Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo! En hyperviktig fråga!
Hur stor är en portion? Jag har ju ingen aning, och i mitt poängräknande orkar jag inte väga varje enskild ingrediens. Jag lagar ju mat till fler än mig själv. Jag förstår ju att sallad tar mer plats än bönor, men om man bortser från sallad och ärtskott, vad "ska" en portion väga? Eller ska jag tänka i deciliter mat? Jag kan inte gå på mättnadskänsla eftersom den är helt åt skogen precis som mina hungerkänslor efter x antal år med ätstörningar. Tallriksmodellen förkastar jag.
Är lagom frukostmängd 1 dl fil + banan, eller 3 dl fil + banan?
@Anna , någon söndagsrapport från middagsbordet?
Det senare.Jo! En hyperviktig fråga!
Hur stor är en portion? Jag har ju ingen aning, och i mitt poängräknande orkar jag inte väga varje enskild ingrediens. Jag lagar ju mat till fler än mig själv. Jag förstår ju att sallad tar mer plats än bönor, men om man bortser från sallad och ärtskott, vad "ska" en portion väga? Eller ska jag tänka i deciliter mat? Jag kan inte gå på mättnadskänsla eftersom den är helt åt skogen precis som mina hungerkänslor efter x antal år med ätstörningar. Tallriksmodellen förkastar jag.
Är lagom frukostmängd 1 dl fil + banan, eller 3 dl fil + banan?
Dito. Jag vill faktiskt känna att jag har ätit, annars är jag konstant småhungrig.Det senare.
Men det är värt besväret att ta ställning till om man vill äta lite och ofta eller mer och då mer sällan. Jag väljer det sistnämnda.
Min normala frukost (om jag överhuvudtaget äter frukost) är 2-2,5dl fil och 1dl müsli (riktig müsli, inte godis a la Start).
Kan tillägga att jag har ett halvt liv med ätstörningar bakom mig så jag litar inte på mig själv, dvs mått och våg är mina vänner. Det var så jag började gå ner i vikt från rejäl övervikt också (sedan slog det över, från 92kg,167cm till benrangel på ca 2 år). Nu kontrollerar jag att jag inte äter för lite (funkar inte jämt dock).
Dela gärna med dig av receptet! (Började rensa ovannämnda växter idag - och jesus, så mycket det finns kvar...)paj gjord på kirskål och nässlor från trädgården
Finns det inte färdiga frukostförslag som du kan utgå ifrån och lägga till lite? Har inga bra tips tyvärr, jag jobbar med ögonmått och det brukar funka för mig.Jag har precis börjat, i och med Viktväktarna. Gott bröd tar för många poäng, så jag kör på fil nu. Men det här med mängd är svårt.
Ikväll blev det kyckling igen. Någon som har ett tips på kycklinggryta somr barnvänlig men inte menlös? Inte thai/indiskt. Jag börjar tröttna på den här med grädde, dragon och honung.
Dela gärna med dig av receptet! (Började rensa ovannämnda växter idag - och jesus, så mycket det finns kvar...)
Ikväll blev det kyckling igen. Någon som har ett tips på kycklinggryta somr barnvänlig men inte menlös? Inte thai/indiskt. Jag börjar tröttna på den här med grädde, dragon och honung.