är varmt istället för att försöka fåen bra bild i dåligt ljus :D)

Startade dagen med a-fil och banan samt sista hallonen från i somras.

Lunch blev en lammkorv på stan på väg till en park med BARNET och på eftermiddagen lyxglass på 18 smaker med vänner. Saffransglass och hasselnötsglass, rena himmelriket.

Middag blev min nya favoritpytt med svamp, lök, svartkål och rosmarin som bas, idag med broccoli och brysselkål som utfyllnad. Barnet åt delar av det ovan med couscous till.

Till efterrätt en smoothie på fryst yoghurt, frysta hallon, lite mjölk, mineralvatten och mynta samt lime. Frös in hälften som godis till imorgon.

Jo! En hyperviktig fråga!

Hur stor är en portion? Jag har ju ingen aning, och i mitt poängräknande orkar jag inte väga varje enskild ingrediens. Jag lagar ju mat till fler än mig själv. Jag förstår ju att sallad tar mer plats än bönor, men om man bortser från sallad och ärtskott, vad "ska" en portion väga? Eller ska jag tänka i deciliter mat? Jag kan inte gå på mättnadskänsla eftersom den är helt åt skogen precis som mina hungerkänslor efter x antal år med ätstörningar. Tallriksmodellen förkastar jag.

Är lagom frukostmängd 1 dl fil + banan, eller 3 dl fil + banan?

Hur stor är en portion? Jag har ju ingen aning, och i mitt poängräknande orkar jag inte väga varje enskild ingrediens. Jag lagar ju mat till fler än mig själv. Jag förstår ju att sallad tar mer plats än bönor, men om man bortser från sallad och ärtskott, vad "ska" en portion väga? Eller ska jag tänka i deciliter mat? Jag kan inte gå på mättnadskänsla eftersom den är helt åt skogen precis som mina hungerkänslor efter x antal år med ätstörningar. Tallriksmodellen förkastar jag.

Min normala frukost (om jag överhuvudtaget äter frukost) är 2-2,5dl fil och 1dl müsli (riktig müsli, inte godis a la Start).

Kan tillägga att jag har ett halvt liv med ätstörningar bakom mig så jag litar inte på mig själv, dvs mått och våg är mina vänner. Det var så jag började gå ner i vikt från rejäl övervikt också (sedan slog det över, från 92kg,167cm till benrangel på ca 2 år). Nu kontrollerar jag att jag inte äter för lite (funkar inte jämt dock).

Det senare.

Men det är värt besväret att ta ställning till om man vill äta lite och ofta eller mer och då mer sällan. Jag väljer det sistnämnda.

Min normala frukost (om jag överhuvudtaget äter frukost) är 2-2,5dl fil och 1dl müsli (riktig müsli, inte godis a la Start).

Kan tillägga att jag har ett halvt liv med ätstörningar bakom mig så jag litar inte på mig själv, dvs mått och våg är mina vänner. Det var så jag började gå ner i vikt från rejäl övervikt också (sedan slog det över, från 92kg,167cm till benrangel på ca 2 år). Nu kontrollerar jag att jag inte äter för lite (funkar inte jämt dock).

Jag har precis börjat, i och med Viktväktarna. Gott bröd tar för många poäng, så jag kör på fil nu. Men det här med mängd är svårt.

@Killaloe Ååh nässlor som är så gott! Har ingenstans att plocka, mitt gamla ställe är skövlat och jag hittar inget nytt, bara typiska hundkiss-ställen.

Jag har precis börjat, i och med Viktväktarna. Gott bröd tar för många poäng, så jag kör på fil nu. Men det här med mängd är svårt.
Finns det inte färdiga frukostförslag som du kan utgå ifrån och lägga till lite? Har inga bra tips tyvärr, jag jobbar med ögonmått och det brukar funka för mig.

Ikväll blev det kyckling igen. Någon som har ett tips på kycklinggryta somr barnvänlig men inte menlös? Inte thai/indiskt. Jag börjar tröttna på den här med grädde, dragon och honung.

Dela gärna med dig av receptet! (Började rensa ovannämnda växter idag - och jesus, så mycket det finns kvar...)

Framförallt kirskål måste vara typ satans påfund. Helt omöjligt att bli av med...

Förutom som mat då, så här är receptet: http://www.recept.nu/anette-rosvall...-rotfrukter/ograspaj-med-nasslor-och-kirskal/

Jag fr erkänna att jag fyllde ut med en slatt spenat som låg och såg ledsen ut, samt att jag tror att valnötter hade gjort sig bra i pajen om en gillar det :)

@Diskurs vi har halva trädgården full (där hundar inte kommer åt att kissa) så du är välkommen när du än vill plocka nässlor. Blir jag av med något är jag glad ;)

Jag har nu packat ner alla tallrikar. Tva hela serviser med 12 delar ... och tva set talrikar, assietter, och skalar for 10.O_o Jag har tva serviser till som inte ar uppackade. :cautious: Nu slapar jag allt med mig tvars over USA ocksa. suck. Jag kanner mig lite som en horder. :arghh:

I alla handelser innebar det att jag tog in tallrikarna fran husvagnen (corell, ser nastan ut som porslin men ar tempered glass, nast intill omojligt att ha sonder) ... till min stora overaskning (och med viss sorg och saknad) insag jag att tallrikarna ar mindre an de jag mest brukade anvanda. Jag ater alltsa mindre portioner. Kanske inte helt fel, men samtidigt ganska tragiskt.:p

Pa denna mycket mindre tallrik hade jag idag en salad med spenat, rostade pumpa karnor och cannellini bonor marinerade i en mango/vinager/kryddor sorja.:p Till det en grillad skiva annanas och en biff (en halv egentligen ... tallriks elandet var for liten for hela) och en klick spenat dipp som sas pa kottet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 118
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar